TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • toyota celica drar dÃ¥rli!

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #431595  av Celica 2,0
 
Hei ! jeg kjøpte en toyota celica 2,0 i vinter, men synes den går så dårli ( drar dårli). noe jeg kan gjøre med motoren for at den skal gå bedre ?? :) takker for svar ... :D
 #431599  av EXS
 
det var et ganske åpent spørsmål, mener du at det er noe galt og at det er grunnen til at motoren drar dårlig eller er du misfornøyd med effekten og ønsker innspill om trimming?
 #431617  av fdfx3
 
Celica 2,0 skrev:Hei ! jeg kjøpte en toyota celica 2,0 i vinter, men synes den går så dårli ( drar dårli). noe jeg kan gjøre med motoren for at den skal gå bedre ?? :) takker for svar ... :D
Hvis den ikke drar noe særlig før 5000rpm så er dette helt normalt, var veldig missfornøyd hvordan min gamle 2,0 GT-i dro, den akselerte nesten ikke før du var oppe på 5000RPM og da var det ikke så lenge til du skulle gire, ble frakjørt av en kamerat som hadde vanelig forgassermatet original golf 2. :(
 #431635  av fdfx3
 
Celica 2,0 skrev:tenkte om d va trim til de motorene som jeg kunne hiv på hn ?? har prøvd å kjørt ut alle gira :)
Det finnes fler alnternativer, men å trimme sugemotorer er DYRT da man IKKE bare kan kjøpe en enkelt del og bytte ut og se stor økning i effekten.
Skal man trimme sugemotorer så må man gå grundig til verks og gjøre det fra bunnen av og hva du får i forhold til hvor mye du koster på det er lite sammenlignet med en turbomor.
Så her vil det være langt mer lønnsomt og billigere og bytte motor fremfor og trimme den du har.
Du kan selfølgelig gjøre ting som og bytte eksos, filter (ikke ett kon filter) letter svinghjul, lettere felger og dekk og lette bilen din, men det stopper seg her, skal du gjøre noe mer må du åpne motoren.
SÃ¥vidt jeg vet kan ikke den originale styreenheten chippes heller.

De beste alnternativene er nok, enten å kjøpe en nyere type 3SGE motor som feks. 3SGE BEAMS (Blacktop) her har du da 210HK originalt og det er fortsatt en sugemotor, eller du kan kjøpe en komplett 3SGTE som du finner i feks. mr2 turbo og Celica GT Four. da vil du havne på enten 185HK, 204HK, 245HK, eller 265HK ettersom hvilken generasjon av 3SGTE du kjøper pluss at disse motorene har potensialet til og trimmes godt og enkelt.
Velger du og bytte til en slik motor kan du i teori få så mye hester du vil da er det bare størrelsen på lommeboka di det står på.

Ellers så det siste alnternativet du har er da å selge bilen din å kjøpe deg en Celica med 4hjulstrekk og turbo i stedet da disse er MYE mer gunstige og trimme og kan fortsatt brukes om vinteren, gøy er det å. (å kjøre med om vinteren altså)
 #431663  av fdfx3
 
Celica 2,0 skrev:Det som er problemet viss jeg setter en 3sgte motor inn i en gti så får jeg den ikke eu godkjent ! :/
Mhm, det er det som er no dritt med å trimme/ modifisere bil her i Norge, man må være glad i å skru.
Selv må jeg bygge om bilen min for hver EU, da er det å bytte ratt, montere katalysator, skfite hjul, og skitfe fjærer nå som det blir montert senkesett.
Jævlig kjett men det er ikke så mye å få gjort med det, da må det i tilfelle no endring av regelverket her i Norge.
Skifte motor for hver EU blir kanskje litt drøyt.

Da er nok det beste å enten bytte bil, eller trimme den du har da, eller bytte den til en nyere type 3SGE med mer effekt.

Ellers så er det vell mulig å få den gjennom EU bare du vet hvor, Jeg tenker på alle de bilene man ser på feks. Gatebil, godt trimmede biler med skilter, tviler på at de bygger om bilene sine hver gang de skal ha EU.
Men dette er vell kanskje ett av de temaene man ikke prater om.