TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Forslag til turbo-oppgradering til st185

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #428739  av God
 
Andrepedersen skrev:
Ok, da kjøper jeg den komplette ct20'en å monterer den. Hvordan kobler jeg ifra tvsv? Hvordan slange? Link?:)
Her er en guide: http://www.turbocelica.nl/howto-tvsv.htm
 #428740  av God
 
ArildM skrev:Hvorfor ikke kjøpe seg en turbo som er 100% bolt on, spooler like kjapt eller kjappere enn CT20b og attpåtil er god for noen hester mer selv med stock ecu? :D
Er vel stort sett bare pengene det står på hehe :) Har jeg tvsv på 3.gen 3SGTE? Kanskje jeg bør koble det bort på Smokey også?
En skal være litt forsiktig med å sette på aftermarket turboer med orginal hjerne, det kan fort gå veldig galt.. Er hvertfall det jeg har lært. ;) Ct20b er en mild og god turbo som er godt egnet til mild trimming med org.hjerne.

Mener 3.gen 3sgte har ikke tvsv systemet. Nå er jeg ikke 100% sikker, men det er lett å sjekke! Lader du mindre på 1-2 gir enn på 3-5.gir?
 #428743  av ArildM
 
Oki, takk for info :) Har ikke ladetrykksmåler, men jeg synes det lader skrekkelig fint i alle gir 8)
 #428765  av Andrepedersen
 
God skrev:
ArildM skrev:Hvorfor ikke kjøpe seg en turbo som er 100% bolt on, spooler like kjapt eller kjappere enn CT20b og attpåtil er god for noen hester mer selv med stock ecu? :D
Er vel stort sett bare pengene det står på hehe :) Har jeg tvsv på 3.gen 3SGTE? Kanskje jeg bør koble det bort på Smokey også?
En skal være litt forsiktig med å sette på aftermarket turboer med orginal hjerne, det kan fort gå veldig galt.. Er hvertfall det jeg har lært. ;) Ct20b er en mild og god turbo som er godt egnet til mild trimming med org.hjerne.

Mener 3.gen 3sgte har ikke tvsv systemet. Nå er jeg ikke 100% sikker, men det er lett å sjekke! Lader du mindre på 1-2 gir enn på 3-5.gir?

Det er akkurat derfor, og ct20'en passer bolt on. Dessuten er det ikke vist å bruke 7k på en turbo når du ikke får nytta det skikkelig, er litt som å skyte seg selv i leggen. Tror ikke 3.gen motorene har dette systemet, men du bør absolutt ha a/f meter og trykkmåler dersom du har trimma bilen din :)

Takk for linken!
 #428770  av ArildM
 
Oki, takk igjen :)
Kjører std motor, greit å ikke ha så mye målere og dill dall om man skulle bli stoppet i teknisk kontroll :) Trenger ikke å skrike tuner bil da liksom :)
 #428779  av Andrepedersen
 
ArildM skrev:Oki, takk igjen :)
Kjører std motor, greit å ikke ha så mye målere og dill dall om man skulle bli stoppet i teknisk kontroll :) Trenger ikke å skrike tuner bil da liksom :)
Er ikke noe farlig å ha noen målere i bilen, ingen kan si noe på det. man får kjøpt mange diskre målere som jeg mener er et must å ha ! Skal låve deg bilen går bedre om du får stillt opp ladetrykket litt mer. Turboxs sine boostcontrollere er meget stabile, og mye billigere en de elektroniske :)
 #428787  av ArildM
 
Kommer nok noe småtull til Smokey etterhvert :)
Manuell boostcontroller og en sånn blir nok løsningen:
http://www.emspowered.com/storefront/in ... cts_id=208
Beholder OEM look og man kan lade littegrann ekstra (rundt 0.9 til 1bar er vel safe zone?). Vil ikke lade for mye, skal bruke den daglig så den må være pålitelig :) Org 3. gen motor går bra nok som det er :)
 #428833  av Andrepedersen
 
ArildM skrev:Kommer nok noe småtull til Smokey etterhvert :)
Manuell boostcontroller og en sånn blir nok løsningen:
http://www.emspowered.com/storefront/in ... cts_id=208
Beholder OEM look og man kan lade littegrann ekstra (rundt 0.9 til 1bar er vel safe zone?). Vil ikke lade for mye, skal bruke den daglig så den må være pålitelig :) Org 3. gen motor går bra nok som det er :)
Den er var stilig :)

Er ikke sikker på hva som er safe sone på 3.gen. Er sikker på at det er mange som vet det her inne. Men tror at di kan ladde litt på stock oppsett en hva en 2.gen kan. :)
Du er heldig som har den motoren :)
 #428841  av ArildM
 
Jo takk :) Er ikke så inne på 3SGTE men har etterhvert forstått at 3.gen er bra greier :)
 #428916  av Andrepedersen
 
