TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Plasserig av oljekjøler pÃ¥ St185

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #429453  av Andrepedersen
 
Hei,
Monterer fmic på gt4'en og lurer på hvor det er best å sette oljekjøleren? (Til girkassa)Ser at det ikke er noe særlig vits å flytte servokjøleren.


Takk for forslag!
 #429457  av God
 
Andrepedersen skrev:Hei,
Monterer fmic på gt4'en og lurer på hvor det er best å sette oljekjøleren? (Til girkassa)Ser at det ikke er noe særlig vits å flytte servokjøleren.


Takk for forslag!
Skal du ha AC? Den tar litt plass. :P

Jeg har min oljekjøler på original plassering. Kommer mer enn nok luft gjennom FMIC'en og CS fangeren. Ser også at noen legger den sidelengs på høyresiden med tåkelyset, men da må du huske på å kjøpe stålomspunnende slanger med riktige AN-koblinger, for det vil ikke være langt nok med di originale slangene.

Servokjøleren står veldig fint der den er org. :)
 #429463  av Andrepedersen
 
Skal absolutt ikke ha ac.
Servorøra blir der de er, og er ikke nødvendig med stålomspunnede slanger der, ordner meg slanger + fittings fra jobben vist jeg flytter den, men så du mener at det ikke er nødvendig?
 #429468  av God
 
Andrepedersen skrev:Skal absolutt ikke ha ac.
Servorøra blir der de er, og er ikke nødvendig med stålomspunnede slanger der, ordner meg slanger + fittings fra jobben vist jeg flytter den, men så du mener at det ikke er nødvendig?
Nei, er jo veldig åpen og god plass der den står med tanke på luftinnstrømming. Den er heller ikke i veien for FMIC, så da kan den bare være i fred. :)

Bare det er slanger som tåler olje og varme, så er det ingen problem. Heldig du som har utstyr tilgjengelig på jobben din. :wink:
 #429477  av Andrepedersen
 
God skrev:
Andrepedersen skrev:Skal absolutt ikke ha ac.
Servorøra blir der de er, og er ikke nødvendig med stålomspunnede slanger der, ordner meg slanger + fittings fra jobben vist jeg flytter den, men så du mener at det ikke er nødvendig?
Nei, er jo veldig åpen og god plass der den står med tanke på luftinnstrømming. Den er heller ikke i veien for FMIC, så da kan den bare være i fred. :)

Bare det er slanger som tåler olje og varme, så er det ingen problem. Heldig du som har utstyr tilgjengelig på jobben din. :wink:
Ja, er veldig heldig der. Er bare så dumt at jeg skal begynne i ny jobb snart :(
vi bruker en spesiell type gummislange til Cat lasterene våre, de tåler ekstremt trykk og varme. + at vi presser alt koblinger på selv.

Men, da prøver jeg å la oljekjøleren stå på den plassen den er pr nå. Også får jeg heller flytte den om det skulle vise seg å være nødvendig. :)

ps. Hvordan la du opp rørgangen?
Fra turbo til høyre eller venstre på coolern?
Takk for innspill :)
 #429493  av God
 
Andrepedersen skrev:
ps. Hvordan la du opp rørgangen?
Fra turbo til høyre eller venstre på coolern?
Takk for innspill :)
Er det trykkrørene til FMIC du tenker på? Jeg har ikke lagt dem opp enda. Det blir noe av det siste jeg gjør på bygget mitt. :P

Men uansett, planen er å ta høyresiden opp til innsuget og venstre til turbo. Rørgangen legger du rett underramma og legger den opp der batteriet står originalt, så strekker du den fram til spjeldet så rakt som mulig. På høyre siden legger du det også under underrammen og strekker den bort til turbo. Her må du vurdere rutinga litt selv. Prøv å unngå varmer plasser så godt som mulig. Jeg skal jo kjøre med selvbygd grenrør og annen turbo, så da blir det litt annerledes.

Prøv å unngå for mange skarpe bends, ha minst mulig rute og ikke bruk for mange silikonslange adapterer mellom trykkrøra. Det er ikke så bra.

Du kan ta eksempler som andre folk har gjort med sine bygg på Alltrac.net og GT4OC osv. Her er det mange forskjellige ideer og tankeganger. :P
 #429527  av Andrepedersen
 
God skrev:
Andrepedersen skrev:
ps. Hvordan la du opp rørgangen?
Fra turbo til høyre eller venstre på coolern?
Takk for innspill :)
Er det trykkrørene til FMIC du tenker på? Jeg har ikke lagt dem opp enda. Det blir noe av det siste jeg gjør på bygget mitt. :P

Men uansett, planen er å ta høyresiden opp til innsuget og venstre til turbo. Rørgangen legger du rett underramma og legger den opp der batteriet står originalt, så strekker du den fram til spjeldet så rakt som mulig. På høyre siden legger du det også under underrammen og strekker den bort til turbo. Her må du vurdere rutinga litt selv. Prøv å unngå varmer plasser så godt som mulig. Jeg skal jo kjøre med selvbygd grenrør og annen turbo, så da blir det litt annerledes.

Prøv å unngå for mange skarpe bends, ha minst mulig rute og ikke bruk for mange silikonslange adapterer mellom trykkrøra. Det er ikke så bra.

Du kan ta eksempler som andre folk har gjort med sine bygg på Alltrac.net og GT4OC osv. Her er det mange forskjellige ideer og tankeganger. :P


Ok. Kan gå inn på di sidene å se litt.
Men, har det noen betydning om jeg legger fra turbo til høyre eller venstre? hva er best?
Tenkte også på å legge turbo til venstre og innsug til høyre.
 #429529  av God
 
Andrepedersen skrev:


Ok. Kan gå inn på di sidene å se litt.
Men, har det noen betydning om jeg legger fra turbo til høyre eller venstre? hva er best?
Tenkte også på å legge turbo til venstre og innsug til høyre.
Nei, det har ikke noe å si i praksis. Du kan legge opp på venstresiden om du ønsker det, men Folk pleier bare å legge trykkrørene til innsug på høyresiden. Det er fordi det er mer plass der og du går vekk i fra eksossiden. Slipper varmeutvikling da.. Det blir litt kortere rute og mindre bends på høyresiden også. Husk å bruke eksoswrap på det du kan. Det hjelper på varmeutviklingen.

For å gi et konkret svar, så er det anbefalt å ha innsug på høyre og turbo til venstre. :)


Her står det godt forklart: http://www.alltrac.net/tuning/frontICinstall3.html
 #429547  av Andrepedersen
 
Etter å ha lest den linken nå er jeg overbevist om at det må være den rette løsningen.
Det ser ut som han har relokalisert kjøleveskepåfyllingstanken? hvor er isåfall den ?
Men, er eksosband å foretrekke forran reflektiv tape?
Eksosbandet vill vell holde varmen til seg og ikke spre den utover. Mens reflektiv tape vill reflektere den vekk?

Uansett, så ble jeg akkurat ferdig med å lage braketter, sveise dem på og montere fmic'en igår.
Ble veldig fornøyd med resultatet. Nå er det bare rørgangen igjen, og det ser ut for at det blir som på linken over. Bare i en litt penere utførelse!
Takk for svar :)
 #429586  av God
 
Andrepedersen skrev:Etter å ha lest den linken nå er jeg overbevist om at det må være den rette løsningen.
Det ser ut som han har relokalisert kjøleveskepåfyllingstanken? hvor er isåfall den ?
Men, er eksosband å foretrekke forran reflektiv tape?
Eksosbandet vill vell holde varmen til seg og ikke spre den utover. Mens reflektiv tape vill reflektere den vekk?

Uansett, så ble jeg akkurat ferdig med å lage braketter, sveise dem på og montere fmic'en igår.
Ble veldig fornøyd med resultatet. Nå er det bare rørgangen igjen, og det ser ut for at det blir som på linken over. Bare i en litt penere utførelse!
Takk for svar :)
Det er en ekstratank til kjølevæska. Fleste biler har det. :)

Tror ikke det skal være nødvendig å flytte tanken, men hvis det blir nødvendig, så er det ikke værre enn å flytte den noen hakk innover. Mener å huske at det er flere boltgjenger der.

Det er rett det du sier om tapen. Jeg vil anbefale å bruke varme-reflekterende tape til trykkrørene. Varmen kommer fra utsiden, ikke innsiden. Er mange som velger eksos tape, fordi du får litt rallybil preg og det gjør en OK jobb med varme isolasjon, men reflekterende tape er bedre og ser finere ut etter min mening.. Husk å ikke være beskjeden med mengden tape du har på. :P

Må bare spørre om mer, så skal jeg prøve å hjelpe deg. ;)
 #429587  av Andrepedersen
 
God skrev:
Andrepedersen skrev:Etter å ha lest den linken nå er jeg overbevist om at det må være den rette løsningen.
Det ser ut som han har relokalisert kjøleveskepåfyllingstanken? hvor er isåfall den ?
Men, er eksosband å foretrekke forran reflektiv tape?
Eksosbandet vill vell holde varmen til seg og ikke spre den utover. Mens reflektiv tape vill reflektere den vekk?

Uansett, så ble jeg akkurat ferdig med å lage braketter, sveise dem på og montere fmic'en igår.
Ble veldig fornøyd med resultatet. Nå er det bare rørgangen igjen, og det ser ut for at det blir som på linken over. Bare i en litt penere utførelse!
Takk for svar :)
Det er en ekstratank til kjølevæska. Fleste biler har det. :)

Tror ikke det skal være nødvendig å flytte tanken, men hvis det blir nødvendig, så er det ikke værre enn å flytte den noen hakk innover. Mener å huske at det er flere boltgjenger der.

Det er rett det du sier om tapen. Jeg vil anbefale å bruke varme-reflekterende tape til trykkrørene. Varmen kommer fra utsiden, ikke innsiden. Er mange som velger eksos tape, fordi du får litt rallybil preg og det gjør en OK jobb med varme isolasjon, men reflekterende tape er bedre og ser finere ut etter min mening.. Husk å ikke være beskjeden med mengden tape du har på. :P

Må bare spørre om mer, så skal jeg prøve å hjelpe deg. ;)
Ekstratank? Det er vell ikke flere påfyllingstanker her?
Oppåver går den ingen plass, i og med at innsuget til turbo er ombygget, men skal gjøre meg ferdig med turbosiden først (venstre) så får jeg heller ta problemet med andre siden når den tid kommer.
Kjøpte en hel rull med tape, så den skal nokk holde en stund. skal kun ha det på varmesiden av rørgangen tenkte jeg.
 #429588  av God
 
andrepedersen skrev:
Ekstratank? Det er vell ikke flere påfyllingstanker her?
Oppåver går den ingen plass, i og med at innsuget til turbo er ombygget, men skal gjøre meg ferdig med turbosiden først (venstre) så får jeg heller ta problemet med andre siden når den tid kommer.
Kjøpte en hel rull med tape, så den skal nokk holde en stund. skal kun ha det på varmesiden av rørgangen tenkte jeg.
Litt dårlig formulering av meg.. Rett beskrivelse blir ekspansjonstank. Skulle det bli overoppheting, så vil radiatorlokket sin ventil bli åpnet og vannet presset inn i ekspasjonstanken. Det er for å forhindre for høyt trykk i kjølesystemet og uønsket vanndamp.

Innsuget til turbo er ombygget sier du? På hvilken måte er den ombygget og hvordan vil den være i veien?

Jeg ville hatt teip hele veien, for varmeutvikling blir det uansett plassering i motorrommet. Liker å være på den sikre siden, men det er opp til deg da. :)
 #429599  av Andrepedersen
 
God skrev:
andrepedersen skrev:
Ekstratank? Det er vell ikke flere påfyllingstanker her?
Oppåver går den ingen plass, i og med at innsuget til turbo er ombygget, men skal gjøre meg ferdig med turbosiden først (venstre) så får jeg heller ta problemet med andre siden når den tid kommer.
Kjøpte en hel rull med tape, så den skal nokk holde en stund. skal kun ha det på varmesiden av rørgangen tenkte jeg.
Litt dårlig formulering av meg.. Rett beskrivelse blir ekspansjonstank. Skulle det bli overoppheting, så vil radiatorlokket sin ventil bli åpnet og vannet presset inn i ekspasjonstanken. Det er for å forhindre for høyt trykk i kjølesystemet og uønsket vanndamp.

Innsuget til turbo er ombygget sier du? På hvilken måte er den ombygget og hvordan vil den være i veien?

Jeg ville hatt teip hele veien, for varmeutvikling blir det uansett plassering i motorrommet. Liker å være på den sikre siden, men det er opp til deg da. :)
Ja, jeg vet det og tenkte meg at det var ekspansjonstank du mente.
Skjønner ikke helt hvor de har gjort av den..
Har bygget om til strak løsning med batteri bak.
 #429602  av God
 
Andrepedersen skrev: Ja, jeg vet det og tenkte meg at det var ekspansjonstank du mente.
Skjønner ikke helt hvor de har gjort av den..
Har bygget om til strak løsning med batteri bak.
Har flyttet batteriet mitt bak også. Der batteriet står org. er en veldig fin plass å ha sportsfilter, coiler og catchtank bla. :)
 #429620  av Andrepedersen
 
God skrev:
Andrepedersen skrev: Ja, jeg vet det og tenkte meg at det var ekspansjonstank du mente.
Skjønner ikke helt hvor de har gjort av den..
Har bygget om til strak løsning med batteri bak.
Har flyttet batteriet mitt bak også. Der batteriet står org. er en veldig fin plass å ha sportsfilter, coiler og catchtank bla. :)
Det er det :)