TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Forslag til turbo-oppgradering til st185

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #428563  av ArildM
 
Er det ikke bedre med manuell boostkontroller? Ser mange som anbefaler dette over elektronisk boostkontroller i alle fall. Ellers har jeg ct20b på Smokey, ikke noe vondt å si om den :) Lader kjapt og greit over hele registeret. Kjempeturbo å ha på en Daily driver siden den lader så tidlig :)
 #428585  av God
 
Andrepedersen skrev: Hei! mente å ha lest en plass at wg´en fra CT26 og ct26turboen var en perfect match, men den klokka som er aktuatoren passer ikke med denne komboen altså?
Han karen som jeg skulle kjøpe turboen hos, hadde en komplett ct20bturbo som var god som gull som han selv sa, så da blir det nokk denne, men er det alikavell en ide å kjøpe en uprated aktuator fra fensport? Og hvordan justerer man grunntrykket til wg? med en annen fjær? Blir spennende å høre hva fensport sier, får vell svar iløpet av mandagen.


Ang boostcontroller, så har jeg HKS EVC 4 black limited edition. blir spennende å prøve å sette seg inn i den her :p
Hvor fikk du infoen om turboene forresten?
Nei, det er ikke vitsen å kjøpe uprated WG, om du skal kjøre på 1bar. Det er bare om du skal dra ut så mye effekt så mulig av turboen og ha et jevnt trykk gjennom hele registeret. Disse turboene klarer 1.2-1.3bar, men da er det veldig nære grensa og er ikke til å anbefale.

Når det gjelder justering av grunntrykket på Fensport sin WG, så er det sikkert en låse mutter av et slag som du kan stille på staget. Det følger med instruksjoner. :)

Alle WG'er har en trykkfjær som er justert inn til ett bestemt grunntrykk og eneste måten å gjøre noe med fjæra, er å bytte den med en strammere eller lettere fjær. Er ikke vitsen å bytte på en OEM intern wastegate, vil ikke være lett å finne noe som passer. Den er jo stilt inn rett etter hva type turbo den er laget til. Da ville jeg heller gått for en ferdig "uprated" en.

Fant informasjon om turboene på søsterforumene (GT4OC, alltrac.net osv.)
 #428659  av Andrepedersen
 
God skrev:
Andrepedersen skrev: Hei! mente å ha lest en plass at wg´en fra CT26 og ct26turboen var en perfect match, men den klokka som er aktuatoren passer ikke med denne komboen altså?
Han karen som jeg skulle kjøpe turboen hos, hadde en komplett ct20bturbo som var god som gull som han selv sa, så da blir det nokk denne, men er det alikavell en ide å kjøpe en uprated aktuator fra fensport? Og hvordan justerer man grunntrykket til wg? med en annen fjær? Blir spennende å høre hva fensport sier, får vell svar iløpet av mandagen.


Ang boostcontroller, så har jeg HKS EVC 4 black limited edition. blir spennende å prøve å sette seg inn i den her :p
Hvor fikk du infoen om turboene forresten?
Nei, det er ikke vitsen å kjøpe uprated WG, om du skal kjøre på 1bar. Det er bare om du skal dra ut så mye effekt så mulig av turboen og ha et jevnt trykk gjennom hele registeret. Disse turboene klarer 1.2-1.3bar, men da er det veldig nære grensa og er ikke til å anbefale.

Når det gjelder justering av grunntrykket på Fensport sin WG, så er det sikkert en låse mutter av et slag som du kan stille på staget. Det følger med instruksjoner. :)

Alle WG'er har en trykkfjær som er justert inn til ett bestemt grunntrykk og eneste måten å gjøre noe med fjæra, er å bytte den med en strammere eller lettere fjær. Er ikke vitsen å bytte på en OEM intern wastegate, vil ikke være lett å finne noe som passer. Den er jo stilt inn rett etter hva type turbo den er laget til. Da ville jeg heller gått for en ferdig "uprated" en.

Fant informasjon om turboene på søsterforumene (GT4OC, alltrac.net osv.)
Hei,
Jeg mente en uprated aktuator, ikke wg!
Føler vi er dårlige på å skille mellom disse to.
Men, fikk mail ifra fensport, der jeg spurte om min wastegate fra en ct26 med aktuator ville passe på en ct20bturbo, det svaret jeg fikk var: Yes they will intercharge. så det passer nokk, men spørsmålet er om det er bedre å montere alt som er fra 3gen. dvs ct20b turbo med tilhørende wg og aktuator.
Men, så kom jeg til å tenke på om det er forskjellig boltmønster på flensen ut til Dp fra wgen til ct20b? ser san ut at det er 6 hull fra ct26 og 7 fra ct20.
 #428664  av God
 
Andrepedersen skrev:
God skrev:
Andrepedersen skrev: Hei! mente å ha lest en plass at wg´en fra CT26 og ct26turboen var en perfect match, men den klokka som er aktuatoren passer ikke med denne komboen altså?
Han karen som jeg skulle kjøpe turboen hos, hadde en komplett ct20bturbo som var god som gull som han selv sa, så da blir det nokk denne, men er det alikavell en ide å kjøpe en uprated aktuator fra fensport? Og hvordan justerer man grunntrykket til wg? med en annen fjær? Blir spennende å høre hva fensport sier, får vell svar iløpet av mandagen.


Ang boostcontroller, så har jeg HKS EVC 4 black limited edition. blir spennende å prøve å sette seg inn i den her :p
Hvor fikk du infoen om turboene forresten?
Nei, det er ikke vitsen å kjøpe uprated WG, om du skal kjøre på 1bar. Det er bare om du skal dra ut så mye effekt så mulig av turboen og ha et jevnt trykk gjennom hele registeret. Disse turboene klarer 1.2-1.3bar, men da er det veldig nære grensa og er ikke til å anbefale.

Når det gjelder justering av grunntrykket på Fensport sin WG, så er det sikkert en låse mutter av et slag som du kan stille på staget. Det følger med instruksjoner. :)

Alle WG'er har en trykkfjær som er justert inn til ett bestemt grunntrykk og eneste måten å gjøre noe med fjæra, er å bytte den med en strammere eller lettere fjær. Er ikke vitsen å bytte på en OEM intern wastegate, vil ikke være lett å finne noe som passer. Den er jo stilt inn rett etter hva type turbo den er laget til. Da ville jeg heller gått for en ferdig "uprated" en.

Fant informasjon om turboene på søsterforumene (GT4OC, alltrac.net osv.)
Hei,
Jeg mente en uprated aktuator, ikke wg!
Føler vi er dårlige på å skille mellom disse to.
Men, fikk mail ifra fensport, der jeg spurte om min wastegate fra en ct26 med aktuator ville passe på en ct20bturbo, det svaret jeg fikk var: Yes they will intercharge. så det passer nokk, men spørsmålet er om det er bedre å montere alt som er fra 3gen. dvs ct20b turbo med tilhørende wg og aktuator.
Men, så kom jeg til å tenke på om det er forskjellig boltmønster på flensen ut til Dp fra wgen til ct20b? ser san ut at det er 6 hull fra ct26 og 7 fra ct20.
Glemmer at intern wg har aktuator, mens ekstern (det som jeg har) ikke har det! Det går alikevel innenfor samme prinsipp da. :)

Fant litt her angående flensproblemtatikken: http://forums.toymods.org.au/index.php? ... msg_163608
 #428666  av Andrepedersen
 
Det ja :p


Men, hva er egentlig konklusjonen her ?
Kjør på med ct26wg og aktuator med ct20bturbo,
eller? :D Evt endre aktuator til fensport sin ?
 #428667  av God
 
Andrepedersen skrev:Det ja :p


Men, hva er egentlig konklusjonen her ?
Kjør på med ct26wg og aktuator med ct20bturbo,
eller? :D Evt endre aktuator til fensport sin ?
Ja, hvis du ikke får tak i en ct20b med wg, så kan du bare bruke ct26wg. Fensport vet va di snakker om tenker jeg. :) Aktuatoren til Fensport kan du gjøre et innkjøp av hvis ct20b+ct26wg ikke går som forventet. Pass på at wg åpner og lukker seg på skikkelig måte når alt er påmontert. Vil jo helst unngå overflødige eksosgasser, hehe. :P
 #428669  av Andrepedersen
 
Skulle så gjerne ha kunnet mer på dette området her, men har lært litt mens vi har diskutert det her :)
Sendte en mail til fensport:
"So the CT20b turbo would fit on the CT26 wastegate and actuator bolt on?
I don't have to do any modifications?"

fensport: "yes the actuators will swap over, not 100% sure if the brackets are the
same, but would only need a bolt hole drilling if not the same."

