TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Ujevnt "powerband" i 1zz-fe

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #430653  av Skogs
 
Jeg har nylig kjøpt en Celica fra 2001 med 105 000km på baken. Den er helt original bortsett fra nytt eksosanlegg:
http://www.streetdesign.no/?id=42268

Problemet er at motoren drar godt - av og til. Det virker nesten helt tilfeldig hvor mye effekt man har på samme turtall. F.eks hvis man gir full gass i 2. gir ved 3k rpm, så vil den noen ganger dra godt, og andre ganger daffe seg opp i fart. Til og med lyden fra eksosanlegget virker som om den endrer seg. Det kan nesten virke som den av og til er i en slags "protect-mode". Til tider kan det også ta uvanlig lang tid å få opp turtallet fra tomgang. Jeg har hvert nær ved å kubbe motoren ut fra lyskryss ved flere anledninger, fordi motoren ikke ruser seg fort nok, mens andre ganger spinner den seg lystig av gårde.

Før hadde jeg en 6gen celica med 7afe, som føltes mye sterkere og jevnere.

Noen som har forslag til hva som kan være galt?
 #430673  av Skogs
 
Er det noen måte å måle ut om den begynner å bli dårlig? Ser den koster rundt 2k, så det blir dyrt til å bare prøve seg frem.
 #430718  av fdfx3
 
Luftmasse føler kanskje ja, prøv å rengjør den med bremserens eller no sånt, men ikke med tenning på eller motoren i gang.
1ZZ-FE har vell ikke VVTI klokke så da er det utelukket.
Ellers så kan det kanskje være like så greit å dra innom nærmeste Toyota forhandler å få dem til å sjekke for feilkoder.