TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Diskusjon om Celica-generasjonene

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #430818  av Myklebust
 
Er det noken her inne på forumet som har erfaring med alle generasjonene Celica? Tenker hovedsaklig på T16-T23.
Har sjølv en T16 med 4AGE, ein delebil T16 med 3SGE og har køyrt endel T20 med 7AFE.

Hadde vert morsomt om vi kunne få til en diskusjon om kva generasjon som kan avgjerast som mest spesiell, ha mest køyreglede, beste designet, beste interiøret osv. 8)

Kan begynne med å sammenlikne mellom min T16 (4AGE og 3SGE) og T20 (7AFE):
  • - Eg syns at designet pÃ¥ T16 er tøffere og sprekere enn designet pÃ¥ T20. Det virker som T20 er laget for Ã¥ vere pen Ã¥ sjÃ¥ pÃ¥.. og det gir i alle fall ikkje assosiasjoner til rally, slik som T16 gjer. SÃ¥ T16 er 80-talls kul, T20 er meir tidløs og penere. Vippelykter vinner over dobbellykter.
    - Motoren i T16 har mykje å sei. Min bruksbil med 4AGE føles på en måte litt eldre ut enn delebilen med 3SGE. 4AGEen har autochoke og hveser litt på tomgang.. 3SGEen er kraftig og føles mykje meir moderne. 4AGEen har penere lyd under fart. 7AFEen er en heilt grei motor. Brummer ganske fint på turtall, men er litt karakterløs. Bra med dreiemoment.
    - Når det gjelder køyreglede er det negativer og positiver ved alle bilene. 4AGEen jager fint på i rette giret, men når en jager på føles den jo.. jaga. Altså det føles stadig ut som den er på bristepunktet. Min rister litt i rattet over 120. Det beste med denne bilen er å køyre i 70-90 og la motoren spille ;) 3SGEen i delebilen er genuint mektig! Den er jo berre herjebil, så er berre motoren eg kan seie noke om. Vanskelig å starte denne i 1. uten å spinne. Starter den ofte i 2. :P 7AFEen virker kraftigere enn den er, men det gjer den moderne. Lett å køyre småturer og byturer med. Lite risting i ratt. Tight og fin.
    - Interiøret i T16 er veldig 80-talls! Mitt er i blått, og noken dager elsker eg det, andre ganger hater eg det. Alle merker viser i blått og der det falmer blir det brunt.. så det er vanskelig å holde pent. Hadde interiøret i T16en vore svart, så hadde det mista litt særegenhet, men eg hadde nok likevel likt det betre. Utenom fargen så savner eg litt smårom til å legge mobilen i e.l. Ergonomien er spot-on. T20-interiøret har mange kreative løsninger, masse rom til småting og vinner blankt ;) Litt for mykje plast, kanskje.
Så det eg tenker er at dere kan skrive en slags brukeranmeldelse av bilen deres. Har du hatt fleire typer Celica, så skriver du gjerne en liten sammenlikning :D

Litt spent på kva folk syns om interiøret i T18, leser online at det er veldig elsk/hat.
Sist redigert av Myklebust den 21 jun 2013 16:07, redigert 3 ganger totalt.
 #430819  av Myklebust
 
Fant en bra link som passer perfekt til tråden!

http://www.yellowsun.plus.com/ultimate/ucbindex.html
Vedlegg
celica generations.jpg
celica generations.jpg (83.95 kiB) Vist 4812 ganger
 #430821  av Myklebust
 
Artikkelen oppsummert:
  • - Dei mener ST205 er den beste Celicaen.
    - AT200 kan ikkje nærme seg ST202 i køyreglede.
    - Jeremy Clarkson er en idiot.
 #430824  av ArildM
 
Morsomt å høre litt erfaringer :)
ST205 med dobbeltlyktene foran synes jeg ikke er så veldig pen i fronten, men det er bare etter min smak :)
Håper på å eie ST165/185/205 en gang :)
 #430826  av Myklebust
 
Syns ihvertfall at facelift er et must på både T18 og T20! Begge modeller hadde "opne" støtfangere til å begynne med, og med faceliften blei grøftelysa lukka inne for seg sjølv på sidene. T18 er nydelig med facelift!

