TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Trimming gt4

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #429427  av Johnsen
 
Jeg har en gt4 93mod
Motor er bygd for 600hk og 1.6 ladetrykk
Dette er ett påbegynt prosjekt som jeg har tatt over.
Skal kjøpe turbo. Noen forslag? Og hvor det skaffes.
Skal kjøpe ny innsprøytning, noen forslag? Og hvor det skaffes
Skal kjøpe ny data innsprøytning, noen forslag? Hvor skaffes det.
Holder til i sør tr.lag

Alle svar motaes med stort takk.

Mvh johnsen
 #429444  av fdfx3
 
Hei, du kan og burde vell egentlig starte med å gjøre en god del research og se hva og hvordan andre har gjort.
Men jeg kan godt hjelpe deg med å gi deg noen nyttige linker:

http://www.koracing.net/

http://www.atsracing.net/

http://www.twosrus.com

http://www.fensport.com

http://www.034motorsport.com (er egentlig en nettside som selger deler til Vag, men det er en fin og oversiktlig side og kjøpe Feks. turbo på.

http://www.nozzs.com/

http://www.loberg-tuning.no/

http://www.tuner-deals.com/

http://www.motorsporthuset.no/

http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/

Ellers så har du jo ebay da her vil du vell kunne finne nesten alt du trenger:

http://www.ebay.com

http://www.ebay.co.uk

Her er det en link som kan være både nyttig og interesant: http://www.mrcontrols.com/primers/power.htm

Tror du bør satse på å kjøpe alt ifra utlandet, skal du kjøpe alt her i Norge så kommer det til å bli dyrt.

Så lurer jeg på er målet 600Hk og hva kommer bilen til å bli brukt til? ren banebil,drag, eller bil som skal gå etter veien? er vanskelig å gi forslag når man ikke vet hva du selv har tenkt.

Husk at enkelte 3S blokker er kjent for å kunne sprekke når man passerer 400-450HK, men det fins løsninger på dette å, som Feks Darton sleeves eller å bruke 5Sfe blokk i stedet, men da vil motoren bli en 2,2 i stedet og du må begynne helt på nytt da.

Jeg er ingen ekspert selv, men har lært en del opp gjennom årene og har selv bygd 2 3Sge/gte men det er flere brukere på forumet her som har stålpeiling på disse motorene når det gjelder og tøye strikken så langt, feks. Sleeper eller Motorsport huset du finner dem her på forumet let deg frem til trådene deres, man kan lære mye der å.
 #429456  av God
 
fdfx3 skrev: Husk at enkelte 3S blokker er kjent for å kunne sprekke når man passerer 400-450HK, men det fins løsninger på dette å, som Feks Darton sleeves eller å bruke 5Sfe blokk i stedet, men da vil motoren bli en 2,2 i stedet og du må begynne helt på nytt da.
3S blokka tåler 600hk-650hk fint den, men da er du i grenseland. Skal du ha 600hk, så kan du like godt kjøre på med 5S blokk som fdfx sier for å være på den sikre siden. Jeg skal selv kjøre med smidd innmat og 500hk i motor med 3S blokka. Jeg skal ikke bruke bilen til herjing da vel og merke.

Det er sant det som fdfx sier at oppsettet er avhengig av hva du skal bruke bilen din til. Kan du si hva planer du har? Jeg tar utgangspunkt i 600hk:


Skal du ha over 500hk, så må du bytte ut bensinrørene dine med minst 6-AN hele veien. Få vekk side-feed fuel railet og skaff ett top feed fuel rail med 850cc dyser. Ikke glem bensintrykksregulator! Kjøpte mitt fuelrail og dyser fra RacerX fabrications.

Jeg anbefaler Garrett GT/GTX serien, når det gjelder turbo. Dobbelt kulelager er sjef! Jeg kjører GTX3071R med 0.64A/R eksoshus for rask spoolup. Du burde ha GT/GTX35 for 600+. Kjøpte det hos Gikturbo.no for å unngå kina tull.

Når det gjelder datasprut kjører jeg Electromotive TecGT. Er veldig enkelt og forståelig programvare og brukerveiledningen er lett og forstå. Kjenner du noen som kjører med datasprut, så burde du kjøre det samme som dem kanskje? Da blir det mye enklere. :) Kjøpte det hos bjørnstadbil.

Husk at du trenge mye mer snacks enn dette om du skal kjøre med 600hk. FMIC, større spjeldhus/innsug (er anbefalt etter 500hk), 3" eksos, kraftigere bensinpumpe, eksosmanifold med middels eller lange runners og mye andre småting her og der. Antar du har dette, siden du har motoren din klar. ;)

Er det noe du lurer på, så skal jeg prøve å hjelpe deg med kunnskapen jeg har. :)
 #429467  av fdfx3
 
God skrev:
Jeg anbefaler Garrett GT/GTX serien, når det gjelder turbo. Dobbelt kulelager er sjef! Jeg kjører GTX3071R med 0.64A/R eksoshus for rask spoolup. Du burde ha GT/GTX35 for 600+. Kjøpte det hos Gikturbo.no for å unngå kina tull.
Det blir kanskje litt off topic detta her, men hadde det vært mulig å få vite når turboen din sparker fra seg?
Jeg skal selv ha ny turbo og tror det kommer til å bli GT3071R eller GTX3071R med 0,64A/R da jeg er redd for å få for mye lag, Jeg har nå en Gt2860RS med 0,64A/R og den mener jeg drar i veien for fult sånn ca ved 2600Rpm, Håper på 400 HK på svinghjulet men kunne egentlig ikke tenkt meg no mer lag enn senest 3500Rpm.

