TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Forslag til turbo-oppgradering til st185

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #428333  av MOTORSPORTHUSET
 
ct 20 er en mye bedre turbo etter min mening.

for det førtse er di kjappere.
di tåler mer trykk
og har mindre baktrykk..mye mindre.. pga bedre eksoshus.
og.. di paasr mest rett på.
og di har 30-50 hester mer på samme trykk som ct 26.. som er en søppelturbo etter min mening.
et fosil..
 #428393  av Andrepedersen
 
MOTORSPORTHUSET skrev:ct 20 er en mye bedre turbo etter min mening.

for det førtse er di kjappere.
di tåler mer trykk
og har mindre baktrykk..mye mindre.. pga bedre eksoshus.
og.. di paasr mest rett på.
og di har 30-50 hester mer på samme trykk som ct 26.. som er en søppelturbo etter min mening.
et fosil..

Godt å få bekrefta det jeg har lest på andre sider her på nettet,
Hvor mye er vanlig å måtte gi for en brukt slik i bra stand?
Vet at de må være smurte før de blir satt vekk, men hva annet må jeg se etter?
 #428415  av fdfx3
 
Hei, jeg vil og kan trygt anbefale en Garrett GT28RS kulelagerturbo, etter å havarert 2 stk. ct26, så oppgraderte jeg til en Garrett Gt28RS, ble egentlig veldig fornøyd med denne.
Det begynner å bli en stund siden jeg sist kjørte bilen nå pga havari, men mener å huske at trykket kom for fult rundt en 2500/2600RPM sånn ca.
Jeg syntes den spoola mye kjappere enn CT26 og ga åsså noe mere effekt, justerte trykket opp til 1,6 men det gikk ikke så lenge dessvere :(

Mener dette er en veldig god oppgradering fra originale turboen, som fungerer veldig bra etter veien, men om du har tenkt å tøye strikken lengere enn en 300hk så tror jeg du bør gå for noe større (er rated til 360hk ser jeg), skal selv oppgradere til noe større men vet ikke hva enda.

Jeg kjøpte komplett kit fra KO-Racing: http://www.koracing.net/viewproduct.php ... roduct=223
Var lett å montere og fungerte veldig bra, men vær obs på at originale bensinsystemet begynner å slite rundt en 260-280HK gjorde hvertfall det med meg noe som ble en kostbar erfaring.

Mener ikke å kapre tråden din men er det noen som har noen formening om hva slags turbo som er godt egnet til ca 400Hk uten for mye lag? helst ikke noe senere enn 3500-3700Rpm
GT3071,GTX2867,GTX3071?
 #428458  av God
 
fdfx3 skrev: Mener ikke å kapre tråden din men er det noen som har noen formening om hva slags turbo som er godt egnet til ca 400Hk uten for mye lag? helst ikke noe senere enn 3500-3700Rpm
GT3071,GTX2867,GTX3071?
Jeg anbefaler en GT3071/GTX3071r med lite eksoshus, type 0,63 A/R. Dette vil resultere i raskere spoolup, men mindre top-end kraft. GTX2867 etter min mening blir litt lite.. Er greit å ha en turbo med litt margin. Etterhvert så vil du ha litt mer.. :wink:

Jeg skal kjøre med GTX3071r på mitt bygg som skal holde 500+hk. Turboen blir ikke for stor på 400hk. :)

Andrepedersen: Jeg tror ct20b blir veldig bra. Er en passelig og mild turbo til ditt oppsett. :) Skal du kjøpe Garrett, så må du begynne å vurdere å bytte ut bensinsystem, grenrør, datasprut og masse andre småting som kan fort bli ekstremt dyrt. Orginal hjernen er ikke så glad for det. :P

Smekk på en FMIC mens du er igang. Husker ikke om du har CS fanger eller ikke, men det er anbefalt for best flow til intercooler + det ser mye tøffere ut! :twisted: Husk å legge opp trykkrøra med minst mulig bends og korteste rute. Ta av gummi innløpet og erstatt det med denne: http://atsracing.com/Parts/Details/E-ATS-TBI Det vil gi deg mer luft for en billig penge.

Lykke til. ;)
 #428465  av Andrepedersen
 
fdfx3 skrev:Hei, jeg vil og kan trygt anbefale en Garrett GT28RS kulelagerturbo, etter å havarert 2 stk. ct26, så oppgraderte jeg til en Garrett Gt28RS, ble egentlig veldig fornøyd med denne.
Det begynner å bli en stund siden jeg sist kjørte bilen nå pga havari, men mener å huske at trykket kom for fult rundt en 2500/2600RPM sånn ca.
Jeg syntes den spoola mye kjappere enn CT26 og ga åsså noe mere effekt, justerte trykket opp til 1,6 men det gikk ikke så lenge dessvere :(

Mener dette er en veldig god oppgradering fra originale turboen, som fungerer veldig bra etter veien, men om du har tenkt å tøye strikken lengere enn en 300hk så tror jeg du bør gå for noe større (er rated til 360hk ser jeg), skal selv oppgradere til noe større men vet ikke hva enda.