ST205 syns eg er veldig tøff front på :D
 #430827  av fdfx3
 
ST205 er jo uten tvil den beste bilen, kanskje ikke så rart heller da det er siste generasjon av Celica GT Four. Denne har jo blant annet: super strut suspension, og er vell 100-150kg lettere enn 5.gen, tror også taket og panseret er laget av aluminium om jeg ikke tar feil.
Liker i utgangspunktet ikke utseendet på ST202, men ST205 blir helt noe annet da er den rett og slett rå, men kjedelig interiør.
Liker blant annet ikke måten de har valgt å lage styring for vifte osv. det alt er integrert en diger firkantet modul/enhet som set ut som om at er hentet fra en traktor eller noe lignende.
St202 blir seendes veldig tamm og kjedelig ut, går fælt gjør den heller ikke, men den har en meget drift sikker motor.
Har aldri hatt anledningen til å kjøre en ST205, men er overbevist om at det er en rå bil.

Personelig liker jeg ST185 best spesielt CS, vet ikke hvorfor men har bare alltid likt denne bilen siden jeg var liten og så de ute i rally løypene.
Da jeg selv eier en ST185 så vil jeg si at de mest negative tingene ved bilen er at den:
*1 er veldig tung samenlignet med de andre konkurentene fra den tiden og i nyere tid.
*2 Forholdsvis understyrt og framtung, er seff ikke no problem i det daglige, men om du ønsker og bygge bil eller bare bruke den på bane i ny og ned så er det egentlig ikke noe gunstig utgangspunkt.
3* Den har luftmengde måler noe som gjør det vanskelig og trimme og hente ut mye effekt uten og gå til anskaffelse av datasprut, bilen går åsså heller ikke no godt dersom du monterer dump ventil pga den ikke har map sensor, den har også forholdsvis små dyser og en restriktiv fuel rail, alt dette kan selvfølgelig ordnes men koster noen kroner.
4* Det begynner å bli vanskelig å skaffe en del deler til disse bilene da mye er ugått av produksjon, spesielt ting som interiør deler osv.
5* bilen er magnetisk mot grus og stein den elsker steinsprut og suger til seg alt som er å få av små bulker og steinsprut.

En ting jeg kan nevne som er positivt med bilen er jo at det er tvilsomt mye som er stort råere å kjøre med i regn og på snø og is, dette må bare oppleves.
Det er selvfølgelig mer positivt ved denne bilen og men jeg merker at jeg begynner å gå lei av å skrive dette inlegget så jeg gir meg der tenker jeg.

T16 Har jeg lite kjennskap til da jeg aldri har kjørt en, men synes disse ser veldig kule ut men har også ett litt 80 talls preg over seg, det samme gjelder interiøret ser litt gammelt ut noe det forsovidt er åsså.
 #430828  av fdfx3
 
Glemte og nevne at jeg også har hatt en ST182 med 3S-GE denne var jeg veldig missfornøyd med da den gikk veldig dårlig til å ha 156HK, total mangel på dreiemoment, bilen var tilogmed for svak til å klare og burne i 1.gir. (ikke at det er så veldig relevant da) og ble frakjørt av vanlige biler som feks vanelig original forgasser Golf 2.
Husker at den dro veldig dårlig helt til den kom opp på ca 5000-5200RPM. da slo T-visen inn å den drog i veien ganske bra men holdt bare draget i ca 1000 omdreininger før jeg måtte gire og da var det bare å vente til bilen klatret opp igjen til 5K.RPM.

