TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Ny funksjonalitet rundt eiersider!

  • All info relatert til klubben og forumet.
All info relatert til klubben og forumet.

 #94333  av CelicaTurbo
 
erk, har så klart glemt å titte på dette ja. Er nok bare snakk om datatypen i databasen så det er nok egentlig kjapt gjort..

 #94334  av Goose
 
hvis ikke textfeltet er sperret også?
Kan hende den er sperret med html parameter eller en javascript eller noe av den duren... må nesten bare teste

 #94336  av CelicaTurbo
 
jepp, var meningen å teste det men det viser seg at det blir litt mer stress enn jeg ønsker å gå gjennom for å ordne dette. Det er en mysql database som ligger i bunn av dette forumet og det viser seg at maksgrensen for tekstfelt (varchar) i den databasen er 255 tegn.. rimelig skrudd lite om man ser i forhold til andre databaser som Oracle og MSSQL som har 2-4kb som grense på denne datatypen. For å kunne lagre lengre tekst må datatypen endres og det blir for mye jobb for da må trolig all koden som henter opp denne teksten også endres og da blir det alt for vanskelig å vedlikeholde forumet med sikkerhetsfikser osv om jeg roter alt for mye med koden.. Jeg skal se litt nærmere på hvordan php håndterer datastrøm fra databasen men jeg har ikke helt troen på at forumet vil håndtere at jeg endrer datatypen sånn uten videre :roll:

 #94341  av Goose
 
VARCHAR er en character datatypen for kort tekst character samling.
TEXT er tekst datatypen for innholdt og store mengter med text.

Varchar(255) Endrer du til TEXT ()

Så får du uendelig mange....


Du kan trygt endre dette. Forumet tår dette fint og det tilsies ingenting i koden hvor dem sjekker hvaslags datatype det er... så 3 klikk og så er du i mål...

 #94357  av CelicaTurbo
 
Jepp, er det jeg også har funnet ut hittil ettersom det ikke ser ut som om datatypen gjør så mye forkskjell i denne php-koden (ulik det meste annen kode gitt). Så, kommer til å prøve det i løpet av dagen. Jeg har allerede sikret meg at mysql oppfører seg på en rimelig grei måte når jeg gjør dette og at jeg enkelt kan forandre kolonnen tilbake igjen etterpå i tilfelle problemer.. mekket en kopi av tabellen som jeg testet på først, greit å være litt trygg når man gjør slike ting på en database som er i bruk ;)

 #94358  av Goose
 
Flott
Ja Datatypene Varchar, Text kan portes omhverandre...
har du INT og vil gjøre den om til text, varchar går også bra

men varchar eller text til int f.eks... prøv det, får du fine feilmeldinger på siden :wink:

 #94363  av CelicaTurbo
 
jepp, kjenner mest til Oracle databaser og ikke så mye til mysql, og mysql har skuffet meg tidligere med hensyn på hva som er mulig og ikke mulig i forhold til Oracle så forventingene til at det var mulig var ikke helt på topp ;)


TIL INFO: Begrensningen med maks 255 tegn i tekstfeltene tilknyttet modifikasjoner på bilsiden er nå fjernet, dvs at dere kan skrive av hjertens lyst. Jeg har testet det kjapt på egen profil og det fungerer helt ypperlig :D

 #94367  av Goose
 
CelicaTurbo skrev:jepp, kjenner mest til Oracle databaser og ikke så mye til mysql, og mysql har skuffet meg tidligere med hensyn på hva som er mulig og ikke mulig i forhold til Oracle så forventingene til at det var mulig var ikke helt på topp ;)
hm... har det motsatte erferingen :roll:

Sist jeg prøvde å teste hvor mye tekst en MSSql kunne ta i mot kontra en MYSQL så tryna MSSQLen på relativ stor mengde mens MYSQLen var ikke met ennå..

Alt har med oppsett av basen og hvaslags datatypen man velger.

En varchar er ikke meningen at den skal være mer enn 255tegn.

 #94372  av CelicaTurbo
 
Jeg mente hva som var mulig i forhold til sql-scripting jeg da, altså triks som kan gjøre kompliserte oppgaver enkelt viste seg å være umulig i mysql. Men, husker ikke noen eksempler og på dokumentasjonen å dømme ser det ut til at nyeste versjon 5 har fått en god del nytt implementert. Når det gjelder datamengder er jeg vant til at MSSQL og Oracle har en maksgrense på vel 8000 bytes på varchar, ikke stusselige 256 bytes ;) Er ikke så veldig glad i MSSQL men Oracle liker jeg godt å jobbe med. Tidligere hadde Oracle en grense på 4000 tegn i varchar-datatypen da men det er ganske mange år siden dem gikk bort fra det nå. Da var det overraskende at mysql hadde en såpass lav grense men så lenge det er andre datatyper tilgjengelig som man kan bruke uten at php begynner å bråke (men hensin på metodene som er nødvendige for å hente ut andre datatyper) så er det jo egentlig null problem. Det er bare uvant for meg å måtte ta i bruk såpass store datatyper for å håndtere så små tekstlengder ;)

 #94373  av Goose
 
ja:)

 #94388  av Morten
 
Gullfint! NÃ¥ er det plass :D

 #130079  av Oas
 
:D

 #152481  av lexusmann
 
bare et spørsmål, celicaturbo...Var det mulig å forandre fargen på forsiden?? Kjedelig med den gråfargen, syns jeg, da..."Hvilken farge?" spør du da...Hva med en lys grønn??Er kanskje andre synspunkter på hvilke fargen den bør ha...men dette går vel på smak og behag, så jeg vet ikke helt hvordan du skulle gjort sånn rent demokratisk.. :P

 #152496  av CelicaTurbo
 
hvorfor i all verden poste det i denne diskusjonen da, når vi har en annen diskusjon som omhandler det nye designet på sidene? ;) Saken er under bearbeiding, og endringer kan fremdeles skje og det er bra med synspunkter ;)

 #152499  av lexusmann
 
Beklager, har ikke sett den...sjekker den nå...