Jeg kjøpte komplett kit fra KO-Racing: http://www.koracing.net/viewproduct.php ... roduct=223
Var lett å montere og fungerte veldig bra, men vær obs på at originale bensinsystemet begynner å slite rundt en 260-280HK gjorde hvertfall det med meg noe som ble en kostbar erfaring.

Mener ikke å kapre tråden din men er det noen som har noen formening om hva slags turbo som er godt egnet til ca 400Hk uten for mye lag? helst ikke noe senere enn 3500-3700Rpm
GT3071,GTX2867,GTX3071?
God skrev:
fdfx3 skrev: Mener ikke å kapre tråden din men er det noen som har noen formening om hva slags turbo som er godt egnet til ca 400Hk uten for mye lag? helst ikke noe senere enn 3500-3700Rpm
GT3071,GTX2867,GTX3071?
Jeg anbefaler en GT3071/GTX3071r med lite eksoshus, type 0,63 A/R. Dette vil resultere i raskere spoolup, men mindre top-end kraft. GTX2867 etter min mening blir litt lite.. Er greit å ha en turbo med litt margin. Etterhvert så vil du ha litt mer.. :wink:

Jeg skal kjøre med GTX3071r på mitt bygg som skal holde 500+hk. Turboen blir ikke for stor på 400hk. :)

Andrepedersen: Jeg tror ct20b blir veldig bra. Er en passelig og mild turbo til ditt oppsett. :) Skal du kjøpe Garrett, så må du begynne å vurdere å bytte ut bensinsystem, grenrør, datasprut og masse andre småting som kan fort bli ekstremt dyrt. Orginal hjernen er ikke så glad for det. :P

Smekk på en FMIC mens du er igang. Husker ikke om du har CS fanger eller ikke, men det er anbefalt for best flow til intercooler + det ser mye tøffere ut! :twisted: Husk å legge opp trykkrøra med minst mulig bends og korteste rute. Ta av gummi innløpet og erstatt det med denne: http://atsracing.com/Parts/Details/E-ATS-TBI Det vil gi deg mer luft for en billig penge.

Lykke til. ;)
Jeg skulle gjerne ha kjøpt en garret turbo, dersom jeg såg for meg å hente ut særriøse tall. Da snakker vi 350hk +
Jeg tenker mest på en god oppgradering til denne bilen, da jeg er veldig ufornøyd med den turboen som er der pr dags dato, og har lest meg frem til at CT20b er en GOD og billig oppgradering, (link til info forrige side) den har det jeg er ute etter på denne bilen. :) Fmic er på vei, og selvsagt er csfronten på. Regner med at oljejkølere og fangerbjelken må flyttes /moddes? Den der flensen skal jeg få lagd meg her på jobb, ser ut som en grei deal å lage.

Men en ting: Passer aktuatoren fra ct26 til ct20b? Den turboen jeg har funnet, har verken wg eller aktuator. :(

Takk for alle innspill!
 #428467  av God
 
Fangerbjelken vil ikke passe på CS-fronten, nei. Den er tynnere og lettere enn orginal bjelken. Så dum så jeg er, så har jeg bestemt å kjøre ut bjelke for å spare penger. :roll:

Fensport selger bjelke, om du er lat og ikke vil modifisere ;) : http://www.fensport.co.uk/Parts/Model_1 ... ry_13/1152

Når det gjelder oljekjøleren til girkassen, så bør den flyttes, ja. Du kan legge den vannrett på enten venstresiden eller høyresiden av FMIC. Er mulig du trenger noen stålomspunnede slanger og AN-koblinger for å få litt mer lengde. Du får rett og slett prøve deg litt fram. Husk at det må være litt luftgjennomstrømming der du plasserer den, hehe. :)

EDIT: Og ja.. Når det gjelder aktuator fra ct26 til ct20b, så tror jeg aktuator stanga ikke lang nok til ct20b. :( Ta alikevel ett Google søk for å være sikker. :P
 #428473  av Andrepedersen
 
God skrev:Fangerbjelken vil ikke passe på CS-fronten, nei. Den er tynnere og lettere enn orginal bjelken. Så dum så jeg er, så har jeg bestemt å kjøre ut bjelke for å spare penger. :roll:

Fensport selger bjelke, om du er lat og ikke vil modifisere ;) : http://www.fensport.co.uk/Parts/Model_1 ... ry_13/1152

Når det gjelder oljekjøleren til girkassen, så bør den flyttes, ja. Du kan legge den vannrett på enten venstresiden eller høyresiden av FMIC. Er mulig du trenger noen stålomspunnede slanger og AN-koblinger for å få litt mer lengde. Du får rett og slett prøve deg litt fram. Husk at det må være litt luftgjennomstrømming der du plasserer den, hehe. :)

EDIT: Og ja.. Når det gjelder aktuator fra ct26 til ct20b, så tror jeg aktuator stanga ikke lang nok til ct20b. :( Ta alikevel ett Google søk for å være sikker. :P

Er fullt klar over at den oginale stålfangeren til en GT4 er alt for stor å bred for en cs front. Har alubjelken til cs'er.
Men, når jeg går på fensport sine sider for å se om de har aktuatorer til st205'er (der ct20b'en kommer fra) er det akkurat den samme typen som er på st185 sine sider, Så regner med de passer om hverandre. Kan sende mail til fensport å dobbeltskjekke for å være sikker. Men, vist jeg må kjøpe en såkalt "uprated actuator" så trenger jeg vell ikke boostcontroller? bare fcd? I og med at de er stillt inn for 1bar boost, eller?
 #428484  av God
 
HKS FCD'en fjerner bare fuelcut + du kan sette en ny fuelcut grense, så feks. om du bestemmer deg for å kjøre på 1bar, så kan du sette ny fuelcut på 1.3 bar i tilfelle du skulle være uheldig. :P

Ladetrykk og Wastegate grunntrykk er to litt forskjellige ting, så boostcontroller må du ha uansett for å stille på turbo ladetrykket ditt. Grunntrykket skal være så nært oppunder ladetrykket du skal ha som mulig, så om du skal kjøre 1 bar, ville jeg prøvd å sette ned grunntrykket til 0,8-0,9 bar.

Send uansett en Epost til Fensport, så får du gi dem en liten spørrerunde. :)
 #428491  av Andrepedersen
 
God skrev:HKS FCD'en fjerner bare fuelcut + du kan sette en ny fuelcut grense, så feks. om du bestemmer deg for å kjøre på 1bar, så kan du sette ny fuelcut på 1.3 bar i tilfelle du skulle være uheldig. :P

Ladetrykk og Wastegate grunntrykk er to litt forskjellige ting, så boostcontroller må du ha uansett for å stille på turbo ladetrykket ditt. Grunntrykket skal være så nært oppunder ladetrykket du skal ha som mulig, så om du skal kjøre 1 bar, ville jeg prøvd å sette ned grunntrykket til 0,8-0,9 bar.

Send uansett en Epost til Fensport, så får du gi dem en liten spørrerunde. :)

Ok, men hvordan justerer du grunntrykket? Staget til akumulatoren? Så, i og med at jeg skal ha 1bar turbotrykk, må jeg kjøpe en akumulator som er preset til 1 bar, som den fensport har?
 #428492  av God
 
Andrepedersen skrev: Ok, men hvordan justerer du grunntrykket? Staget til akumulatoren? Så, i og med at jeg skal ha 1bar turbotrykk, må jeg kjøpe en akumulator som er preset til 1 bar, som den fensport har?
Ja, du stiller på staget til WG. Er du sikker på at du ikke klarer å få tak i en ct20b med intern WG? Det blir enklere. :P

Hvis ct26 sitt WG stag er likt med ct20b, så er det bare å smekke på å prøve.

Skulle det være nødvendig å stille på trykket på WG, så er det noe du kan stille på i etterkant. Den er nok riktig innstilt i forhold til turboen vil jeg tro, selv om den er hakke større. :)

Med andre ord: Finn ut om WG er lik å passer på begge turboene og om dem ikke gjør det, så kjøper du enten en ct20b med intern WG eller en uprated til over tusen lappen hos Fensport. :P

Er WG like og passer, så kjøre du på med ct26 WG på ct20b'en.
 #428520  av God
 
Nei, jeg sjekket nettopp med opp i dette og den interne wastegaten til ct26 kan du ikke justere, uten at du åpner den og bytter ut trykkfjøra. Orginalt, så åpner wastegaten seg på 5 psi i 1-2 gir og 7psi på 3-5 gir, grunnet T-VIS systemet.

Når det gjelder ct20b sin wastegate, så er den preset til 10 psi.