Slik jeg har forstårr det så spooler en GT og GTX turbo omtrent helt likt men GTX har større kapasitet, men da ved høyere trykk. Jeg snakket en gang med en representant fra ett turboverksted på Oslo motorshow en gang, og om jeg forstod han rett så kunne jeg spare meg for å kjøpe GTX turbo dersom jeg IKKE hadde tenkt å kjøre på over 2KG i ladetrykk.

Men anyways når det kommer til datasprut så kan dette kansje være noe å ta en titt på: http://tuner-deals.com/haltech-platinum ... 4-p-1.html

Skal selv kjøpe dette kitet straks, det som er fint med det sånn jeg ser det er at du får det ferdig tilpasset til den modellern du har enten om det er: GT Four eller CS med støtte for vannavkjølt intercooler (dersom du har det), St205 eller MR2,
Slik at det det er en adapter du bare setter i mellom, så passer den rett inn i det originale ledningsnettet uten og klippe kabler(for oss som er redd for det)
Sprutet kommer også med oppstartsmap slik at det bare skal være og koble opp og starte.

Men om du er av typen som liket å gjøre alt selv fra bunn av så bør du kanskje se etter andre alnternativer.
 #429470  av God
 
fdfx3 skrev:
God skrev:
Jeg anbefaler Garrett GT/GTX serien, når det gjelder turbo. Dobbelt kulelager er sjef! Jeg kjører GTX3071R med 0.64A/R eksoshus for rask spoolup. Du burde ha GT/GTX35 for 600+. Kjøpte det hos Gikturbo.no for å unngå kina tull.
Det blir kanskje litt off topic detta her, men hadde det vært mulig å få vite når turboen din sparker fra seg?
Jeg skal selv ha ny turbo og tror det kommer til å bli GT3071R eller GTX3071R med 0,64A/R da jeg er redd for å få for mye lag, Jeg har nå en Gt2860RS med 0,64A/R og den mener jeg drar i veien for fult sånn ca ved 2600Rpm, Håper på 400 HK på svinghjulet men kunne egentlig ikke tenkt meg no mer lag enn senest 3500Rpm.

Slik jeg har forstårr det så spooler en GT og GTX turbo omtrent helt likt men GTX har større kapasitet, men da ved høyere trykk. Jeg snakket en gang med en representant fra ett turboverksted på Oslo motorshow en gang, og om jeg forstod han rett så kunne jeg spare meg for å kjøpe GTX turbo dersom jeg IKKE hadde tenkt å kjøre på over 2KG i ladetrykk.
GT3071r sparker i fra seg på ca. 3000-3200RPM (alt etter oppsett), mens GTX3071r sparker i fra seg ca. 100-150 RPM mindre enn GT3071r i følge Garrett. Ellers så har GTX mer effekt høyere opp i registeret som du sier, pga 10% bedre airflow og litt lettere/større innmat.

Skal du sammenligne pris mellom disse to, så blir det vel fort ett par tusenlapper. Vil du spare litt penger, så går du for GT-serien. Knall bra turbo får du uansett!

Nå skal jeg ikke stjele tråden mer, Johnsen. :P
 #429689  av Johnsen
 
Tusen takk dette er mye til hjelp. Har tegnt på å prøve å få til 450hk for at den skal bli holdbar. Så da blir det nok gtx serien.
Men hvor kan jeg skaffe dyser og datasprut? Spm er pålitelig ja.
 #429721  av Johnsen
 
God skrev:
fdfx3 skrev: Husk at enkelte 3S blokker er kjent for å kunne sprekke når man passerer 400-450HK, men det fins løsninger på dette å, som Feks Darton sleeves eller å bruke 5Sfe blokk i stedet, men da vil motoren bli en 2,2 i stedet og du må begynne helt på nytt da.
3S blokka tåler 600hk-650hk fint den, men da er du i grenseland. Skal du ha 600hk, så kan du like godt kjøre på med 5S blokk som fdfx sier for å være på den sikre siden. Jeg skal selv kjøre med smidd innmat og 500hk i motor med 3S blokka. Jeg skal ikke bruke bilen til herjing da vel og merke.

Det er sant det som fdfx sier at oppsettet er avhengig av hva du skal bruke bilen din til. Kan du si hva planer du har? Jeg tar utgangspunkt i 600hk:


Skal du ha over 500hk, så må du bytte ut bensinrørene dine med minst 6-AN hele veien. Få vekk side-feed fuel railet og skaff ett top feed fuel rail med 850cc dyser. Ikke glem bensintrykksregulator! Kjøpte mitt fuelrail og dyser fra RacerX fabrications.

