TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Ulyd som følger turtall

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #432142  av Myklebust
 
Har en suselyd/viftelyd som følger turtall i celicaen min. Lyden kjem frå høgresida av dashbordet, og det er veldig tydelig. Høres ut som om klimaanlegget står på berre på den sida, men det gjer det ikkje. Kan det vere ei reim som er gåen? Slakk kanskje? Hadde samme problemet med carinaen min.

Så er det fleire her som har samme problemet? Løst det?
 #432145  av ArildM
 
Sikker på at det ikke er dynamostøy du hører? :P
 #432147  av Myklebust
 
Kjipt om det skal vere sånn lyd frå dynamoen då.. ;) har blitt tipsa om at det kan vere rusk i viftemotoren. Den er visst plassert bak hanskerommet, så det passer jo.
 #432185  av fdfx3
 
Myklebust skrev:Kjipt om det skal vere sånn lyd frå dynamoen då.. ;) har blitt tipsa om at det kan vere rusk i viftemotoren. Den er visst plassert bak hanskerommet, så det passer jo.
Høres ut som om da jeg ikke fikk limt frontruta mi ordentlig forige gang jeg skiftet den.
Da hørtes det ut som om at det stod ei vifte på full blås nederst i høyre hjørne i mitt tilfelle da
kan det være utett rundt ruta?
 #432226  av Myklebust
 
Er ikkje det med meg. Lyden følger turtall uavhengig av farta. Men skrudde laust hanskerommet og sjekka vifta idag. Var ikkje mykje rusk, men fikk hvertfall konstatert at det er der lyden kjem frå :)

No som eg veit at det ikkje er noke gale i motoren så kan eg lett leve med den lyden 8)
 #432236  av ArildM
 
Hehe, kjenner meg igjen der. Så lenge du vet hvor lyden kommer fra er liksom alt mye lettere å leve med :mrgreen:
 #432271  av Myklebust
 
Jepp :lol:
 #432682  av Roye
 
Varmeapparatvifte-lyd skal vel ikke endres sammen med turtall?
Sikker på at det ikke kommer fra høytalere?
Signalkabler og strøm liggende sammen kan lage turtallslyd i høytalere.

Eller er det en dårlig spennigsregulator e.l. som fører til at vifta varierer på omdreiningshastighet?
 #432811  av tad
 
Roye skrev:Varmeapparatvifte-lyd skal vel ikke endres sammen med turtall?
Sikker på at det ikke kommer fra høytalere?
Signalkabler og strøm liggende sammen kan lage turtallslyd i høytalere.

Eller er det en dårlig spennigsregulator e.l. som fører til at vifta varierer på omdreiningshastighet?
Enig medn Roye her,sjekk lading og batteri,vifta skal ikkje forandre lyd,den skal gå likt uansett kva turtal du har.Har vert borti det samme som du nevner på bil,men då med lys,dette er slik på mopeder også det med lyset har eg opplevd.Blir det tydlegare vis du har meir elektrisk på t.d. varmetråder?
 #432825  av Myklebust
 
Hmm.. trurkje det har med høyttalerne å gjere. Er originale ledningene, pluss ledninger eg har lagt no, til basskasse. Det er lagt skikkelig! 8)

Egentlig har eg fundert meg ferdig på det :) er ikkje så gale at det ikkje går å leve med!
 #432828  av fdfx3
 
Myklebust skrev:Hmm.. trurkje det har med høyttalerne å gjere. Er originale ledningene, pluss ledninger eg har lagt no, til basskasse. Det er lagt skikkelig! 8)

Egentlig har eg fundert meg ferdig på det :) er ikkje så gale at det ikkje går å leve med!
Trekk ut sikringen som går til radioe/spilleren så finner du fort ut av om det er det som er feilen, jeg hadde svak radio støy eller hva man kaller det i en Celica jeg hadde tidligere, å der hadde jeg en svak ulelyd som fulgte turtallet.
 #432862  av Myklebust
 
Det kan eg prøve ;)