TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Hvordan bruke søkefunksjonen

  • All info relatert til klubben og forumet.
All info relatert til klubben og forumet.
 #107582  av GT_rider
 
Ja.. Har bitt meg merke i at administratorene våre, ønsker at vi benytter oss mere av søkefunksjonen før vi oppretter nye tråder i hytt og gevær :P

Da etterlyser jeg en enkelt brukerveiledning om hvordan man kan får mest mulig ut av søkefunskjonen.
Noen triks for å eliminere alt offtopicpreiket?? (utenom å slutte å poste offtopic)

Var inne og søkte etter noe i sted, og fikk da opp en hel masse som ikke var relevant for mitt søk i det heletatt. Slikt jeg mener det sikkert er en metode for å slippe.
Br man f.eks sette søketekst i hermetegn, o.l ved søk??

Mitt forslag til å få folk til å bruke søkefunksjonen mere.
SÃ¥g "noen" var litt irritert over feilposing m.m i dag, og gav rimelig klart uttrykk for det :?

 #107626  av Castrol
 
Du kan lettere få treff på søket ditt hvis du f.eks velger hvilken del av forumet du søker i. Du kan også velge hvilken kategori du skal søke i. :)

Gå inn på "søk" og se på delen "søkeinnstillinger".
(Rett under "søkekriterier" der du skriver inn hva du søker etter.)

Klikk på feltet der det står forum: Alle tilgjengelige (Og det popper opp en rullemeny som du kan velge i...)

Samme fremgangsmåte hvis du vil søke på kategori. :)

 #107635  av CelicaTurbo
 
øh, jeg synes at det er ganske selvforklarende jeg da så hvorfor bruke et lass med ord og lang tekst (som ingen gidder å lese allikevel) for å forklare disse tingene som står på søkesiden:
Søk etter stikkord:
Du kan benytte AND for å spesificere ord som skal gi treff, OR for å spesifisere ord som kan gi treff og NOT for å spesifisere ord som ikke skal gi treff. Bruk * som wildcard for å søke etter deler av ord.
Søk etter Medlem:
Bruk * som wildcard for å søke etter deler av ord
I tillegg til alle valgboksene som lar tydelig lar deg begrense søket til kun deler av forumet eller tidsbegrense søket (f.eks kun poster siste måned)..

Så, hvordan kan dette ovenfor forklares på en enklere måte uten at det blir så langt at folk ikke gidder å lese det skikkelig? ;) Det eneste som kanskje er litt unaturlig for noen er bruken av AND, OR og NOT, men det er ikke værre enn å oversette dette til OG, ELLER og IKKE ;)

Et eksempel på en avansert søkestreng vil da være:
MR2 AND styling NOT neon
som vil gi et søk på poster som har både ordet "MR2" og ordet "styling", og som ikke inneholder ordet "neon" ;)

Da er vel det utdypet noe tror jeg.. skal jeg skrive en skikkelig post med kun noen søkeeksempler og gjenta teksten som står på søkesiden da kanskje? :)

 #107659  av GT_rider
 
greit. tar hintet. Har lest det der, uten at jeg egentlig helt fikk det til å rime at jeg f.eks skulle putte "not" mellom to av søkeordene.

 #107738  av CelicaTurbo
 
jeg kan skrive en kort guide med noen eksempler, det er nok kjekt, bare ikke i dag :)

 #107744  av GT_rider
 
Fint det. Var egentlig bare noe jeg kom på da jeg satt og søkte her en dag. For viss flere er like flink med pc som meg, så er det mulig at det er en medvirkende årsak til at de ikke er flinkere til å benytte seg av søkefunksjonen.

Prøvde dine anvisninger, og da var dte bedre å ske, fikk avgrens det ganske mye. Og fikk svar på det jeg lurte på.