Jeg anbefaler Garrett GT/GTX serien, når det gjelder turbo. Dobbelt kulelager er sjef! Jeg kjører GTX3071R med 0.64A/R eksoshus for rask spoolup. Du burde ha GT/GTX35 for 600+. Kjøpte det hos Gikturbo.no for å unngå kina tull.

Når det gjelder datasprut kjører jeg Electromotive TecGT. Er veldig enkelt og forståelig programvare og brukerveiledningen er lett og forstå. Kjenner du noen som kjører med datasprut, så burde du kjøre det samme som dem kanskje? Da blir det mye enklere. :) Kjøpte det hos bjørnstadbil.

Husk at du trenge mye mer snacks enn dette om du skal kjøre med 600hk. FMIC, større spjeldhus/innsug (er anbefalt etter 500hk), 3" eksos, kraftigere bensinpumpe, eksosmanifold med middels eller lange runners og mye andre småting her og der. Antar du har dette, siden du har motoren din klar. ;)

Er det noe du lurer på, så skal jeg prøve å hjelpe deg med kunnskapen jeg har. :)
Alt er smidd i motor :)
Har grenrør men den har ikke uttak for waistgate så jeg vurderer og kjøre med intergrert, vet det blir mindre hester men det bør gå, blir mer langlivet motoren vil jeg tro.
Har også større bensinpumpe og stort spjeldhus.
Gik turbo virker som dem har bra peil og jeg liker og kjøpe alt på ett sted ;)
Det blir 3" eksos og 10mm bensinrør hele veien.
 #429770  av God
 
Johnsen skrev: Alt er smidd i motor :)
Har grenrør men den har ikke uttak for waistgate så jeg vurderer og kjøre med intergrert, vet det blir mindre hester men det bør gå, blir mer langlivet motoren vil jeg tro.
Har også større bensinpumpe og stort spjeldhus.
Gik turbo virker som dem har bra peil og jeg liker og kjøpe alt på ett sted ;)
Det blir 3" eksos og 10mm bensinrør hele veien.
Tvert i mot, Ekstern Wastegate er bra for motoren! :)

Hvor mye ladetrykk skal du kjøre med? Hvis du skal ha noe mer enn 1,4 ladetrykk, så anbefaler jeg ekstern wastegate. Det er merkbar forskjell sammenlignet med intern wastegate på høyere ladetrykk. Du kan kontrollere ladetrykket bedre, turbinhjulet jobbere raskere, noe som gir det raskere ladetrykk og du får mer kontrollert mottrykk. Det er rett og slett bare fordeler.

Custom grenrør er ikke noe problem å få tak i. Det er mange som selger dem med wastegate flens. Med ditt oppsett, så skal 38mm wastegate være nok. Jeg anbefaler "Tial MV-S 38mm." Skal du ha over 600hk engang, så er 44mm best egnet, altså "Tial MV-R 44mm." Jeg skal kjøre Tial MV-S med 500hk. :)

En ting må du huske på når du skal kjøpe grenrør: Ikke kjøp MR2 grenrør, da vil du få tilpasnings problemer. MR2 har dynamo montert bak blokka, mens Celica har framme på venstre siden. Dynamoen vil rett og slett stå i veien. Alltid spørr selger om den passer på st185 og at grenrøret ikke vil være borti dynamo. På noen Mr2 grenrør, så vil Wastegaten også være i veien, så vær litt obs på at du spørr om det også.

Vær også forsiktig med Ebay grenrør. Sprekker veldig fort med mye stress og varme..

Her har du noen eksempler på grenrør:

- http://www.racerxfabrication.com/page8/ ... page5.html Bedre grenrør får du ikke..

- http://atsracing.net/Parts/Details/EXMA ... MTURBOMANI her får du med downpipe og screamerpipe til Ekst. wastegate, om du vil kjøre den i friluft. Rå lyd, men bråker veldig. Du kan høre om di kan lage flens til TIAL MV-S 38mm, istedenfor 44mm og om di selger grenrøret separat.

http://koracing.net/viewproduct.php?fol ... roduct=800 Veldig gode grenrør uten fitment problemer. Eneste problemer er at det tar minst 1 måned å få på døra. :( Hør litt med dem.

http://nozzs.com/index.php?main_page=pr ... ucts_id=88 Et billigere alternativ, men jeg vet ikke hvor bra det er.. Er det noen som har erfaringer med dette grenrøret?

Det har du noen pekepinner. Se litt på linkene som fdfx3 postet også.

Gjør litt research selv og da, så finner du alltid noen gode alternativer. :wink:
 #431618  av fdfx3
 
Johnsen skrev:Har handlet turbo og div utstyr se hjemmeside http://www.rissa-bilomsetning-as.com med bilder :P
Borg warner, vipec, +++
Så bra dette blir spennende å følge med på, bygger du selv eller et det det firmaet du har linka til som bygger for deg?
Driver å bygger selv, har nesten samme mål -50HK, får jeg 400 på motor så er hvertfall jeg fornøyd. :wink: