TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 91 Celica GT4 som gÃ¥r dÃ¥rlig, igjen!!

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #3343  av EspenM3
 
Skrev inn om min GT4 som jeg mener går dårligere enn det den skal for en tid siden.
Siden sist har jeg skiftet tennplugger og kontrolert tennkabler.
Bilen greier faktisk ikke å dra fra en original Audi A4 1.8T quattro fra 0-150!!! Den bilen har jo ikke mer enn 150Hk og veier bare 100kg mindre enn celicaen..Kjørte forøvrig ca 50km hardkjøring på isbane med den i går, da funka den jo fint, men audi S2`n jeg kjørte sammen med hadde en rimelig rødglødende turbo etterpå, mens turboen min var like kølsvart som vanlig, hva skal dette ha seg? S2`n greide forøvrig 35km/t høyere fart på langstrekket (170-205) Og vi hadde nye piggdekk av samme fabriakt begge to. Og, jeg har fortsatt problemer med at bilen fjusker og fiser av og til. Det er som om den ikke får drivstoff/luft i riktige mengder? Det som irriterer er at det er bare av og til, det gjør det selvsagt mye verre å finne ut av hva det er!! Finner jeg ikke ut av dette nå snart så tror jeg at jeg selger bilen som den er..Begynner faktisk allerede å bli lei!! Kjøpte jo Toyota for å kjøre problemfritt jo...

Takker forøvrig for alle tips!!

 #3351  av henningl
 
Merkelige greier det der.... har du turbotrykksmåler? Kan det tenkes at motoren enkelte ganger ikke går ut av redusert ladetrykk-programmet? GT4 har jo egentlig ladetrykket redusert til 0.4 bar ved kald motor, og ellers i første og andregir.. Mulig Kristian har skrevet noe på sidene her om hvordan man disabler denne "flotte" funksjonen?` :lol:

 #3356  av CelicaTurbo
 
stemmer at det er en slik funksjon av en eller annen grunn selv om mange debaterer om det stemmer ellers på internasjonale lister.. jeg merket en hel suveren bedring på 1. og 2. gir ihvertfall.. ellers.. motoren går heller ikke ut av dette lavprogrammet før den er helt varm og du er sikker på at din er det?

men det forklarer uansett ikke fjuskingen.. sjekk om kontaktene til coilen og tenningsgiveren sitter som de skal?

 #3360  av EspenM3
 
Problemet mitt er jo at feilen er der bare periodisk. Og etter ca 50 kjørte kilometer hovedsaklig i 2 og tredje gir og konstant høyt turtall på isbane, så regner jeg med at motoren skulle være tilstrekkelig varm ja :P
Fjuskingen inntraff bare en gang under iskjøringen, men da jeg skulle kjøre hjem etterpå var det noen ganger den virkelig slo seg vrang. Det putra og feis noe forferdelig....Kan forøvrig ikke si at jeg merker noe extra turboskyv etter oppgiring til tredjegir. Og nei, jeg har ikke turbotrykksmåler montert, så jeg aner selvfølgelig ikke hvor mye den lader, men det har heller ikke høyeste prioritet. Først skal den slutte å fjuske, så skal jeg se om jeg får gjort noe med kreftene etterpå...
Den originale "trykkmåleren" vilken funksjon har den, er strekene over null ladetrykk som i 0,1 0,2 0,3 osv. ??

 #3361  av CelicaTurbo
 
den orginale måleren er bare der for å vise at det skjer noe i det hele tatt men er ikke nøyaktig nok til å vise noe som helst.. for å si det sånn så har jeg 0.5bar trykk med T-VSV og trykkventil deaktivert og da kan den måleren gå til maks mens 0.7bar er standard trykk..

