TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 91 Celica GT4 Turbo som gÃ¥r dÃ¥rlig!!

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #2683  av EspenM3
 
Hei, Har nettop kjøpt meg en 91 Celica GT4. Jeg synest ikke den går som jeg føler den bør det. Når jeg prøver å dra den på turtall så er det liksom ingenting å hente over 4000rpm. Samme når jeg prøver å gi gass i høyt gir opp bratt stigning så napper og rykker den. Bilen har gått 116.000km. Alt av servicer er fulgt hos Toyota opp til 98.000. Tenkte at tennpluggene kunne ha med saken å gjøre, men de så OK ut. Ved vanlig kjøring føles bilen helt ok, men jeg kjøpte jo denne bilen for å ha noe som sparket bra og da er det litt trist når det ikke fungerer. Tror faktisk at en vanlig Celica 2000GT 16v hadde holdt meg i akselerasjon sånn som den går nå.
Noen som kan ha en anelse om hva det kan være? Er det luftmengdemåler på disse bilene? Kan den i såfall være synderen?
Takker for alle svar og synspunkter.

Mvh Espen

 #2687  av CelicaTurbo
 
det normale er i omtrent denne rekkefølgen: tennplugger, fordeler+rotor, vakumlekasjer i innsuget (dårlige slanger eller klemmer mellom luftfilter og manifold. Ofte vanskelig å finne), tennpluggledninger.

Prøv de tingene der og se om det blir bedre.. Ellers hjelper det kanskje om du beskriver bedre hvordan det føles og når det skjer.. er det f.eks. værst ved rolig aks eller ved full pådrag? varm motor kald motor?.. noen røde lys i dashen?

En annen ting å være klar over er at så lenge motoren er kald vil ECU ikke tillate mer enn 0.5 bar trykk mens fullt trykk er 0.7 bar omtrent. Ikke så alt for stor forskjell men nok til å merke det betraktelig. Noe som kan være lurt er å montere en trykkmåler (som du kan stole på, altså ikke bilextra eller biltema sine målere) og se hva som skjer på den fronten egentlig.

 #2689  av EspenM3
 
Hei. Takker for svar.

Har sett over plugger og pluggledninger, fordelerlokk og rotor. Det ser tilsynelatende helt ok ut.

Jeg drar aldri turtall på denne bilen før den har blitt varm, så alle tidligere beskrivelser gjelder ved varm motor. Det ser veldig ok ut i motorrommet, men jeg skal prøve meg litt fram med startgass i dag og se om det er noen lekkasjer. Kan ikke si jeg hører noen mistenkelige lyder, men så er ikke ørene mine verdens beste heller.
Det er ved fult pådrag det merkes at det ikke er noe sprut.Den drar bra ved lavt turtall når det ikke er spesielt tungt(oppoverbakke) Men når jeg f.eks girer ned for å dra på er det som om turboen ikke vil hjelpe til mer.
I bratte oppoverbakker drar det bra, men det rykker og napper. Jeg vet ikke eksakte fabrikktall på denne bilen, men jeg har også en original bmw E30 M3, og den er for øyeblikket kjappere en celicaen. Dette kan da umulig være riktig!!! Den har jo oppgitt fra fabrikk 0-100 på 7.6sek

Mvh

Espen

 #2690  av CelicaTurbo
 
du får prøve med startgass ja..

ellers, fordeler og rotor bruker denne motoren mye av (ca hver 20.000 sies det) og den er kresen på at de er bra så det kan være verdt å bytte bare for å eliminere muligheten (og vite når det skjedde sist).

Bilen er tung og er vanskelig å få til å rulle i en rivstart uten at turtallet detter under der hvor du får turbotrykk så det kan være vanskelig å få til 0-100 på en bra måte da. Og orginal eksosen er ganske så trang så dreiemomenter daler ganske betraktelig fra 5000 og oppover omtrent men rykke og nappe skal det ikke gjøre så klart. Grovere downpipe fra turbo og grovere eksos er noe som GT4 har ekstremt godt av ifølge de som har prøvd så dette står nok på handlelisten din innen kort tid tipper jeg :)

 #2691  av CelicaTurbo
 
det kan også være greit å sjekke om det er feilkoder i ECU. Se under Artikler menyen på disse sidene, der står det fremgangsmåte for MR2 men det er identisk for Celicaen. Du har diagnosekontakten på høyre side i motorrommet sett fremmefra, rett ved støtdemper-tårnet. Mulig det er en tanke å koble fra batteriet først og så ta en liten kjøretur med noen drag med full trykk slik at du er sikker på at du bare henter ut nye feilkoder fra ECU'en (om det skulle være noen der).

Luftmengdemåleren pleier det ikke å være problemer med men om du har muligheten så kan du prøve å byttelåne en fra en annen Celica Turbo eller MR2 Turbo og se om det går bedre. Om du skal plugge ut ledningen på denne måleren så er den kontakten festet med klips og rør for alle del ikke de skruene som ser ut til at de holder kontakten (for det gjør de ikke, de justerer blanding og diverse).
 #2692  av EspenM3
 
Hadde vært morsomt å prøvd en annen GT4 for å sammenlignet. Tror jeg må prøve å spore opp en i nærheten!! ECU diagnosen ga ikke noe utslag, så da virker alt å være i orden på den fronten. Prøvde å klipse av luftmengdemåleren, da stoppet bilen, så da er sikkert nok den ok også.
Spørst om jeg skal skifte ut plugger og fordelerlokk+rotor likevel, så er de muligheten ute av verden. Men først, startgass!
Takker for tips til nå.

