TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 3SGTE kammer info, noen som kan hjelpe meg?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #431331  av fdfx3
 
Hallo, Jeg har ett spørsmål om hvilke kammer som passer i forskjellige generasjoner av 3SGTE/GE.
Det jeg hovedsaklig lurer på er følgende: Jeg har lest at 2gen. ikke kan ha kammer med no særlig mere løft enn 10.00mm, er dette pga at de i utganspunktet har såkalte "Shim over bucket" shims? eller er det rett og slett ikke plass til det i toppen? slik at profilen på kammen vil treffe veggen/godset i toppen om noen skjønner hva jeg mener?

Om Noen har noe info og komme med om kammer i de forskjellige generasjonene eller tips og triks så kan det sikkert være til nytte for andre brukere og samle det her.
Kommer sikkert til og endre emne titelen etter hvert dersom det kommer mye bra info her slik at det blir lettere for andre som leter etter denne infoen og finne.

Jeg starter med å reposte noe info som jeg fant i en tidligere tråd:

1. gen 3SGE (165ps):
In: 244deg, 8.5mm lift (timing 7/57)
Ex: 244deg, 8.5mm lift (timing 57/7)

2. gen 3SGTE (225ps):
In: 236deg, 8.2mm lift (timing 8/48 )
Ex: 236deg, 8.2mm lift (timing 56/0)

3. gen 3SGE A/T (170ps):
In: 240deg, 8.7mm lift (timing 7/53)
Ex: 240deg, 8.2mm lift (timing 53/7)

3.gen 3SGE M/T (180ps):
In: 252deg, 9.8mm lift (timing 7/65 )
Ex: 240deg, 8.2mm lift (timing 53/7)

3.gen 3SGTE (245ps):
In: 240deg, 8.7mm lift (timing 7/53)
Ex: 236deg, 8.2mm lift (timing 50/6)

Har 3gen spor for fordeler i innsugskammen de å?
 #440509  av David
 
1. gen kammer går på 1. gen

2. gen kammer går på 2. gen

3. gen kammer går på 3. gen

grunnen til det er pga forskjellige løftere.

dersom du ønsker kvassere kammer er det masse å velge i, men kjøp til riktig motor og den type løftere du har tenkt å benytte.
jeg kan skaffe TODA kamaksler på bestilling.
 #440526  av fdfx3
 
Kjøpte akuratt GSC 268 med 9,7 i løft, håper jeg gjorde ett bra valg.
Jeg var inne å så på posjektet til motorsport huset da han bygde celica'n der ser det ut som om at han har frest ut litt av toppen for å få plass til kammer med veldig høyt løft, tror han kjørte med 12 i løft jeg, er det noen som vet hva maks grensa på 2 gen er?
 #440558  av sleeper
 
Kommer litt ann på hva du mener som max det..
Tenker du da på uten og måtte slipe vekk noe, eller max som i hva som er teoretisk mulig?

Uten og slipe kommer litt ann på hvilken støp du har fått, den toppen jeg hadde sist gikk det greit med mine 9.9 mm kammer.
Mens på den toppen jeg bruker nå, måtte jeg slipe vekk en mm eller 2.
Men den jobben er veldig enkel. Men rundt 10mm er nok max av hva som er enkelt og få til.

Teoretisk, så er nok 12mm som motorsporthuset hadde nær max.

( PS: husk og bytt til løftere fra 3 gen eller helst 1zz løftere fra 1.8 literen når du skal ha i de du har kjøpt nå. de orginale 2 gen løfterene har store problemer på noe særlig over orginalt løft. )
 #440561  av fdfx3
 
Takk, for ett bra og utfyllende svar, Mhm jeg mente max uten og modifisere toppen ja.
Jeg har byttet ut alle ventil løfterene mine med 1zz ja, håper bare ikke jeg må ha 16 nye shims/løftere, da jeg egentlig ikke hadde ment og bytte kammer på tidspunktet hvor jeg kjøpte 1zz løfterene.

Hva slags kammer kjører du med foresten?
 #440562  av sleeper
 
Pleier ikke og være veldig mye forskjell på shims faktisk. Men må sikkert bytte et par av de.

Jeg bruker gsc 274 med 9.9 mm løft.
 #440576  av fdfx3
 
Okay og du har 700 og no hester? har sett noen av videoene dine på youtube, virker som du har en forholdsvis sprek bil :D
Nei Jeg håper jeg bare trenger og bytte noen få shims, da jeg tror jeg måtte gi 225kr pr. shims hos Toyota, er sikkert mulig og få kjøpt det over nett og, men da er det det med å vente en evighet da.
 #440588  av fdfx3
 
sleeper skrev:Min har 660hk på alle 4 hjula.. Så litt over 750 i motor regner jeg med.
Du kalkulerer med ca 12% effekttap ser jeg, er ikke dette litt lite? eller er det fordi du benker bilen i FF mode på fordelingskassa? Jeg bruker og regne ca 20-25% effekttap på 4wd og da ville du hatt nærmere 850hk på motoren.
I såfall er det noen spesiell grunn til at du gjør det?
 #440589  av sleeper
 
Nei.. Kalkuler ikke med noen spess tap egentlig. Tok bare et tall for og ikke "skryte" og på noe ;-)
Så er nok over 800 i motor, men sier jeg over 750 så er jeg godt innenfor.
Men 660 er det ihvertfall på alle 4 hjula i 4wd modus.
Kassa tåler ikke så mye effekt i 2wd. Prøver du og bremse så må knuser du den med en gang.
 #440592  av fdfx3
 
Har du en prosjekt tråd? kunne vært interesant og lest litt om bilen din, regner med det er 5Sfe Blokk i den?
Har du gjort noen oppgraderinger med kassa/ driverket for og tåle den høye effekten eller kjører du med st205 eller CS kasse?