TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Clutch frir ikke ut. (ST185)

  • Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #427714  av fdfx3
 
Ja angående det med slaglengde og utløserlageret så leste jeg det at folk ofte opplevde å ha problemer med at clutchen ikke vil løse ut ordentlig da de monterer kraftigere clutcher, det viser seg at i enkelte tilfeller så var ikke slaglengden på originale slave pushroden lang nok så derfor får man kjøpt en såkalt extended pushrod som er ¼” lengere enn den originale.
Jeg ser jeg har glemt og fortelle at jeg også har prøvd dette, jeg tok push rod'n fra en GT-i delebil jeg har stående og og forlenget denne slik at den ble en ¼ tomme lengere.
(Kan foresten fortelle at den originale pushrod'n på ST185 CS er 68mm lang og pushrod på ST182 GT-i er 70mm lang)
Bilder av staget som jeg forlenget:
Bilder av staget som jeg forlenget:
070420132128.jpg (183.07 kiB) Vist 2382 ganger
Men anyways forlenget denne med en ¼” som jeg sa lengere opp og det virket da som om det ble litt bedre, nå var det nesten så bilen ble stående rolig da jeg prøvde å starte den i gir med clutchen i bunn.
Så jeg prøvde tilslutt å forlenge den så langt det gikk før jeg skrudde ut motor og kasse, så den ble tilslutt forlenget med 1/2" mener jeg det ble tilslutt men nå var det ingen merkbar forandring og det var først da jeg lot merke til at bilen nesten stopper når clutchen presses inn.
Jeg tror det er av dette de merkene i trykkåplata kommer av, jeg har sett dem jeg å, å synes ikke det ser riktig ut nei men er ganske sikker på at dette komme av det overdrevent lange staget jeg lagde meg.
Har stått å fulgt med på slaglenden utenfor bilen mens en venn har sittet inne i bilen og clutchet og det ser egentlig ganske ok ut, tipper slaglenden er på 2-3cm kanskje.
Men hva er deres formening om dette får man noe særlig lengere slag ved å forlenge dette staget jeg tenker man får jo ikke forlenget mer enn den væska master'n pumper på ett tråkk da? men merket jo uansett forskjell første gang jeg forlenget det.

Gidder ikke å skru noe i dag, da det begynner å bli sent men skal prøve å montere kasse og clutch eksternt i morgen og se om jeg får det til å virke, etter å ha studert og målt alt ganske grundig kan jeg ikke se noen grunn til at det ikke skulle virke, så jeg tenker jeg prøver å montere det eksternt for å ser hva som skjer, ville ikke bli veldig overrasket om det plutselig virker.

Legger ved en del bilder av begge clutcher lengere nede med noen få mål for de som er interiserte:
Ny og gammel trykkplate
Ny og gammel trykkplate
130420132157.jpg (329.13 kiB) Vist 2382 ganger
Diameter ny trykkplate
Diameter ny trykkplate
130420132159.jpg (473.33 kiB) Vist 2382 ganger
Diameter gammel trykkplate
Diameter gammel trykkplate
130420132161.jpg (432.69 kiB) Vist 2382 ganger
Disse har samme diameter
Disse har samme diameter
130420132164.jpg (499 kiB) Vist 2382 ganger
 #427715  av fdfx3
 
Fingerene på ny trykkplate sitter litt lenger ut i forhold til den originale.
Fingerene på ny trykkplate sitter litt lenger ut i forhold til den originale.
130420132169.jpg (386.63 kiB) Vist 2380 ganger
130420132172.jpg
130420132172.jpg (121.86 kiB) Vist 2380 ganger
130420132176.jpg
130420132176.jpg (125.94 kiB) Vist 2380 ganger
Nytt til venstre og gammelt til Høyre.
Nytt til venstre og gammelt til Høyre.
130420132188.jpg (165.72 kiB) Vist 2380 ganger
 #427758  av fdfx3
 
Endelig kan jeg si at jeg fant feilen, (trommevirvel) Feilen er at i webshoppen til Ko-racing som jeg kjøpte svinghulet og clutchkitet av så får du opp delenummeret til MR2 turbo når du velger Celica alltrac, jeg søkte opp delenummeret på boksen som clutchkitet kom i på hjemmesiden til ACT og da får jeg opp det kitet jeg har fått tilsendt men når jeg trykke på fitment så får jeg opp MR2 turbo, det clutch kitet jeg skulle ha hatt har ett annet delenummer.

Altså det er en feil i webshoppen til Ko racing.
Jeg skal sende en mail til dem å høre hva dem har og si .

Så hvis noen leser dette og har tenkt å kjøpe dere clutch av merket ACT så vær oppmerksom på at delenummeret for Celica starter med TC4 og IKKE TM1 som er for MR2.

Som du kan se på bildene mine lengere opp så bygger trykkplata på den nye trykkplata lenger ut enn den originale.

Har da heldigvis blitt god på å skru motor inn og ut da... :(
Sist redigert av fdfx3 den 15 apr 2013 00:44, redigert 1 gang totalt.
 #427764  av ArildM
 
Lærer så lenge man lever? :)
 #427770  av fdfx3
 
Jeg var vist litt for rask på avtrekker'n, det viser seg at: ja jeg har fått det mr2 kitet med det eneste som er forskjell på de to kitene er sentereringstappen :(
Så da er jeg tilbake der jeg var driver å monterer igjen for å se om det fungerer nå.
 #427993  av fdfx3
 
Da har jeg montert det eksternt og testet, det frier fortsatt ikke ut fikk en kammerat til å vri motoren rundt på veiva mens bilen står i gir med clutchenpedalen trykt i bunn mens jeg forsøkte å holde igjen akslingene noe jeg bare kunne gi opp.
Men så forsøkte jeg å justere staget fra pedalen til master og målte slaglengde før og etter og da fikk jeg plutselig 2mm mer slaglengde på slaven og nå ser det ut til å fungere gjør det samme som tidligere vrir motoren men nå er friksjonen av akslingene som ligger mot gulvet nok til å holde igjen akslingene når motoren turner. :D
Så nå frier clutchen ut ser det ut som, tilogmed utgående på transfer står rolig når det clutches så nå lurer jeg rett og slett på om jeg skal forsøke å montere motor og gir igjen.
Eneste det virker som om at jeg ikke lenger klarer å presse inn stemplet til slaven for hånd, men skal se mer på dette i morgen, mulig jeg justerte litt for mye.