TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Diskusjon om Celica-generasjonene

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #431099  av Myklebust
 
Hehe, er veldig glad i Carinaer (II) så interiøret i T16 passer meg udmerket ;) syns kanskje interiøret var hakket finere i carinaen min.. Anders; du tar vel litt i når du seier den går til 110 i 2. gir? Pleier å gi meg med andre før 90 hvertfall! Jaginga kan ha med eksosen å gjere ja, då oljetempen ikkje går særlig opp sjølv når motoren ligger med høgt turtall ei stund.

Forskjellen eg har merka mellom 4AGE og 3SGE er at hestekreftene er meir enn tilfredsstillande med 3SGE, og 4AGE har littegrann for lite hest :)
 #431101  av Myklebust
 
Utdrag frå en chat eg hadde med Phinex for ei stund sia, om forskjell mellom 4AGE og 3SGE:

"Forskjellene på at160, som du har, og st162 er relativt mange.

Eksteriørmessig er de ganske like. Min st162 er "eurospec", i andre land kom denne med "2.0 Twin cam" dekaler på siden, radioantenne på sida baki etterkant. Jeg har el takluke på min, eller så er de ganske like utvendig... St162 kom med ventilerte skivebremser foran, og vanlige skiver bak. Ellers er mye likt i understell. Dempere, krengestag etc. Elektriske seter, elektriske speil, annereldes kontrollpanel på ac, ratt, seter, og stofftrekk innvendig er forskjellig. Min at160 var en 89 modell, så den så litt "nyere" ut inni enn 86 modellen jeg har nå.

Motoren, med alt av ledningsnett etc. er en annen på st162. Er en 2-liter twin cam. Merka enorm forskjell fra min gamle til den jeg har nå, men 4a-ge er ganske sprek den også. Utrolig turtallsvillige motorer."

Gjengitt uten lov, satser på at det går bra :D
 #431120  av fdfx3
 
Har ST165 Torsen diff bak slik som ST185 og 205? eller er det bare vanelig åpen diff?
Mener å ha hørt at ST165 har åpen diff, noen som kan bekrefte dette?
 #431131  av Myklebust
 
Min kompis Google mener den har Torsen-diff :P
 #431146  av Anders gullstein
 
Myklebust skrev:Hehe, er veldig glad i Carinaer (II) så interiøret i T16 passer meg udmerket ;) syns kanskje interiøret var hakket finere i carinaen min.. Anders; du tar vel litt i når du seier den går til 110 i 2. gir? Pleier å gi meg med andre før 90 hvertfall! Jaginga kan ha med eksosen å gjere ja, då oljetempen ikkje går særlig opp sjølv når motoren ligger med høgt turtall ei stund.

Forskjellen eg har merka mellom 4AGE og 3SGE er at hestekreftene er meir enn tilfredsstillande med 3SGE, og 4AGE har littegrann for lite hest :)

Hvis du presser den helt til maks på 2. gir på 7700 omdr/min, som er maks på 4AGE, så går den 65 i 1. gir, 110 i 2. gir og 160 i 3. gir :wink:
 #431153  av Myklebust
 
Hehe, tør ikkje gje på før i tredje eg ;)
 #431158  av Myklebust
 
Har noken tal på kor mange av kver generasjon som blei solgt i Norge?
 #431164  av fdfx3
 
Nope, men kan nevne at jeg mener og ha hørt eller lest ett sted at det bare ble solgt 3 ST185 CS nye her i Norge, men om det faktisk stemmer vet jeg ikke da.
 #431167  av ArildM
 
Da har du gått glipp av noe, 4AGE er aller morsomst i 1. og 2. giret 8)
 #431171  av Myklebust
 
Men levetida på motoren går vel drastisk ned? :wink:
 #431173  av ArildM
 
Njeeeh. Det vikstige er oljeskift og å vente til motoren er skikkelig varm. Noen drag opp i 1. og 2. gir er motoren definitivt laget for :) Bose her på forumet har vel kjørt langt over 300'000km med sin AW11 med 4age uten at han har overhalt motor :)

4AGE er jo en flott kopi av BDA motoren til Ford, og med en utrolig god varighet, så det er ikke noe problem å dra den opp på turtall så lenge den er godt varm og i god stand :)
 #431187  av Myklebust
 
Alle kreftene skal jo ligge på 6600 omdreininger, så er sant det at motoren er lagd for å tåle det :D
 #431217  av ArildM
 
Skjønner jeg godt 8)