TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Clutch frir ikke ut. (ST185)

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #427453  av fdfx3
 
Hei er det noen som kunne hjelpe meg eller gi meg no tips på hvorfor clutchen min ikke frier ut?
startet min bil etter og ha byttet en god del deler blant annet svinghjul og clutch, og opdaget fort at clutchen min ikke lenger vil fri ut, altså: står den i 1. gir med clutchen i bunn så triller den bare bortover når jeg kjører den på starteren.
Jeg merker at clutchen begynner å løse ut da jeg clutcher fordi den begynner å slure såvidt det er, men det er ikke nok til at bilen blir stående stille.
Så langt har jeg skjekket følgende: det er ikke lekasje på hovedpumpe eller slave, det er nok væske i beholderen, har luftet den flere ganger enn jeg kan telle, har sett at slave beveger seg og at splinsene er riktig
Er også 99,9% sikker på at jeg har satt friksjonsplata riktig vei.

Kan også nevne at jeg merker at motoren går betydelig tyngere da jeg trår ned clutch pedal uavhengig om bilen stå i fri eller i gir.

Håper det er noen som kan hjelpe meg med dette problemet eller har opplevd lignende da det ikke frister mye å skru ut girkassa igjen. :?

Clutchen og svinghulet er av Merket ACT, legger ved bilde lengere ned

Svinghjul: ACT XACT ProLite Flywheel 3SGTE 600390
ACTProliteMR2_04.JPG
ACTProliteMR2_04.JPG (219.39 kiB) Vist 5360 ganger
Clutch: ACT HD Street Clutch 3SGTE TM1-XTSS
ACTHDStreet.jpg
ACTHDStreet.jpg (67.23 kiB) Vist 5360 ganger
 #427493  av David
 
dersom slavesylinder med utløserarm beveger seg, og du ikke har glemt å montere utløserlager,
så er vel faren stor for feilmontering. dersom du har klart å montere lamellen feil vei, noe som ikke skal være fysisk mulig, så kan du vel bare kaste clutchen for å så kjøpe ny!
 #427495  av fdfx3
 
Takk takk, nei jeg har ikke glemt å montere utløserlageret men, har montert uoriginalt da det fulgte med ett i clutchkitet, er ganske sikker på at lammleplata sitter riktig vei, men vet det er mulig å sette denne feil vei.
Men da skulle man tro det ville komme ulyder noe det ikke gjør.
Husker det satt ett klistre merke på den hvor det stod MT side eller noe sånt som jeg mener å huske å ha satt utover, vekk fra motoren.
Men da jeg ikke kan tenke meg noe annet, så må jeg snart bare ha opp for å se, er vell sikkert en 3-4mnd siden jeg monterte clutchen så det begynner å bli vanskelig å huske helt krystal klart hele prosesen.
Tenker jeg venter ett par dager og ser om det er noen som kommer med noen flere gode forslag, hvis ikke så får jeg vell bare demontere å se om jeg finner noe galt da.

Er det mulig å demontere kassa uten å ta ut motoren eller er det bare best å ta ut alt komplett, slik som sist?
 #427497  av fdfx3
 
[quote="Mathias AW11"]Jeg ville tro at MT stod for motor....

Da har jeg i såfall driti på draget som det heter.... :oops:
 #427498  av fdfx3
 
da må jeg nesten bare demontere å få skjekket der da, noen som har noen formeninger om det er mulig og i det hele tatt vits i å prøve å ta av kassa uten å ta motor ut av bilen?
 #427501  av Holger
 
lamellen stå mot trykkplata, slik som på bildet. altså den utbygde biten mot girboks.
det er mulig å ta ut girboks med motor i, men det er no dritt.... du kan jo såklart prøve, men vil det gå raskere en slik som du gjorde det sist?