Wastegaten er 26mm på ct20b og 20mm på ct26, så forskjell på størrelse er det her.

Konklusjon: Ikke kast bort tida med å prøve wastegaten fra ct26, siden den ikke er bygd for ct20b, som har størrre innmat. For å spare tid med prosjektering, ville jeg enten fått tak i en ct20b som allerede har en wastegate eller kjøpe den uprata på Fensport. Fensport sin er preset til 1 bar, altså 14 psi, noe som er en bra ting! Du kan kjøre 1.1 bar ladetrykk helt fint, men mer enn 1.2 bar ladetrykk ville jeg vært forsiktig med. Skal du kjøre 1 bar ladetrykk, så ville jeg satt ned WG trykket til 0.8 bar. Hør hva Fensport sier om dette, er litt interessant å høre! :P
 #428536  av fdfx3
 
Kjøp en ct20b men aktuator og kjøp en boostcontroller, monterte på en HKS EVC type S på min da jeg hadde original turbo, noe som absolutt er å anbefale, da fikk jeg fjernet sperra som ligge inne å begrenser trykket på 1. og 2. gir pluss at du kan selv justere trykket sånn du vil fra inne i kupeen mens du kjører om du vil, du kan også justere responsen på boost controlleren, som resulterer i raskere spool upp, du kan ha 2 forskjellige programmer 1 for bane om du vil, og ett for vei hvor du har litt snillere instillinger og hvor turboen ikke kommer fult så brått. Eller om du slår den av så kjører du bare på fjærtrykket som er i wastegaten din ca 0,5kg eller noe sånt.
Pluss at HKS sin BC har en innebygd overboost protection som er justerbar, den fungerer slik at dersom du oppnår ett bestemt trykk som du selv har lagt inn feks. 1,2kg så åpner den solenoiden helt slik at trykket stuper ned igjen i tilleg til at du får lyd som varsler, man kan velge hvor mye den skal senke trykket fra 0-100% dersom overboost skulle oppstå, ellers sp har du jo alltids fuelcutten da.

Eneste negative erfaringen jeg hadde med boost controlleren i bilen min er at det tok litt tid å forstå hvordan du skal justere den da du ikke taster inn ett spesifikt trykk men må justere i % hvor 100% er maks av hva turboen din klarer, og at dersom du legger deg helt opptil fuelcut grensa slik som jeg gjorde, så kunne du oppleve at ved vær/temp forandringer så kunne det plutselig skje at du ladet litt over fuelcutgrensa på samme innstilling, men montere du FCD så kan du flytte fuel cutten litt lengere opp å da er ikke dette noe problem lenger, var hvertfall slik jeg løste det.
 #428560  av Andrepedersen
 
God skrev:Nei, jeg sjekket nettopp med opp i dette og den interne wastegaten til ct26 kan du ikke justere, uten at du åpner den og bytter ut trykkfjøra. Orginalt, så åpner wastegaten seg på 5 psi i 1-2 gir og 7psi på 3-5 gir, grunnet T-VIS systemet.

Når det gjelder ct20b sin wastegate, så er den preset til 10 psi.

Wastegaten er 26mm på ct20b og 20mm på ct26, så forskjell på størrelse er det her.

Konklusjon: Ikke kast bort tida med å prøve wastegaten fra ct26, siden den ikke er bygd for ct20b, som har størrre innmat. For å spare tid med prosjektering, ville jeg enten fått tak i en ct20b som allerede har en wastegate eller kjøpe den uprata på Fensport. Fensport sin er preset til 1 bar, altså 14 psi, noe som er en bra ting! Du kan kjøre 1.1 bar ladetrykk helt fint, men mer enn 1.2 bar ladetrykk ville jeg vært forsiktig med. Skal du kjøre 1 bar ladetrykk, så ville jeg satt ned WG trykket til 0.8 bar. Hør hva Fensport sier om dette, er litt interessant å høre! :P
Hei! mente å ha lest en plass at wg´en fra CT26 og ct26turboen var en perfect match, men den klokka som er aktuatoren passer ikke med denne komboen altså?
Han karen som jeg skulle kjøpe turboen hos, hadde en komplett ct20bturbo som var god som gull som han selv sa, så da blir det nokk denne, men er det alikavell en ide å kjøpe en uprated aktuator fra fensport? Og hvordan justerer man grunntrykket til wg? med en annen fjær? Blir spennende å høre hva fensport sier, får vell svar iløpet av mandagen.


Ang boostcontroller, så har jeg HKS EVC 4 black limited edition. blir spennende å prøve å sette seg inn i den her :p
Hvor fikk du infoen om turboene forresten?