TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Total rebuild Celica T20 med 7afe blokk og 4age bluetop

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #438984  av Ronnie
 
4 coiler er alltid bedre enn en , alt virker bedre når man kutter ett ledd . ae-86 , tror han har ett oppsett for å gjøre dette
 #439047  av Ronnie
 
Lest meg til det , ikke no problem , du har en pin på jording , seriekoblet alle coiler , en på ignition , seriekoblet på alle , signal , den som går fra fordeler til coil , seriekoblet og til slutt siden du kjører orginal ecu feedback til ecu så ikke du får feilmelding , kan kjøres fra en av coilene...så man trenger ikke noen aftermarket ecu for å gjøre dette visstnok ihht dette
http://s-86.com/article_coilpacks.php
 #439060  av ArildM
 
Kjekt å vite :) Er fremdeles spent på om det faktisk gir noen effektmessig forandring med separate coiler da ;)
 #439063  av Ronnie
 
ArildM skrev:Kjekt å vite :) Er fremdeles spent på om det faktisk gir noen effektmessig forandring med separate coiler da ;)
Ja der må du nok undersøke og tenke logikk ....jeg ville tro at man vil få bedre gnist men om det har no for seg kan ikke jeg teste siden jeg har ikke prøvd uten , sikkert ei nettside som tar opp den issue,en en eller annen plass
 #439065  av donk2k
 
From a performance standpoint, having a separate coil for each cylinder gives each coil more time to recharge between cylinder firings. With single coil distributor systems, the coil must fire twice every revolution of the crankshaft in a four cylinder engine, and four times in a V8. With a multi-coil system, each coil only has to fire once every other revolution of the crankshaft. This provides more saturation time for a hotter spark, especially at higher rpm when firing times are greatly reduced. The result is fewer misfires, cleaner combustion and better fuel economy.

Som du ser er det i utgangspunktet når de tenner kun en gang per sylinder det er store fordeler på hva de klarer av effekt.

Om de kobles sammen og brukes på std-hjerne vil de fyre like ofte som den orginale coilen. DVS at de må jobbe relativt hardt iforhold til hva de er designet til .
Så fordelene kommer først virkelig til syne når man har datasprut eller orginal-hjerne som er istand til å fyre en og en coil om gangen.

Regner med det blir null problem for deg siden du har SM4.
 #439079  av Ronnie
 
For min del passer det helt perfekt ...klart seriekobler man får man mindre ladetid pr enhet ....må da være en gadget so kan løse det problemet ....er egentlig ikke ett problem for meg men gøy med utfordringer ...får tråle nettet hehe værdens største leksikon/shoppingcenter... det gikk fort http://trackspeedengineering.com/produc ... ucts_id/28 http://www.racerxfabrication.com/produc ... _plug.html sikkert fler , ville gått for den siste jeg , orginal ecu , triggerhjul og sensore...
 #439098  av Ronnie
 
Sånn , og der var coil rack montert , måtte kjøpe en gedigen stor gummimatte til 200 kr på biltema og rustfrie bolter , de hadde ikke noe smått som var tykt nok, må nemlig fore opp midtplata 5-7mm for at coilene skulle passe , da var det bare å lodde og kjøre ledningene ut i siden , blir vel imorra mellom øktene siden det kommer ny vaskemaskin i huset ...åsså satte jeg opp en gammel klokke her i furtebua men det var ikke nok vekt i loddene så jeg måtte henge på noe tjafs ...nå virker klokka og etter montering virker forhåpentligvis tenninga og :-)
Vedlegg
Coilrack side.jpg
Coilrack side.jpg (68.07 kiB) Vist 5698 ganger
Coilrack top.jpg
Coilrack top.jpg (61.11 kiB) Vist 5698 ganger
Verksted klokke for oppfinnere.jpg
Verksted klokke for oppfinnere.jpg (55.32 kiB) Vist 5698 ganger
 #439100  av Royalmaas
 
Så med andre ord kan du faktisk bruke separate coiler vist du kobler som vist på den siden, og da seriekoble signalet som går inn på coilen slik att den fyrer alle coilene likt, da med wasted spark.. Eller tar jeg feil her nå?
 #439101  av Ronnie
 
Royalmaas skrev:Så med andre ord kan du faktisk bruke separate coiler vist du kobler som vist på den siden, og da seriekoble signalet som går inn på coilen slik att den .. Eller tar jeg feil her nå?
Ser sånn ut , men det vil antaglig ikke ha noen gevinst utenom utsenedet siden ladetiden pr coil blir like kort som en enkel coil . Skulle jeg gjort en ombygging til single coiler hadde jeg handla dette settet http://www.racerxfabrication.com/produc ... _plug.html for da har man føler på veiv og cam . Men det ser jo litt råere ut en sta dard syns å jeg . . Som jeg har nevnt tidligere er der sikkert en eller annen gadget som kan ordne dette alt etter motor . Her står mye om emnet http://s-86.com/s-coilpacks.html
 #439227  av Ronnie
 
Der var coiler montert og koblet, samme med inj og alle ledninger fra sikringsboks
...ser ett lys i tunelen :-)
Vedlegg
IMG_102690776900468.jpeg
IMG_102690776900468.jpeg (109.95 kiB) Vist 5671 ganger
IMG_102699478187138.jpeg
IMG_102699478187138.jpeg (97.62 kiB) Vist 5671 ganger
 #439584  av Ronnie
 
Etter å ha sjekke TPS med ohm meter fant jeg ut at den var litt suspekt , denne var til toppen altså 4age ...bytta til den som var til 7afe , gikk helt greit untatt at man må ta med innmaten siden den ene er horisontalt montert 7afe og den andre til 4age er vertikal ( se bilder ) Ellers passet dette perfekt og målingene var ypperlige . Måtte fjerne masse irr i kammeret da siden jeg tror noen engang knakk den underste skruen og har limt den på plass . Slipte ned ,boret og gjenga opp hullet så nå er alt der i gården på line . Testet med voltmeter , 0,850 med lukket spjeld og 4,500 ett eller annet volt på åpent spjeld , da er det bare å lære ecu dette . Måtte rigge meg ti med pc i garasjen ...vakke sånn før i tiden , kan jo ikke gjøre noe uten å være online jo hehe
Vedlegg
1553181_602249803177011_793955065_o.jpg
1553181_602249803177011_793955065_o.jpg (100.46 kiB) Vist 5631 ganger
1553590_602301693171822_1885431734_o.jpg
1553590_602301693171822_1885431734_o.jpg (122.96 kiB) Vist 5631 ganger
1618111_602301726505152_1451495788_o.jpg
1618111_602301726505152_1451495788_o.jpg (125.44 kiB) Vist 5631 ganger
1959476_602329139835744_1868712497_n.jpg
1959476_602329139835744_1868712497_n.jpg (77.58 kiB) Vist 5631 ganger
1897023_602329116502413_1791509001_n.jpg
1897023_602329116502413_1791509001_n.jpg (79.46 kiB) Vist 5631 ganger
 #443740  av Ronnie
 
Ja, idag fikk jeg endelig start på den , har sjauet fælt i det siste grunnet en ledning jeg koblet feil på cam og veiv sensor ...fikk ordnet det så startet den , nå er det pc logging & tuning på meg fremover , kommer til å bo i garasjen ut sommeren , ihvertfall til den kommer i benk da......
 #444119  av Ronnie
 
Åsså fikk jeg brann under bilen og teppet og baksetet brant opp...noen som har å selge eller finnes det nytt å få tak i ? Har revet ut alt og driver å fjerner pulver ...dritjobb
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9