sjekk at utløserlager faktisk presser nok også :)
 #427507  av Drafter
 
David skrev:dersom slavesylinder med utløserarm beveger seg, og du ikke har glemt å montere utløserlager,
så er vel faren stor for feilmontering. dersom du har klart å montere lamellen feil vei, noe som ikke skal være fysisk mulig, så kan du vel bare kaste clutchen for å så kjøpe ny!
Det er faktisk fysisk mulig, noe du merker ganske fort idet du "kjører" ut av verksedet..
 #427552  av David
 
altså, alt er mulig om man virkelig vil, da det er akkurat like mulig å sette svinghjulet feil vei også..

ut ifra kommentaren din er han tydligvis ikke alene om å montere clutch feil vei, så ja greit, det går ann.
men i 99% av tilfellene er faktsk hjertet på lamellplata større i dia enn hva tillates innenfor annlegsflata på svinghjulet, avstand lengdemessig vil det også i de fleste tilfeller butte..
på andre bilmerker enn toyota kan det være lettere å montere feil, men det er ikke tilfellet her.

men klarer man ikke oppdage slikt under montering, så burde man revurdere hva man skal bruke fritiden sin på....
 #427562  av Mathias AW11
 
David skrev:altså, alt er mulig om man virkelig vil, da det er akkurat like mulig å sette svinghjulet feil vei også..

ut ifra kommentaren din er han tydligvis ikke alene om å montere clutch feil vei, så ja greit, det går ann.
men i 99% av tilfellene er faktsk hjertet på lamellplata større i dia enn hva tillates innenfor annlegsflata på svinghjulet, avstand lengdemessig vil det også i de fleste tilfeller butte..
på andre bilmerker enn toyota kan det være lettere å montere feil, men det er ikke tilfellet her.

men klarer man ikke oppdage slikt under montering, så burde man revurdere hva man skal bruke fritiden sin på....

Alle skulle vært like god som deg .......
 #427564  av Drafter
 
Mathias AW11 skrev:
David skrev:altså, alt er mulig om man virkelig vil, da det er akkurat like mulig å sette svinghjulet feil vei også..

ut ifra kommentaren din er han tydligvis ikke alene om å montere clutch feil vei, så ja greit, det går ann.
men i 99% av tilfellene er faktsk hjertet på lamellplata større i dia enn hva tillates innenfor annlegsflata på svinghjulet, avstand lengdemessig vil det også i de fleste tilfeller butte..
på andre bilmerker enn toyota kan det være lettere å montere feil, men det er ikke tilfellet her.

men klarer man ikke oppdage slikt under montering, så burde man revurdere hva man skal bruke fritiden sin på....

Alle skulle vært like god som deg .......
Jeg har ikke prøvd det før :P
 #427566  av David
 
Mathias AW11 skrev:
David skrev:altså, alt er mulig om man virkelig vil, da det er akkurat like mulig å sette svinghjulet feil vei også..

ut ifra kommentaren din er han tydligvis ikke alene om å montere clutch feil vei, så ja greit, det går ann.
men i 99% av tilfellene er faktsk hjertet på lamellplata større i dia enn hva tillates innenfor annlegsflata på svinghjulet, avstand lengdemessig vil det også i de fleste tilfeller butte..
på andre bilmerker enn toyota kan det være lettere å montere feil, men det er ikke tilfellet her.

men klarer man ikke oppdage slikt under montering, så burde man revurdere hva man skal bruke fritiden sin på....

Alle skulle vært like god som deg .......
nå er ikke jeg alene i verden om å ha kunnskap til å montere en clutch....
 #427568  av Mathias AW11
 
David skrev:
Mathias AW11 skrev:
David skrev:altså, alt er mulig om man virkelig vil, da det er akkurat like mulig å sette svinghjulet feil vei også..

ut ifra kommentaren din er han tydligvis ikke alene om å montere clutch feil vei, så ja greit, det går ann.
men i 99% av tilfellene er faktsk hjertet på lamellplata større i dia enn hva tillates innenfor annlegsflata på svinghjulet, avstand lengdemessig vil det også i de fleste tilfeller butte..
på andre bilmerker enn toyota kan det være lettere å montere feil, men det er ikke tilfellet her.

men klarer man ikke oppdage slikt under montering, så burde man revurdere hva man skal bruke fritiden sin på....