Men ellers så var bilen god som gull på alle mulige måter, var bare veldig missfornøyd med motoren.
 #430829  av Myklebust
 
Konge innlegg! Har du hatt gt4en din lenge? Hatt problemer sånn driftsmessig? Trimma eller mest mulig original? :D
 #430830  av Myklebust
 
fdfx3 skrev:Glemte og nevne at jeg også har hatt en ST182 med 3S-GE denne var jeg veldig missfornøyd med da den gikk veldig dårlig til å ha 156HK, total mangel på dreiemoment, bilen var tilogmed for svak til å klare og burne i 1.gir. (ikke at det er så veldig relevant da) og ble frakjørt av vanlige biler som feks vanelig original forgasser Golf 2.
Husker at den dro veldig dårlig helt til den kom opp på ca 5000-5200RPM. da slo T-visen inn å den drog i veien ganske bra men holdt bare draget i ca 1000 omdreininger før jeg måtte gire og da var det bare å vente til bilen klatret opp igjen til 5K.RPM.

Men ellers så var bilen god som gull på alle mulige måter, var bare veldig missfornøyd med motoren.
Oi! Hadde tenkt å oppgradere til ST182 etter ei stund :( Så det hørtes dårlig ut..
 #430832  av fdfx3
 
Myklebust skrev: Oi! Hadde tenkt å oppgradere til ST182 etter ei stund :( Så det hørtes dårlig ut..
Det er sikkert ikke noen dum oppgradering det åsså, men jeg var bare veldig missfornøyd med effekt kurva på motoren, men jeg har åsså hatt misstanker om at det kanskje kunne være noe galt med min da jeg hadde den

Jeg kan beskrive hvordan effekt kurva var og om det er noen her på forumet som har en ST182 så kan de gi tilbakemelding på om de kjenner seg igjen eller ikke.
Anyways da jeg ga full gass på min dro den ganske dårlig helt til 3600RPM da begynte du å merke at nå skjer det noe snart, så da den traff CA 5000RPM sparket den virkelig i veien men dette draget holdt bare 1000RPM alstå opp til Ca6200RPM og da var det bare å skifte gir for da kom du ikke lenger.
Når du da skiftet gir så ble man bare sitende å vente til nåla krøp opp til 5K RPM så dro det i veien igjen( Nesten som om at man skulle ha en Gigantisk turbo eller ekstremt med turbolag.)
Dette er i allefall slik min gamle ST182 opplevdes, mulig det var noe galt med den, så kunne vært interesant og hørt fra andre ST182 eier om de har samme intrykket.
Men bilen var ellers en knall bil.

Angående GT4'n svarer jeg deg senere da det passer litt dårlig akuratt nå. :D
 #430904  av fdfx3
 
Myklebust skrev:Konge innlegg! Har du hatt gt4en din lenge? Hatt problemer sånn driftsmessig? Trimma eller mest mulig original? :D
Har vell hatt den i litt over 3 år nå og er kjempe fornøyd.
Har hatt veldig lite problemer med den ja, så lenge jeg lot den være original.
Etter jeg hadde hatt den en stund så monterte jeg på en boost controller og skrudde trykke opp til ca 1,1kg slik at den lå rett under fuel cutten, men da begynte jeg å slite med at original turboen ikke holdt.
Først så knakk ett blad/finne av på eksos hjulet, så kjøpte jeg en ny brukt original turbo men den holdt bare en liten stund den å, så knakk akslingen på turboen tvers av slik at hele eksos hjulet forsvant.
401579_128312340637624_218752179_n.jpg
401579_128312340637624_218752179_n.jpg (19.07 kiB) Vist 4766 ganger
Da turte jeg ikke og gadd ikke mer, med tanke på hvor griseflaks jeg hadde hatt at ikke noe fulgte med inn i motoren, så da kjøpte jeg en Garrett GT28RS i stedet, denne holdt, men det ble tilslutt litt kjedelig så jeg bestemte meg for å fjerne fuel cutten eller hvertfall flytte den høyere opp.
Økte trykket til 1,6 da ble det på nytt gøy å kjøre bilen igjen helt til det var ei dyse som streika slik at jeg smelta og brant hull i ett stempel. (bredbåndslambda'n tilsa aldri at den gikk for magert, bare magrere enn før men den viser jo bare gjennomsnittet av alle 4 sylinderene).