Mvh

Espen

 #2693  av henningl
 
Oppfører ikke bilen seg litt som om den skulle gå litt for magert? kan jo være bensinpumpen som er sliten, eller noe tilsvarende... dyserens kanskje er lurt?
 #2694  av EspenM3
 
Da hadde jeg vel ville merket det hele tiden, spesielt dersom bensinpumpen hanglet. Den tar imot nok suppe, det er ikke noe problem :wink:
Prøvde meg litt med startgass i går, men fant ingen lekkasjer, så det jeg absolutt skule prøvd nå før jeg gjør noe annet er å prøve en tilsvarende bil. Hva er fabrikkdata på disse bilene? Noen sted jeg kan lete opp teknisk info på nett?

Mvh

Espen

 #2695  av erling
 
Er det platina-plugger på turbomotoren og? Er veldig vanskelig å se om de er dårlige. De skal liksom vare i 100 000 km, og da ser de fortsatt nye ut. :shock: Bare prøv og bytt lokk og rotor, hvis ikke det hjelper, bytt plugger.

 #2696  av CelicaTurbo
 
om bensinpumpen ikke pumper maks så kan du merke det ved tapt effekt på toppen av turtallet og tenningsbank, ikke som rykking og napping. Trolig ville du ikke merket noenting ved lavt trykk eller lavt turtall pga at pumpen da fremdeles klarer å levere plenty nok (husk at pumpen går maks hele tiden, det er bensintrykk regulatoren som justerer mengden).

men, som sagt tidligere: prøv først fordeler og rotor. Deretter plugger og eventuellt pluggledninger.

orginaltall er jeg faktisk usikker på. Har lest flere steder 6.9sek på 0-100 men det har jeg ingen tro på at er korrekt. Leste 7.8sek et par andre steder og det stoler jeg mer på. Bilen er ikke spesiellt kjapp orginalt pga tyngden, men med høyere trykk og friere eksos skal man relativt greit klare å komme ned mot underkant av 6 sekunder så man kan få en imponerende forbedring med lette midler :)
 #2697  av EspenM3
 
Dersom den er levert fra fabrikk med Denso-plugger så antar jeg at det er de fra 91 som står der enda. De så som nevnt helt ok ut, men dersom det er sånn at de kan være gåen selv om de ser ok ut så skifter jeg dem først tenker jeg. 130kr pr stykk koster de ja...Men varer de 100.000km så er vel det ok....Kanskje like greit å ta fordelerlokk og rotor samtidig?

7.8sek ja, da bør den vel være omtrentlig likt med M3`n. Da er det ikke sikkert at det er noe annet gæærnt med bilen enn mitt egent inntrykk da. Pluss det med nappingen da selvsagt. Jeg satt med gode minner om Subaru impreza GT da jeg skulle prøve Gt4`n. Det ble vel muligens litt feil det da. Den er vel tross alt 200kg lettere...

Takker for tips :lol:

 #2700  av CelicaTurbo
 
Denso er vel standard ja og om de aldri har vært byttet er det lurt å gjøre det nå. Du kan bytte til tilsvarende kobberplugger istedet men da må du også bytte oftere, rundt hver 20.000. Om du skal skru opp trykket litt senere er det også greit å kjøpe plugger som er en grad kaldere for sikkerhetsskyld.

Ellers, Impreza er nok kjappere ja men den føles også slik pga trykket kommer kjappere og mer brutalt på den bilen, men den har vist mindre "nyttig turtall" pga at gøyen kommer senere på turtallet. Men men, rykking og napping skal det jo ikke være så du får ikke bilen til å bli kjapp før du er kvitt det..

 #2703  av Christian
 
På den gamle gti motoren min hadde jeg også rykking og napping, det viste seg å være pluggledningene...

 #2709  av henningl
 
Er vel kanskje verdt å nevne at GT4'en har ikke noe særlig kick i avsparket vel? Drar med like stor kraft hele veien opp.. ofte kan en bil føles kjappere dersom den er litt treig først og så plutselig kjenner man suget.. GT4'en drar jo bare resolutt opp uten noe sprell, og det er som de sier.. den er treig for å være 204 hester.

 #2718  av CelicaTurbo
 
minner meg om en test av Subaru Impreza WRC som jeg så for en stund siden. Der ble det sakt at tidligere generasjon Impreza føltes mye kjappere enn nyeste versjon pga at kreftene kom brutalt og fort. Så den var anbefalt for kjøreglede, mens den nye versjonen kom kreftene jevnere og tidligere og varte like lenge, og etter fabrikktallene var den siste (kjedeligste) generasjonen den kjappeste..

trykket kommer relativt tidlig men forsiktig på Celica ja.. mer aggresiv turbo og ny eksos endrer vist på det ganske så betraktelig.