TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • clutch lager/girkasse problem(?)

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #437372  av Bauf2k
 
hmm.. ja det du nevner med at om du slipper clutch sakte ut,så blir det ikke noe lyd. men om jeg slipper den fort... da høres det ut som et helvette.. Høy kaklelyd blir det da. Som om noe slår mot noe.. Men mot slutten ble det bare vanskeligere og vanskeligere å ta ut clutch sakte uten å få den lyden. Måtte bruke flere forsøk på å ta den ut,for å slippe den lyden. Håper det er det du sier det er, så jeg slipper å åpne kassen å bytte det lageret.

Edit: når jeg tenker meg om så kom den ulyden ca 3-4måneder etter at toyota satt inn den zinter clutchen. Men da var lyden så svak at jeg tenkte ikke mye over det. Så etter 5-6måneder ble den værre. Men det skulle vel ikke bli mer belastning på lageret på inngående aksling pga den clutchen,nei? Håper virkelig du har rett,så jeg slipper å plages med girkassen :roll:
 #437725  av Bauf2k
 
Du hadde nok rett.. Ser ikke ut som det er lageret på inngående aksling. Hørte ikke noe når jeg snurra på den og det var null slakke i den.
Men den andre, skal den ha så mye slakke i seg? Skal vel være en litt,siden den blir i spenn når den settes på resten. Her er en videosnutt jeg tok,bare for å vise.. Har null peiling på dette.. skal ta med girkassa til toyota bare for å få dem til å sjekke over den.
 #437946  av Bauf2k
 
Det var vist lageret på inngående aksel som var dårlig. Var innom toyota i dag å så hvordan det stod til.. så viste han meg det lageret og det var endel slitemerker på lageret.
 #438110  av Bauf2k
 
Da var bilen på hjul igjen. og ulyden fra girkassen er borte :D Syns det var rart at den stygge kakklelyden kom fra det lageret..