Så jeg har ikke fått brukt bilen det siste 1,5 året, da jeg bestemte meg for å gjøre ting ordentlig helt fra bunnen av.
Håper på å bli ferdig med den til høsten eller juletider, men får stadig vekk nye ideer under veis, så da er det bare penger det står på.

Men det er en veldig morsom bil å både kjøre og eie, men det er nok en fordel og kunne mekke litt dersom man kjøper en sånn bil, hvertfall dersom man begynner å trimme dem. (nå skal det vel kanskje sies at jeg hadde rimelig uflaks med bilen min da.)
 #430920  av Myklebust
 
Ingen andre som vil dele litt erfaringer? :D
 #430921  av Myklebust
 
Ok, ST185 er altså veldig pålitelig heilt til en begynner å trimme ;)
 #430929  av fdfx3
 
Myklebust skrev:Ok, ST185 er altså veldig pålitelig heilt til en begynner å trimme ;)
v
Vil si det kommer jo mye ann på de tidligere eierene og tidligere vedlikehold, hvordan bilen har blitt brukt osv.
Jeg er åsså ganske sikker på at disse bilene kan fortsette å være driftsikre dersom eventuell triming blir gjort riktig.

ST205 er vell mer eller mindre det samme som ST185 foruten om ett annet utseende og annet understell, ST205 kom med såkalt "Super Strut Suspension" konstruksjonen og virkemåten er nok bra, men har hørt ST205 eiere må ofte bytte bærekuler da denne forstillingen er mer komplisert og derfor har flere bærekuler og muligens foringer.
Tror også ST205 har en bedre turbo da denne har CT20b turbo og ikke CT26 som du finner i ST185 og ST165 om jeg ikke tar feil.

Glemte og nevne at ST205 har jo 3.gen 3S-GTE, denne motoren yter vell 242Hk og 350NM i forhold til ST185 som bare har 204HK og 275NM originalt.
3gen. topp har også 9 pinne bolter på eksosmanifolden i stedet for 7 som du finner hos ST185, dette er med og forhindrer at manifolden vrir seg og blir skjev noe som fører til eksoslekasje mellom topp og manifold og forhindrer at boltene ryker så lett.

Manifolden i min ST185 vred seg og ble skjev slik at den måtte planes, det knakk også 2 pinnebolter helt av seg selv, sikkert pga skjev manifold tenker jeg.
 #431081  av Anders gullstein
 
Jeg synes ihvertfall T16 har noen detaljer som gjør at den står seg pent ut da. Liker blant annet "Celica" i grillen som er skrevet bak blank plast og 80 talls fontene på skriften bak Toyota brukte på den tiden. Ellers er den veldig moderne å se til med tanke på andre biler i samme årsklasse. Jeg liker godt de diskré skjermbreddingene og vindusdesignet som går rundt hele bilen. Ellers er kanskje dashbordet litt mye Toyota Carina, men blir løftet kraftig opp hvis man har ST162 stolene. T18 har absolutt det tøffeste dashbordet som er veldig fører rettet.

Motormessig så er den ikke like sprek som en MR2 med 4AGE grunnet litt høyere girutveksling, 116 hk og servostyring, men veldig turtallsglad. 2. giret gir seg ikke før man treffer 110 km/h. Litt nyskjerrig hvordan den er med 2 liter. Litt enig med at 4AGE høres ut som den jager mye når den presses på turtall, men mulig det har litt med eksos å gjøre, for MR2 med Janspeed høres mye sintere og mer i sitt ess.

Grommest er vel ST205 og absolutt et valg om man ønsker å kjøre fort året rundt.

Men den som står høyest i kurs hos meg er en god gammel Celica Supra med 2,8l 170 hk rekkesekser 8)