TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Servicehefte til Celica T20

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #428866  av Kjohe110493
 
Noen som vet hvor jeg kan finne servicehefte til Celica T20?? :)
 #428874  av ArildM
 
Hva lurer du på da?
Tenker du servicehefte type hvordan du skal reparere/bytte ting?
www.toyodiy.com har i alle fall sprengtegninger på alle Toyotaer :) Ellers er kanske Heynes (vet ikke hvordan det skrives) et alternativ? De har ok bøker som beskriver hvordan man gjør det meste.
 #428893  av fdfx3
 
Service interval er:
15.000Km olje og oljefilter
30.00Km olje og oljefilter, luftfilter og pollenfilter
45.000Km olje og oljefilter
60.000Km olje og oljeflilter, luftfilter, pollenfilter, bremsevæske, girolje, tennplugger (med untak av platinaplugger)
75.0000Km Olje og oljefilter (samme som 15.000 service)
90.000Km olje og oljefilter, luftfilter og pollenfilter (samme som 30.000Km service)
105.000Km olje og oljefilter (samme som 45.000Km service)
120.000 olje og oljeflilter, luftfilter, pollenfilter, bremsevæske, girolje, tennplugger inkludert platina plugger (disse har skifte interval på 120.000km)
Alle intervalene over har jo selfølgelig ettersyn og nødvendig vedlikehold som feks bremseklosser i tillegg.
Dette er så langt det går før alt begynner på nytt igjen kan du si, altså Toyota oppererer med 2 servicer: mellom service hver 15.000Km og hovedservice hver 30.000Km.

Dersom du drar innom en Toyota forhandler og spørr så er det ikke sikkert dette stemmer over ens med det de vil fortelle deg da de har gått vekk ifra giroljeskift feks. (dette er for å holde service kostnadene nede og dermed kunne konkurere på servicepriser med andre merker)
Mange verksteder anberfaler fortsatt kunden og skifte girolje alikevell, men det er ikke lenger en del av den obligatoriske servicen som må utføres for at garantien skal gjelde.
Dette var service intervallene de fulgte på bensin biler før da jeg jobbet med Toyota og kan ha endret seg siden den gang.

Men jeg anbefaler og bytte det senest hver 60.000Km, gjerne oftere og feks hver 30.000Km, bruker du bilen din til hardere type kjøring som feks, trackday og sånt så ville jeg kanskje byttet enda oftere og.
Selv bytter jeg motor olje og filter hver 5.000Km på min Celica og girolje Hver 15-20.000, men skulle vell ikke være nødvendig med girolje før 30.000km egentlig.
Men om du kunn bruker bilen din som ett transport middel så ikke bytt den senere enn 60.000Km
Du gjør jo bare bilen din en tjenseste ved og vedlikeholde den godt, og reduserer slitasje på komponenter.

HÃ¥per dette hjelper :D
(Tar forbehold om at noe ovenfor kan være endret nå i dag/ikke stemmer lenger, ta alltid kontakt med din lokale Toyota forhandler for oppdatert info)
 #428901  av ArildM
 
Mye nyttig info du kommer med :)
 #428947  av Kjohe110493
 
Perfekt!!

Blir en liten service i sommer ser jeg ;)
 #429034  av mulle-mek
 
94-99 modell kamrem byttes ved 150.000