3.gen ble oppgradert på mange måter. Og ut ifra det jeg vet er det ingen problem å hente ut 300hk uten noen store bekymringer.
 #448704  av Andrepedersen
 
Drar opp denne igjen! Har nå fått montert på fmic, litt jobb igjen med rørgatene.. Har også fått skaffet meg en ct20b! Gleder meg til å kaste ct26'en.. Også lurer jeg litt på å bytte bensinpumpe, da jeg ikke vet noe om tilstanden på den jeg har.. Blir muligens st205 bakbremser også :)
 #448712  av God
 
Ser ut som du har gode planer her, ja! :wink:

Når det gjelder bytte av bensinpumpe, så er det en drittjobb, men det er absolutt verdt det. Du vet aldri hvilken stand originalpumpa er i. :P

For å ta ned bensintanken må du løsne påfyllingsnakken fra bensinlokket og skru av bensintanksdekselet og stroppene som holder tanken oppe. Denne jobben er jo forsåvidt grei, men så har du bensinrøra som går inn i tanken.. Disse rørene er garantert rustne og dårlige, så hvis du ikke er forsiktig med å ta ned tanken, så vil dem knekke så lett som knekkebrød. Det gjorde jeg og det resulterte med ny tur/retur AN6 aluminiumsrør hele veien. Jeg la opp stålomspunnendeslanger opp til fuelrail og med bensintanken. Da slipper jeg at rørene knekker igjen. :P

Når du har fått ned bensintanken, så er det et stort lokk på toppen og den er festet med stjerneskruer. Du vil garantert runde disse! Pøs på med WD-40 og smør deg inn med litt tålmodighet. Gi et lite dunk på skruen med skrutrekkeren og en gummi/plastikkhammer. Det hjelper litt. Når du har fått ut pumpestammen, så kan du feste Walbroen og teste at den fungerer før du setter alt på plass igjen.

Kjøp en Walbro 255lph (gss342) bensinpumpe. Det er den perfekte oppgraderingen. Pass på at du kjøper genuin pumpe og ikke kinadritt.

Nå har jeg skrevet etter hukommelsen, så det kan være at jeg har glemt noe i farten. Mener jeg har noen bilder og forklaringer på hvordan du gjør dette på min prosjekt tråd. Du finner også bensinpumpebytte i BGB guiden.

Lykke til! :wink:
 #448732  av Andrepedersen
 
God skrev:Ser ut som du har gode planer her, ja! :wink:

Når det gjelder bytte av bensinpumpe, så er det en drittjobb, men det er absolutt verdt det. Du vet aldri hvilken stand originalpumpa er i. :P

For å ta ned bensintanken må du løsne påfyllingsnakken fra bensinlokket og skru av bensintanksdekselet og stroppene som holder tanken oppe. Denne jobben er jo forsåvidt grei, men så har du bensinrøra som går inn i tanken.. Disse rørene er garantert rustne og dårlige, så hvis du ikke er forsiktig med å ta ned tanken, så vil dem knekke så lett som knekkebrød. Det gjorde jeg og det resulterte med ny tur/retur AN6 aluminiumsrør hele veien. Jeg la opp stålomspunnendeslanger opp til fuelrail og med bensintanken. Da slipper jeg at rørene knekker igjen. :P

Når du har fått ned bensintanken, så er det et stort lokk på toppen og den er festet med stjerneskruer. Du vil garantert runde disse! Pøs på med WD-40 og smør deg inn med litt tålmodighet. Gi et lite dunk på skruen med skrutrekkeren og en gummi/plastikkhammer. Det hjelper litt. Når du har fått ut pumpestammen, så kan du feste Walbroen og teste at den fungerer før du setter alt på plass igjen.

Kjøp en Walbro 255lph (gss342) bensinpumpe. Det er den perfekte oppgraderingen. Pass på at du kjøper genuin pumpe og ikke kinadritt.

Nå har jeg skrevet etter hukommelsen, så det kan være at jeg har glemt noe i farten. Mener jeg har noen bilder og forklaringer på hvordan du gjør dette på min prosjekt tråd. Du finner også bensinpumpebytte i BGB guiden.

Lykke til! :wink:

Se her ja, dette blir nyttig når denne jobben kommer. Vet ikke om det blir stålomspunnede bensinrør hos meg, men det blir iallefall nye rør når jeg bytter :)
Men, ang. valg av bensinpumpe så lurer jeg på et par ting. Trodde jeg måtte kjøpe orginalt, vet ikke hvor mye denne leverer men regna med jeg måtte montere en bensintrykksregulator om jeg skulle kjøpe walbro son 255lph?

Hva er BGB guiden? :)
 #448751  av ArildM
 
Big Green Bock tror jeg det står for. Den store grønne originale Toyota komplette verkstedhåndboka til grombilene våre :) Finnes sikkert som PDF ett eller anna sted, har det i alle fall til både AW11en og SW20en :D