TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Total rebuild Celica T20 med 7afe blokk og 4age bluetop

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #415827  av Ronnie
 
Heisann , er ny på forumet , lette egentlig etter noe med Toyota på norsk og havnet her tilslutt . litt om historien bak : Jentungen nærmet seg 18 og så hadde jeg ikke bil til å øvelseskjøre , hadde en Rover75, men den var automat . Siden jeg fikk bil av faren min , syns jeg den tradisjonen burde vedlikeholdes og kjøpte en Celica T20 til 70000 til ho , den var utstyrt med 800w anlegg , sub , dvd , neonlys under hele bilen med fjernkontroll og blitz i grillen , bare tull spør du meg , men det så da stilig ut hehe . Hun hadde den en stund men den brukte litt olje , og det gikk helt greit inntil ho flyttet for seg selv og typen ho sin kjørte bilen ...han ringer en dag og sier at det var så rar lyd i bilen , og det var rett og slett rådebank hehe . Tok likegodt og konfiskerte restene , gav ho min gamle 2000 mod Rover og kjøpte meg en ny RAV4 , så startet det hehe . Trimme ting har jeg gjort siden jeg var 14 på mopeder , corvetter , suzuki , honda 4takt og gilera (jeg er hakket før 50 år) Trimmet en Morris mini 850 til 70 hk , den lettet jeg svinghjulet , høvla toppen , dobbelt registerkjede ,lagde 2" eksosanlegg , raceing cam og raceing lager , porta den, satte på eksentriske vippearm foringer , satte i 1275 cooper s ventiler , dobble ventilfjærer og toppet det hele med 2 stk 45mm SU forgassere , det var gamledager , nå for tiden er det injection , ecu , sensorer i hytt og gevær og f...oldermor . Men , siden jeg hadde ett "offer" som var så å si ingen rust på så ville jeg ihvertfall trimme den skulle jeg ha den . Undersøkte med biltilsynet , de sa at å skifte motor var ingen problem , men måtte ha det fra toyota hva som måtte gjøres ...jeg ville ha en turbo motor å smelle i , men turbo var ute av bildet . Da stakk det en f...i meg og begynte å se på det som en utfordring , fant ett firma etterhvert etter om og men på google som der var en spesialist på tuning av celica , John Pimentel i firmaet https://www.raceeng.com/default.aspx . Han sa , dette er ikke ett problem . få tak i en 4age topp og send den over (florida) så mekker vi dette sammen . Leter på finn og tilslutt en mr2 komplett motor til salgs , jeg kjøper og drar den med hjem og demonterer den som er i
Fjerne motor.jpg
Fjerne motor.jpg (90.21 kiB) Vist 11863 ganger
Kan ikke finne bildet av 4age motoren , men uansett , ripper av toppen og sender den og samtidig bestiller smidde stempler , råder , lettet slipt veiv , supertec buckets (25 usd pr stk...16 stk) som blir sendt til John som skal sette i honda ventiler , kutte de på lengde for ventilklaring så jeg slipper skims , doble ventilfjærer , portet den selv i innsuget men glemte eksosen , men da han fikk toppen sa han at det var mer å gå på så sa jeg kjør på så de portet videre . I mellomtiden kontaktet jeg Widmer Motor i lillesand , der vet jeg at de er så nøyaktige og rå rent i verkstedet at de går på sokker der inne så tok jeg 7age blokka dit for maskinering , de skal balansere veiva og svinghjulet og bore den opp (etter at jeg letta svinghjulet på jobb) . Siden jeg kjedet meg mens arbeidet i florida pågikk så lekte jeg meg litt med aluninium jeg hahaha . Gidder ikke mer idag , kommer med bilder av supertesh buckets , bilder av portingen osv imorra eller no hehe ps : Side med bilder 02.01.2014 ... bare å trykke liker , det liker vi :-)
https://www.facebook.com/pages/Fevik-Co ... 3434436986
Vedlegg
Smidde stempler.jpg
Smidde stempler.jpg (132.29 kiB) Vist 11863 ganger
322952_10150450042608413_261750946_o.jpg
322952_10150450042608413_261750946_o.jpg (78.98 kiB) Vist 11863 ganger
324995_10150451501718413_1841865819_o.jpg
324995_10150451501718413_1841865819_o.jpg (167.94 kiB) Vist 11863 ganger
324501_10150451629158413_1568364403_o.jpg
324501_10150451629158413_1568364403_o.jpg (76.96 kiB) Vist 11863 ganger
Sist redigert av Ronnie den 02 jan 2014 15:14, redigert 4 ganger totalt.
 #415834  av Holger
 
Høres ut som en bra plan dette :)

Men skulle kanskje tråden blitt flyttet til "prosjekter" ? :)
 #415837  av Ronnie
 
Tja , det er vel litt modellteknisk dette ville jeg tro ...men om så , kanskje en moderator eller lignende kan flytte den om den ikke hører hjemme her , er ikke "konge" på pc
 #415882  av Ronnie
 
Her er noen bilder av portingen , ventilene er linet opp og slipt med en maskin som visstnok koster 500 000 USD iflg John :
Vedlegg
177785_10151092564813413_1791465786_o.jpg
177785_10151092564813413_1791465786_o.jpg (314.28 kiB) Vist 11844 ganger
177084_10151092565158413_1289583771_o.jpg
177084_10151092565158413_1289583771_o.jpg (148.16 kiB) Vist 11844 ganger
333316_10151092565048413_517929512_o.jpg
333316_10151092565048413_517929512_o.jpg (359.49 kiB) Vist 11844 ganger
468880_10151092564943413_97426495_o.jpg
468880_10151092564943413_97426495_o.jpg (301.66 kiB) Vist 11844 ganger
411250_10150946580763413_730253688_o (1) (1000x750).jpg
411250_10150946580763413_730253688_o (1) (1000x750).jpg (566.18 kiB) Vist 11844 ganger
 #415883  av Ronnie
 
Eksos
Vedlegg
414687_10150946587203413_2020312368_o (1000x750).jpg
414687_10150946587203413_2020312368_o (1000x750).jpg (290.8 kiB) Vist 11844 ganger
 #415899  av ArildM
 
Jeg flytter det til prosjekter, når jeg får tid. Ikke noe stress :) Modellteknisk er mer laget for tekniske spørsmål ang de forskjellige modellene av Toyota.

Vet ikke om du er klar over det, men svinghjulet du har dreid til er veldig likt det som står i 4AGE 20v blacktop, sett her:

Vekten på det er 5,9kg, og går for å være et av de beste svinghjulene til 4A, så det var litt morsomt at du har laget et som er såpass likt. Bruker du 7A eller 4A svinghjulet?

Forøvrig, diggbart prosjekt! Arbeidet som er gjort så langt ser strøkent ut! Hvilken hjerne skal du bruke for å få dette til å gå da? Nytter ikke bare å justere forgasseren for å få trimma motor til å gå i dag ;) Er det en spesiell grunn til at du bruker honda ventiler? Ikke hørt om noen som har brukt det før. Ellers har jeg et sett med ITBer (individuelle spjeldhus) til 4AGE 20v silvertop som kommer for salg til høsten hvis du skulle ha lyst å gå den veien (får en syyk innsugslyd med åpne spjeldhus til hver sylinder :) ).

Ellers ønsker jeg på nytt velkommen til TS-ogn, alltid morsomt med nye medlemmer og prosjekter :) Når du har 10 poster vil du automatisk få tilgang til prosjekter delen av forumet, sånn i tilfelle du leter og ikke finner den :)

Tror ikke jeg har hørt om noen andre i som har bygget 7AGE før så dette blir spennende å følge med på (er storfan av 4AGE selv så) :)
 #415903  av Ronnie
 
