TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Hvorfor har jeg olje i innsuget mitt? ( Carlos Sainz 1992 )

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #426877  av a man in the nude
 
Får ikke godkjent bilen pga oljelekasje, og for høy co. Det drypper olje ut av innsugsmanifold.
Mellom innsugsmanifold og topp så drypper det olje. Og i mellom luftfilter og innsug så er det vel kun EN ting som har oljetilførsel, og det er turboen. Med olje i innsuget så vil jo naturligvis co-verdien bli for høy også.
Nå har jeg prøvd 3 forskjellige turboer som jeg har liggende. Alle er brukte turboer. 2 stk ct26 og en ct20b. Har også montert oil-catchtank på veivhusventilasjonen, da jeg mistenkte at det kunne komme der fra. Ringte GIK-turbo og spurte om råd. De mente det kunne være oljereturen som var tett. Nå har jeg sjekket det også, og røret fra turbo var helt åpent.

Den ENESTE muligheten jeg kan tenke meg er at ALLE tre turboene er lekk. Hvis dere der ute har noe annet tips til hva det kan være så mottas det med stor takk.

Og en ting til. Hva bruker dere for å få tett oljetilførselen til turboen? Det lekker ved blokka rundt røret der den hule bolten som oljen skal strømme igjennom sitter. Skal sitte en tettningsring over røret og en under. Prøvde med orginal tettningene men det lakk jo som en sil. Har kjøpt noen andre tettningsringer men det er fortsatt ikke helt tett.
 #426926  av sleeper
 
Lekasjen du har mellom topp og innsugsmanifoil vil jeg neste gjette er toppdekselpakningen som lekker i bakkant ved registersiden. ( vanlig på disse)


Ang oljeforbruket, så er det 2 ting som kan gjøre at du får olje inn der, ( og begge har du vært inne på)
Enten turbo som har dårlige tenntninger\lager) eller gjensomslag i motor,

Ville renset opp i rørene mellom turbo og manifoil, og så tatt av slangen som går fra toppen og slangen mellom luftmmassemåleren\turboen. ( husk og tett hullet som blir i slangen mellom lmm og turbo)
Slangen som går til topp tar du i en flaske ( lag hull i siden av flaska, og pass på at korken er skrudd av for og få lufting.)
Ville også koblet fra og tettet den lille slangen som går mellom toppdeksel og innsugsmanifoil ( liten sak på samme side som registeret.

Får du fortsatt olje inn i manifoilen, så er det turbo, får du olje i flaske er det motor..


Oljetilførsel til turbo pleier jeg bare og bruke 2 stk kobberpakninger.
 #426976  av a man in the nude
 
...så tatt av slangen som går fra toppen og slangen mellom luftmmassemåleren\turboen: Er det slangen fra veivhusventilasjonen du mener? I så fall så har jeg som sagt montert oil-catchtank.

Oljetilførsel til turbo pleier jeg bare og bruke 2 stk kobberpakninger...Kan du fortelle hvor du kjøper disse, og hvilken dimensjon det er på dem?

Jeg vil nok gjette på at det er toppdekselpakningen du nevnte. Og denne har jeg liggende. Har også sendt min CT20B turbo inn til overhaling. Blir det ikke bedre etter at turboen er på plass, så tipper jeg på toppdekselet.

Takker for etterlengtet svar. Bilen skulle vært EU-godkjent i august i fjor, så jeg kjører på nåde nå. Svinger utenom de stedene der Veivesenet pleier å stå :-) .
 #426987  av sleeper
 
Hvor store koblinger er det på catch tanken du har brukt? ( de fleste billige kina greier har alt for små koblinger, så du vil faktisk ha mulighet til og bygge trykk i motoren selv om det ikek er noe galt. IKKE bruk mindre invendig diameter på koblingene en den orginale slangen er. )

Husker ikke dimensjon, men du finner de på tess eller hydroscand. ( mener ganske sikkert det var sånn, som regel så blir turboen byttet til andre typer hvis de er innom meg.. :wink: )