men, skjønner at det er fjuskingen som er viktigst ja men det er snodig at det bare skjer av og til. Egentlig betyr det at man kan eliminere en god del feil som burde ha skapt fjusking konstant. Siden du bare opplever det av og til høres det enda mer ut som om det bare er dårlig kontakt et sted rett og slett. Sjekk alle kontakter til fordeler, tenningsgiver og coil, sjekk at kontakten til luftmengdemåleren står skikkelig i og at det ikke er unødvendig strekk eller skader på noen ledninger. Sjekk også at fordeleren står fast og ikke kan dreies rundt (men da hadde du nok hatt andre problemer om det var tilfellet). Og kryp under dashen og sjekk at kontaktene står skikkelig i ECU (blank metallboks under og bak stereoen, dra vekk teppet modt mitdkonsollen i passasjerens fotbrønn så ser du den greit). Er vel også mulig at det er brudd på en ledning et sted men det er jo så godt som umulig å finne uten synlige skader på ledningen :?

vel, som sakt: iogmed at du bare har problemer ganske sjeldent så høres det ut som om allt egentlig fungerer bra men at det høres ut som et problem med kablingen din.. du kan prøve å bytte tenningsgiver for jeg husker ett tilfelle fra MR2-listen (mr2.com) hvor dette hadde skylden og omtrent samme symptomer som din bil. Men har du muligheten så lån heller en fra en annen bil siden det bare er et skudd i mørket.

Ellers, angående din manglende effekt så høres det virkelig ut som om det er T-VSV'en som ikke slår inn siden alle andre problemer skulle ha ført med seg fjusking eller ujevnt drag. Det du kan gjøre er å titte ned ved turboen og wastegate. I wastegate klokken er to to slanger som går inn: den til venstre er kort og går rett til en nippel på turboen vel 20cm unna, mens den til høyre skal gå til T-VSV som ligger ganske utilgjengelig bak motoren. Det du kan se etter er om slangen til høyre er kuttet og blokkert for de aller fleste som monterer trykkventil gjør dette og det er mulig at forrige eier ville beholde sin ventil og da bare koblet opp slangen mellom wastegateklokken og turbo og dret i å koble T-VSV inn igjen.

er du interessert kan jeg finne frem noen diagrammer over dette.. ellers skulle du hatt en trykkmåler for å sjekke om trykket blir noe høyere eller om den ligger konstant på 0.5bar (ingen T-VSV). Bilextra selger noen billige målere for rundt 300,- som du kan bruke til dette (men jeg anbefaler ikke denne måleren for troverdig måling av trykk da men den er god nok til å fortelle deg om du noensinne får høyere trykk enn 0.5 bar)

:)

 #3363  av EspenM3
 
Hehe, tviler egentlig på om det har vært noe trykkventilmontering i bilen min, siden den eneste eieren før meg var ei pen frøken godt oppi femtiåra!!!
Men jeg skal uansett sjekke de slangene ved første anledning. Og trykkmåler tror jeg en kompis av meg har liggende, så det skal vel også ordne seg.
Men angående fjuskingen, så må jeg vel ta en grundig ledningssjekk da, er vel ingen annen utvei :?
Jaja, sånn er livet når man kjører gamle biler!!!

 #3368  av henningl
 
Typisk 10 år gamle biler.... de er liksom første generasjon bygget på forholdsvis avansert elektronikk.. mye sensorer og ledninger med spenninger mellom 0 og 5 volt. I et motorrom blir ting skittent, og litt motstand i en kontakt så vips får man feil signal fra en sensor. Elektrorens, rensk alle kontakter du finner og sjekk at ledningen er hel der den går inn i kontakten.


Og forøvrig: Gammel dame? celica GT4? hvor realistisk er det liksom.... 90% sikkert at det var sønnen som hadde hatt bilen på mor for å få billigere lån og forsikring :lol: Hvorfor? rett og slett fordi GT4 er en stygg bil, og kvinner liker den ikke.