Ja den hjerne greia lurer jeg virkelig på...håland tuning har gitt meg ett konsept med 4 coiler og hele pakka , men så har vi autronic og da ....jeg vet egentlig ikke , har en nøtt å knekke der , forslag ? Her er en video av en celica som John har bygget , sendte meg den , han påstod at det var mulig å få 1100 hk utav den men jeg syns da 900 holder jeg da.. [youtube][/youtube] Han har satt Honda ventiler i fordi de er 1mm tynnere og siden de supertech bøttene er ultralette så som han sa , all vekt og nøyaktighet utgjør overall ytelse . Du sa du ikke har hørt om å bruke honda ventiler , ikke nok med det , de er spesialbestilt med lang stamme som er kuttet på mål og dreid ihht ventilklaring , det betyr ingen skims og heller ingen klapring ved høyt turtall , nå fikk jeg mail om delene var pakka med ARP bolter til lagerskålene , porshe 922 register reim , ett sett plugger raceing cam , nye injectorer og så slengte han med ett par tee skjorter ...håper jobben kommer på under 20 flis hehe. Stilig med det svinghjulet , jeg letta det slik jeg gjorde på minien jeg ...men mitt er lettere , det veier 5,3 kg . jaktet på en ferdiglagd alu svinghjul men fant ikke noe til 7afe ...det er forresten 7afe hjulet jeg bruker . Det jeg kommer til å gjøre i første omgang er å bruke ecu fra MR2, en (4age) og registertannhjulet på veiva og self toppen og innsprøytnings systemet da , noen som vil handle en 4age blokk med stempler og veiv, svinghjul og girkasse ? Må vel sette den på ett annet emne tenker jeg , får ta bilder først , den skulle visst være helt grei
Vedlegg
178702_10151116877028413_898898649_o.jpg
178702_10151116877028413_898898649_o.jpg (285.07 kiB) Vist 11830 ganger
 #415907  av FT86
 
ser bra ut! sleng gjerne inn et bilde av bilen :) hva har du av felger, styling osv? :)
 #415910  av ArildM
 
Takk for info ang ventilene osv. Ble knall det svinghjulet ditt da :) Ser enkelte fraråder alu svinghjul, og heller anbefaler i stål, 5.3kg er veldig bra vekt da :)

Er ikke helt sikker på hva som går an å bruke i forhold til styring.
Du kan jo prøve MS plug and play, som du kanskje får til å passe på originalt ledningsnett, hvis du ikke er glad i å pusle med ledninger. Men 100% plug and play blir det nok uansett aldri. Samt at du må benke bilen for å få den mappet skikkelig. Ellers er nok skikkelig motorstyring det beste, 4AGE 20v motoren henter i alle fall lett 10hk over store deler av registeret bare med en enkel MegaSquirt hjerne.

Et hett tips er Club4Ag, er det noe du lurer på ang 4A / 7A motor så får du svar der :)

Var innom der å kikket nå, fant et par tråder bare ved å gå inn på forumet:
http://forums.club4ag.com/zerothread?id=524
http://forums.club4ag.com/zerothread?id=108583

I følge den nederste tråden skal vistnok 4AGE hjerne funke helt flott, i alle fall om du ikke gjør noen store endringer i henhold til injektorer osv :)

Liten video fra en kar som kjører 7AGE:
It's stock EVERYTHING, except for a 7AFE bottom-end and a smallport pistons (this bumps up compression to almost 11:1).

All of the stock 4AGE electronics and injectors worked perfectly, air/fuel ratios never went above 12.5:1 on full throttle - we just had to run slightly lower ignition timing (8 degrees instead of 10) on the dizzy, because australia has pretty crap fuel (i think our best premium is approx same as your 91).
:)
 #415924  av Ronnie
 
FT86 skrev:ser bra ut! sleng gjerne inn et bilde av bilen :) hva har du av felger, styling osv? :)
Ja ,bilde av bilen ...får komme etterhvert , er i nordsjøen for tiden , kommer hjem til onsdag , så ei rotbløyte og etterhvert rydde i garasjen og få dradd den frem , kjøpte en teltgarasje på netthandelen , skal matte den ned og lakke den på tidlighøsten , den er sort nå med litt overflaterust her og der . Felger har jeg ikke tenkt på enda , skal forsterke bremser og , mye å ta tak i ....satte på nye H&R tuv godkjendt senkesett og dempere ifjor så det slipper jeg ihvertfall , detaljer kommer etter at jeg har fått den på svev , anlegget er audioline , det eneste jeg ikke trenger å modifisere , forsterkerene har jeg montert i bakseteryggen ...bilen er jo bygget for anlegg med sub jo . Skal ta noen bilder når jeg kommer hjem . Vet du forresten hvor bredt jeg kan gå med dekk og felg forresten ? har lett etter skjermbreddere uten hell , den hadde sett unektlig rå ut med 235 eller noe i den duren hehe
 #415968  av Ronnie
 
