TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Total rebuild Celica T20 med 7afe blokk og 4age bluetop

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #426217  av Ronnie
 
ArildM skrev:Hvis det var der originalt er det vel skvulpekammeret som skal sikre at du får drivstoff når du kjører hardt i svingene? :wink: :wink:
Her er en skikkelig skvulpe kammer i stål og ikke plæstik . . .etter den ble sveist boret jeg ca 30 15 mm hull for gjennomstrømning til catch tanken .
Vedlegg
img20130304_223454.jpg
img20130304_223454.jpg (79.4 kiB) Vist 5172 ganger
img20130304_223551.jpg
img20130304_223551.jpg (57.94 kiB) Vist 5172 ganger
 #426426  av Ronnie
 
Alt slår plast ...sliter med timeingen på cam . Telefonsamtaler skal utveksles mellom Fort Worth Florida og Norge , 5 grader feil på åpning og lukking , men det ordner seg nok til mandag :-)
 #427641  av Ronnie
 
Nylakkert (1024x768).jpg
Nylakkert (1024x768).jpg (219.21 kiB) Vist 4851 ganger
Forfra (1024x768).jpg
Forfra (1024x768).jpg (228.06 kiB) Vist 4851 ganger
Endelig hjemme igjen :-) Har ordnet gjesterom i kjelleren og der blir motoren til den er koblet opp med Autronic SM4 og alle ledninger , lambda og alt er teoretisk i orden ....fått montert innsuget og injektorene , 4 stk 550cc . Dekselet over cam drevene måtte modifiseres men passer 99% dvs der er ei lita glipe siden dekselet nederst er for 7afe og resten 4age men det er greit nok , ordner seg med noe tec7 imellom glipene , det er ikke mer...men må kutte litt på høyre side for å få A/C strammehjulet på plass siden det kolliderer med nederste skruen . Måtte og modifisere kjølerørene siden det var ikke feste for det lille røret ...sveiste feste mot TVIS vakum festet som jeg ikke bruker lenger..flere bilder kommer fortløpende
Vedlegg
Wraped in plastic and kinky (1024x768).jpg
Wraped in plastic and kinky (1024x768).jpg (170.53 kiB) Vist 4851 ganger
 #427650  av Ronnie
 
Når hele greia er ferdig skal jeg heller ta meg tid til å lage en ny tråd med en kjapp "oppskrift" på hvordan lage denne motoren fra bunnen av med alle modifikasjoner og en detaljert oppkobling for autronic sm4 mot 4age (det er jo bare en føler i blokka , resten er jo 4age) Her er noen områder jeg må eller måtte modifisere , øverste kjølerør må festes i motor, sveiste ett nytt feste igår og o-ringen til festet mot høyre (blå dings hehe ) var helt tørr men jammen passet oringen til en gardena hageslange og vips, som ny :-)
20130412_231253 (1024x768).jpg
20130412_231253 (1024x768).jpg (237.6 kiB) Vist 4845 ganger
, oljefilter flyttes
20130412_231348 (1024x768).jpg
20130412_231348 (1024x768).jpg (179.7 kiB) Vist 4845 ganger
, det blir da dette som er bestilt http://www.protrim.no/produkter_kjoling ... ting.shtml så headeren kommer flush , må kutte til nederste bolt til høyre på deksel til reg.rem
20130412_231325 (768x1024).jpg
20130412_231325 (768x1024).jpg (199.64 kiB) Vist 4845 ganger
. Fuel rail måtte jeg bore opp til m14 1/2 gjengestigning for å få inn AN8 koblinger for tur/retur av 1/2" fuel tubing
20130412_231449 (1024x768).jpg
20130412_231449 (1024x768).jpg (188.59 kiB) Vist 4845 ganger
. Bensinpumpa på 7age er noe pingleverk så her blir det 2 stk boch 044
ArildM skrev:Ja fankern det var du som skulle tømme tanken på få sekunder :mrgreen:
(måtte bare haha )(The 044 twins)
20130412_235912 (1024x768).jpg
20130412_235912 (1024x768).jpg (204.61 kiB) Vist 4845 ganger
som festes i tank direkte etter planen . Alle koblinger er kjøpt hos http://fittingsofnorway.no/ samt rørbøyer for dette alurøret for tilførsel
Sist redigert av Ronnie den 12 apr 2013 23:37, redigert 3 ganger totalt.
 #427651  av Ronnie
 
Fikk ikke med bildet av fuelrør og lambda , begge kjøpt på protrim , lambda settet (bredbånd) kostet 1900 kr , ikke galt etter det jeg kan se , runda 100K her om dagen , men nå er det bare pingle beløp igjen , dyrt å værra kar...men nå har jeg en motor som jeg kan bruke i alt mulig da ...og blir det lov å registrere kit cars så lager jeg meg en micro ferrari eller Viper og setter den i den hehe
20130412_235816 (1024x768).jpg
20130412_235816 (1024x768).jpg (162.44 kiB) Vist 4844 ganger
.
 #427666  av Ronnie
 
Ja, får nå håpe det duger mer enn enn å skifte luftfilter og bedre eksos som en påsto at det gjorde . . . .
 #427668  av ArildM
 
Hehe, i så fall har du kastet bort en vanvittig mengde penger på bare tull :oops: Neida, jeg har trua på at dette blir bra :wink:
 #427670  av Ronnie
 
Absolutt , har uansett en bedre enn fabrikkny motor , den er jo forsterket i alle bauer . FÃ¥r aldri igjen pengene for den da men det var heller ikke intensjonen
 #427740  av ArildM
 
Absolutt. Det er vel en ting alle som holder på med bil, og særlig vi som holder på med sportsbil bør ha fått med seg og det er jo at kanskje 10-20% av det vi koster på kan vi regne med å få tilbake igjen den dagen det skal selges :wink:
 #427755  av Ronnie
 
Det var nå litt drøyt da . . .kommer helt an på det da , men tap må man påregne men 80-90 % tap var nå drøyt
 #427762  av ArildM
 
Hehe, jaja, 40 % da? :mrgreen: Kommer jo helt an på da. Bruker man 300'000 på en motor så får man ikke nødvendigvis solgt bilen sin for 300'000 mer når man skal selge den :)
 #427765  av Ronnie
 
Ja alt er relativt . . .kommer an på om det er brukt mye eller nettopp gjort og hva det er . Jeg vil regne ca 30% tap på modifikasjoner og da ingenting for arbeid og 10% pr år . . . men der er så store slingrings mon på ting og div . . Motoren her hadde jeg feks taksta som ny 4age motor solgt fra toyota og hvis den ikke hadde blitt solgt for det så kunne det vært det samme . . men jeg hadde ikke solgt den for ny motor pris om det smalt hahaha . . . Nei vansklig emne
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9