Jeg får tak i wg til ct20b, men den har også et annet boltmønster en det jeg har nå, så da vill ikke dp passe.

Så, det ser ut for å passe ifølge dem ivertfall. Men, hvordan tester jeg om det funker ?
slik?
 #428721  av God
 
Andrepedersen skrev:
Jeg får tak i wg til ct20b, men den har også et annet boltmønster en det jeg har nå, så da vill ikke dp passe.

Så, det ser ut for å passe ifølge dem ivertfall. Men, hvordan tester jeg om det funker ?
slik?
Du kan bare ta vekk den ekstra bolten som går fra turbo til DP, så er den bolt-on. :)

Ja, du tester den med trykkluft og da kan du se hva trykk den åpner seg også, om du har en trykkmåler. :wink:
 #428722  av God
 
ArildM skrev:http://www.emspowered.com/storefront/in ... cts_id=325 Så ikke så dum ut den heller :)
http://www.6gc.net/forums/index.php?showtopic=65743
Hehe, slår på stortromma skjønner jeg, Arild? :D
 #428724  av Andrepedersen
 
ArildM skrev:http://www.emspowered.com/storefront/in ... cts_id=325 Så ikke så dum ut den heller :)
http://www.6gc.net/forums/index.php?showtopic=65743
God skrev:
Andrepedersen skrev:
Jeg får tak i wg til ct20b, men den har også et annet boltmønster en det jeg har nå, så da vill ikke dp passe.

Så, det ser ut for å passe ifølge dem ivertfall. Men, hvordan tester jeg om det funker ?
slik?
Du kan bare ta vekk den ekstra bolten som går fra turbo til DP, så er den bolt-on. :)

Ja, du tester den med trykkluft og da kan du se hva trykk den åpner seg også, om du har en trykkmåler. :wink:

Hehe, takk for linkene arild. men skal jeg over 300hp tar jeg ut motoren først :)
Ok, kan prøve det :) Men når skulle den åpne seg? var det 10psi?
Er så sykt usikker på hva jeg skal gjøre, om jeg skal kjøpe hele ct20b settet eller bare turboen..
Har det noe å si for tvsv systemet eller hva det hette at jeg kjører en ct20b turbo?
 #428725  av God
 
Andrepedersen skrev:
Ok, kan prøve det :) Men når skulle den åpne seg? var det 10psi?
Er så sykt usikker på hva jeg skal gjøre, om jeg skal kjøpe hele ct20b settet eller bare turboen..
Har det noe å si for tvsv systemet eller hva det hette at jeg kjører en ct20b turbo?
Ja, det skal være rundt 10psi. Når di begynner å bli gamle, så kan di bli litt slakkere i fjæra så det kan være den åpner seg på 8-9psi. Er ikke noe farlig.

Jeg ville jeg ha blokkert tvsv slangen. Da får du fullt ladetrykk på alle gira, noe så vil gi deg en mye bedre opplevelse. 0.2-0.3bar er veldig stor forskjell! Det har heller ingen negative virkninger, bare som det er sagt. :)
 #428730  av Andrepedersen
 
God skrev:
Andrepedersen skrev:
Ok, kan prøve det :) Men når skulle den åpne seg? var det 10psi?
Er så sykt usikker på hva jeg skal gjøre, om jeg skal kjøpe hele ct20b settet eller bare turboen..
Har det noe å si for tvsv systemet eller hva det hette at jeg kjører en ct20b turbo?
Ja, det skal være rundt 10psi. Når di begynner å bli gamle, så kan di bli litt slakkere i fjæra så det kan være den åpner seg på 8-9psi. Er ikke noe farlig.

Jeg ville jeg ha blokkert tvsv slangen. Da får du fullt ladetrykk på alle gira, noe så vil gi deg en mye bedre opplevelse. 0.2-0.3bar er veldig stor forskjell! Det har heller ingen negative virkninger, bare som det er sagt. :)
Ok, da kjøper jeg den komplette ct20'en å monterer den. Hvordan kobler jeg ifra tvsv? Hvordan slange? Link?:)
 #428732  av ArildM
 
Hvorfor ikke kjøpe seg en turbo som er 100% bolt on, spooler like kjapt eller kjappere enn CT20b og attpåtil er god for noen hester mer selv med stock ecu? :D
Er vel stort sett bare pengene det står på hehe :) Har jeg tvsv på 3.gen 3SGTE? Kanskje jeg bør koble det bort på Smokey også?