Råflaks igår kveld , hadde med meg det ene oljedekselet for å maskinere i fresen , så kommer en innleid Australiener og sier javell , ser du holder på med en 4age ....jeg dreiv med raceing biler i australia og ombygginger , om jeg trengte hjelp med noe ... jeg sa jeg hadde en tennings utfordring , og så sier han , det er ikke noe problem , de fleste EFI, ene er jo laget i australia og han hadde en kompis som forhandla http://www.microtech-efi.com/product/9.html , kunne få den med komplett ledningsnett og 4 coiler , han skulle om jeg ville importere det som en gave og montere det opp for meg om han fikk lov ...la de ta seg ut nå sier jeg , motorstyring og montør , mer flaks går det ikke an å få på en helg hahaha . Noen som leser her vært borti denne boksen ? Sa jeg skulle ringe han senere til uka for å få bestillt det da...
Vedlegg
413433_10150656958983413_1168958543_o (1000x750).jpg
413433_10150656958983413_1168958543_o (1000x750).jpg (312.04 kiB) Vist 11784 ganger
 #416178  av Ronnie
 
(225.18 kiB) Lastet ned 227 ganger
Der kom toppen med Fed Ex , på døra + 2 tee skjorter , for en handel så gedigen er igrunnen det på sin plass da..investering kaller nå jeg det hehe
Data på cam og , denne er spesial laget :

PORT TOYOTA 4AGE16V HEAD
EXAUST VALVE GUIDES:MAZDA 2.3 DURA
VALVE LOCKS:D16VTC,B18,B17,B18C,H2
CROWER CAM:4AGE-N/A 272
FERREA COMPETITION VALVE:D16Z/Y5-8
MACH LENGTH & GROOVE:4.029"x4.5mm
tip
ACURA VIS SEALS:EXHAUST 5.5mm
ACURA V/S SEALS:INTAKE 5.5mm
FERREA HIGH PERFM VALVE:D16Z/Y5-8+
HEAD LNGTH & GROV:26.5x4.035"x4.5m
CROWER TI-RETAINER:D16Z/Y8
CROWER VALVE SPRING:TOYOTA 4AGE
V JOB,CLEAN,RESUR.ASSEM,LASH,REGUI
R*R VAVJJL-GUJQES^ _ _
EXAUST VALVE GUIDES:K20A
ROD BRG:TOYOTA 7A-FE (.010")
MAIN BRG:4AGE/4AGZE/7AFE-010
TOYOTA MAIN STUDS:4AG-16V
TRACKING 5346-5577-4750
'Drop-ship items are sent from the manufacturer.
HjmTJNGINEERING, INC
2602 Park Street • Lake Worth, FL 33460
(561) 533-5500
Fax: (561) 533-0151
Vedlegg
Deler kommet.JPG
Deler kommet.JPG (556.5 kiB) Vist 11751 ganger
Sist redigert av Ronnie den 03 aug 2012 22:57, redigert 1 gang totalt.
 #416181  av Ronnie
 
Ække no b lag ....men ett dårlig a-lag hahaha . Det er jo drag matriell dette , kan sikkert selge toppen uten ett øre tap , den går jo på en 4age og 7afe ...potensial for en haug hester ja...for rette entusiasten :D Fant forresten bilde av offer motoren og 7afe blokka før den ble sendt til boring , har egentlig ikke anelse på årsmodell på denne motoren , noen som kan si meg modell og evt hva den har stått i ? Han jeg kjøpte den av sa MR2..bluetop er det ihvertfall ...har ikke fått regninga på boringen og balansering ...så kommer smådeler , EFI system etc...dette er kort sagt topp , stage 2 clutch, lager og lettet veivaksel :D
Vedlegg
324024_10150429688453413_23862041_o (1000x750).jpg
324024_10150429688453413_23862041_o (1000x750).jpg (430.49 kiB) Vist 11735 ganger
328757_10150446097713413_37728641_o (1000x665).jpg
328757_10150446097713413_37728641_o (1000x665).jpg (431.97 kiB) Vist 11735 ganger
Sist redigert av Ronnie den 03 aug 2012 22:59, redigert 1 gang totalt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9