Alle skulle vært like god som deg .......
nå er ikke jeg alene i verden om å ha kunnskap til å montere en clutch....
Nei det er mange av oss, men kan være lurt å akseptere at folk har forskjellige kunnskapsnivå.

Mange har lyst å lære, og er her for å be om hjelp. Å be folk "revurdere hva de bruker fritiden til"
er en utrolig uprofesjonell reaksjon.
 #427570  av David
 
Mathias AW11 skrev:
Nei det er mange av oss, men kan være lurt å akseptere at folk har forskjellige kunnskapsnivå.

Mange har lyst å lære, og er her for å be om hjelp. Å be folk "revurdere hva de bruker fritiden til"
er en utrolig uprofesjonell reaksjon.
jeg ser hvor du vil hen, men jeg er ikke helt enig i deg. for hvis dette tilfellet hadde vært f.eks elektrikker eller rørlegger arbeid ville du fått en liten smekk på fingern av forsikringselskap dersom huset ditt hadde blitt oversvømt eller tatt fyr når de finner ut at du har gjort arbeidet selv.
og det samme vil jo gjelde et kjøretøy, bare at i dette tilfellet her vil sjeldent noen bli skada, siden han ikke får kjørt bilen.

jeg har full forståelse for at ikke alle har, vil ha, eller ikke er i stand til å ha kunnskap innen dette emne, jeg har vært helt grønn en gang selv, og er langt fra utlært, men jeg vet hvor mine begrensinger ligger.
så det er helt greit å benytte seg av prøve og feile metoden for å tilegne seg kunnskap, men da burde vedkommende ha rådført seg med mekaniker,venn,forum,haynes bok,etc. slik at denne situasjonen aldri hadde oppstått. og da spart både tid og penger

grunnen til jeg sier dette, er ikke fordi jeg ønsker å tråkke ned på enkeltperson som har gjort en feil, men fordi det er så utrolig mange som "tror" de kan alt, prøver og ender opp med å feile, og det blir ofte svært kostbart.
hvis de hadde satt bort jobben til kompetent mekaniker, noe det stort sett ender opp med til slutt, hadde de spart både tid, penger, fått mer fritid, færre samlivsbrudd, mer tid til å spille golf,tennis,tv-spill,etc.

et eksempel kan være en mr2 som har blitt solgt av en her på forumet, bilen har vært kolisjonskada og fått bytta bl.a en kanal. reparasjonene er så dårlig utført at det har rusta høl kun etter et halvt år!! de har til og med latt være å lakkere baksia av kanalen de har bytta!! bilen lå avertert til 45k og fremsto som en fin bil utvendig. dersom fagfolk hadde gjort jobben hadde ny eier spart seg for mangfoldige tusen kroner i rustsveising og reparasjoner.
det er enklest å gjøre det riktig første gangen!!
 #427582  av Mathias AW11
 
Steike det var et langt innlegg!!! :)

Er enig i det meste du sier her, men jeg mener fortsatt at det blir feil å svare slik i en tråd på et forum der han ber om hjelp.
Det er mange ting hobbymekanikere ikke bør gjøre selv. Men hvis dem aldri skal prøve, blir de heller aldri å lære.

Og jeg mener at når du kjøper en 25 år gammel bil, og spesielt en sportsbil. Bør du regne med at noen har herjet med den både på den ene og andre måten. Kjøpte nettopp en sånn selv, og når jeg tok bort all den stygge glasfiberen hadde jeg ventet mye rart. Men jeg var heldig og hobbygutten som hadde "stylet" bilen hadde tatt all rust. Og det var bra utført.

La folk skru og lære. Så får heller vi som har innsikt sjekke før vi kjøper. Og de som ikke kan, får spørre de som kan :)