 #3370  av CelicaTurbo
 
hehe, du er modig nå som sier at GT4 er en stygg bil, men, smaken er vel som baken. For de som var interessert i rally homogaliserte modeller på den tiden var det den desidert mest moderne og pene bilen. De tilsvarende bilene på samme tid var vel:

-Lancia Delta Integrale (stygg som fy og ble utkonkurert og dominert av GT4 etter flere års dominans)
-Sunny GTi-R (en liten konebil som aldri hevdet seg i rally)
-Cosworth (vel, også stygg og var heller aldri noen rallysuksess på den tiden)
-323 GTR (nok en konebil som heller ikke gjorde det noe bra)
-Ur quatroen (vel, stygg, og gjorde det bra på midten av 80-tallet men var totalt teknisk underlegen på begynnelsen av 90-tallet).


kanskje slike biler aldri er noe særlig pene da hehe :)

men, til saken så synes jeg det er litt snodig med en gammel dame som eier GT4 ja men det er vel ikke umulig. Uansett er bilen 10 år gammel og elektronikken er vel gjerne litt utsatt pga varmeproblemer under panseret.

 #3377  av EspenM3
 
Vel, GT4 er vel ingen estetisk skjønnhet, men i denne klassen så rangerer jeg utseendet på celicaen over 200sx!!! Men smaken er som tidligere sagt som baken. Jeg kjøpte bilen hovedsaklig pga 4WD og turbo!!
Og det er faktisk denne eldre damen som har eid og kjørt bilen. Hun hadde ingen sønner. Tro det eller ei, men i Tyskland er det faktisk mange oldiser som freser rundt i biler som man man vanligvis kun forbinder med ungdommer her i Norge..M3`n min kjøpte jeg forøvrig av en bilmekaniker på 55år....Er vel ikke akkurat noen ungdom han heller. Når det gjelder bil kan man aldri skjære alle under en kam. men nok om det!!
Elektronikkfeil er kjedelig som fy, jeg ser timene løpe avgårde.....Bra det snart er romjul, da er jeg omtrent ikke kjørbar så da trenger jeg rett og slett ingen bil!!
Gruer meg til nyåret :cry:

 #3378  av Morten
 
En liten tanke... (vet ikke hvor relevant den er)

3-SGTE motoren har en veldig aggressiv knock-sensor.
Kan det være at tenningen din er stilt helt i grenseland, og dermed at knock-sensoren slår inn og justerer ned tenningen din en liten stund?

 #3381  av CelicaTurbo
 
har vurdert den tanken jeg også men Espen forklarer symptomet som ganskje rykkete og støyete men slik som jeg har forstått bankesensoren fra andres beskrivelser er at du merker det egentlig bare ved at kraften forsvinner til tross for høyt trykk og det lyser et varsel lys i dashbordet. Det høres ikke ut som om det er dette Espen opplever da. På den annen side resulterer vel kraftig retardert tenning muligens i at litt av forbrenningen skjer i eksosen? ("putring" og "fising" passer kanskje med ettertenning? :) )

Fuelcut derimot har jeg opplevd og det anbefaler jeg ingen. Er vesentlig mer voldelig enn slik jeg forstår Espens forklaring ihvertfall samt at etter fuelcut vil ECU kutte all bensin så snart det blir trykk i innsuget i det hele tatt :) Litt på siden av diskusjonen det da og det er jo ikke nevnt tidligere men jeg kom til å tenke på det i forbindelse med bankesensoren..

men men, det er nok en ide å sjekke tenningen uansett. Det er ganske enkelt men det er lurt å først legge en liten klædd med hvit maling i sporet på "veiv-hjulet" før du lyser ned der med et tenningslys. Koble tenningslyset til sylinder 1 (merket på fordeler så klart) og standard er 10grader som er merket ganske tydelig der nede. Du må kortslutte to kontakter i diagnose boksen og jeg husker ikke hvilke det er men det er en artikkel på disse sider som Markus satte sammen som viser hvordan hente ut ECU feilkoder. Det er samme to kontakter som er beskrevet i den artikkelen. Sjekk også at motor turtallet er konstant 800 når disse er kortsluttet; hvis ikke juster tomgangen.

 #3382  av CelicaTurbo
 
forresten Morten: bilder og info av bilen din under Eiere kanskje?

 #3407  av Morten
 
Det kommer etterhvert, men gidder ikke ta bilder nå som org. vinterhjul står på! Kan evnt. laste opp en større versjon av det lille bildet jeg bruker, det er det eneste skikkelige jeg har for tiden. :(

 #3409  av CelicaTurbo
 
hehe, opptil deg :)