TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • bytte til større motor

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #432408  av toycelica
 
Hei. akkurat kjøpt en 92 mod sti 1.6l.. lurte på visst det er mulig da, hva som må byttes visst jeg setter i en 2.0l gti motor,, girkasse, vannpumpe, ??

lurte også på hvilken størrelse på fronthøytalere det sitter i foran? så ut som rundt 3-4 toms,, lurte også på eventuelt hvor store det mulig å skvise inn..

på forhånd takk.
 #432410  av ArildM
 
Hei og velkommen hit :) Gratulerer med kul bil :)
Alt er mulig men du må nok beregne en del jobb med det, trolig må du bytte om på ledningsnett, motorfester og drivakslinger/girkasse. Men det har vært gjort før :)
 #432436  av toycelica
 
takk for det,, :) joda, regner med endel jobb,, men er ingen problem det,, vurderte å kjøpe en 2.0gti delebil å flytte over så mye som mulig fra den.. men har ikke tid for dette for om noen måneder.. men har bestillt store deler av ett nytt effekt anlegg, pluss nytt kn filter, pluss standard service deler,, for å se om man får littegrann mere futt i motorn som sitter i nå.. noen tips til hva man kan gjøre mere med den motorn, for litt mere power?, regner med det ikke er stort, men alt hjelper,, :)

ellers noen tips til anlegg? har bestillt nytt 4" frontsett fra focal (100KRS), som jeg håper passer uten store problemer. men har lyst å bygge noe i dørere også. har en jl 12w7 sub i den nå som jeg vurderer å bytte ut med noen annet fint.. ikke helt sikker på hva enda,, så kom gjerne med tips..
 #432446  av ArildM
 
4AFE motor sikkert?
Ikke så mye som kan gjøres. Effektanlegg, luftfilter er vel enkleste "moddene". Ellers gå gjennom de normale servicedelene mtp tenningsdeler osv :)
 #432457  av fdfx3
 
Hei og velkommen ja, hvorfor kjøpte du ikke bare en 2.0GT-i til å starte med da? det enkleste er vell å bytte bil, da er alt godkjent så trenger du ikke å tenke no mer på det.
Anyways får man effektanlegg til celica med 4afe da?

Ikke for å virke eller være negativ her, men en 4afe får du aldri til å gå særlig fælt, da det i utgangspunktet er en motor designet og utviklet for drivstofføkonomi og lave utslipp.
Vet ikke hvor mye erfaring du har om emnet, men og trimme sugemotor er ganske håpløst hvis du ikke er villig til å gå "all in" å det koster penger kan fort komme på 80-100.000, og om du er heldig kan du nesten doble effekten din.
og på en 4afe så skulle det bli noe sånt som 200hk ish. da er vi snart oppe på det som er originalt i en 3sgte feks. (poenget er: sugemotor hester er dyre hester.)

Skal du trimme den du har så bør du av økonomiske årsaker heller turbokonvertere motoren din, eller kanskje aller helst bytte til en turbomotor.
effektanlegg vil ytterst tvilsomt gi deg no særlig mer effekt da det ikke er det store røret som gir effekt.
Effekt fra effektanlegg eller eksos får du hovedsakelig da du har trimma eller gjort endringer på motoren slik at det originale eksos anlegget ikke lenger er stort nok, altså da det blir tungt for motoren og kvitte seg med eksosen, da frigjør du noen hester med ett større og mindre restriktivt eksosanlegg.
Som oftest så vil folk oppleve det som at bilen går mye bedre med effekt anlegg eller eksos lekasje da det bråker mye mer og derfor virker som det går fælere.

Monterte selv effektanlegg på min ST185 dog det er turbobil, men endte med at jeg satt på det originale da det bare bråkte noe helt forjævelig og tapte ca 20HK med det nye effektanlegget.
klart du kan kanskje få en skarve hest mer eller 2 dersom det er bra lagd med så rette å jevne bøyer som overhode mulig, men skal du ha opp effekten så anbefaler jeg deg å finne deg ett bedre utgangspunkt når det kommer til motor, eller gå for 4age topp og turbo, tviler på at det fins mye tuning parts for 4afe, men det kan hende en del fra 4age passer om hverandre.
da jeg tror det i utgangspunktet er samme motor men med forskjellig topp.

enda ett tips hvis du vil ha det tl å gå fælere ditch stereon og fjern alt du kan fra bilen for å få den lettest mulig. Less is more.
har lite for seg å koste på en masse kroner og få la oss si 3-5HK ekstra for og så lempe ned bilen med stereo.
Mindre og lettere felger kan du også dra nytte av, all roterende vekt stjeler effekt.

Enkei RPF-1 er å anbefale da disse er lette og billige, har tenkt å prøve de selv til neste sesong.
 #432459  av sleeper
 
Er som fdfx3 sier.
Skal du har mer effekt så kjøp et bedre utgangspunkt. Koster mye og er mye jobb for og få noe fart i den motoren du har. Og det og kjøpe ny motor og montere den koster mest sannsynlig mer en mellomlegget du må gi for og kjøpe en celica med større motor i utgangspunktet.
 #432483  av toycelica
 
takker for svar,, mange gode poenger der. må bare si att jeg kjøpte denne bilen på impuls, siden jeg fikk den veldig billig. å siden den er sånn passe strøken, bare ett par små lakkskader, men det er en enkel fiks. trur nok jeg skal droppe det effektanlegget, bare bytte endestuss så den ser litt bedre ut.. regna ikke med det sku gi all verden med effekt uansett,, men skal ta en god service på motor,, så man kanskje får tilbake noen få av hestekreftene den har mista med årene..
Har tilgang til en krasja 2.0gti, men visst den motoren fra den ikke er no særlig,, så dropper jeg bytting av det..
trur jeg bare fresher denne biln litt opp,, så selger jeg den. trur jeg kan få ganske mye mere enn det jeg gav.. :)

noen tips til ny celica da? noe med litt drag i.. er litt forelska i dette karosseriet, så helst noe der visst det finnes noe..

godt det er noen kloke hoder hær på forumet som kan gi fornuftige tips, for hadde jeg gjort det jeg hadde tenkt å gjøre med denne bilen,, så hadde det nok kosta mere enn det hadde smakt.. :)
 #432501  av fdfx3
 
toycelica skrev:takker for svar,, mange gode poenger der. må bare si att jeg kjøpte denne bilen på impuls, siden jeg fikk den veldig billig. å siden den er sånn passe strøken, bare ett par små lakkskader, men det er en enkel fiks. trur nok jeg skal droppe det effektanlegget, bare bytte endestuss så den ser litt bedre ut.. regna ikke med det sku gi all verden med effekt uansett,, men skal ta en god service på motor,, så man kanskje får tilbake noen få av hestekreftene den har mista med årene..
Har tilgang til en krasja 2.0gti, men visst den motoren fra den ikke er no særlig,, så dropper jeg bytting av det..
trur jeg bare fresher denne biln litt opp,, så selger jeg den. trur jeg kan få ganske mye mere enn det jeg gav.. :)

noen tips til ny celica da? noe med litt drag i.. er litt forelska i dette karosseriet, så helst noe der visst det finnes noe..

godt det er noen kloke hoder hær på forumet som kan gi fornuftige tips, for hadde jeg gjort det jeg hadde tenkt å gjøre med denne bilen,, så hadde det nok kosta mere enn det hadde smakt.. :)
Vell den motoren er vesentlig sprekere og er ett mye bedre utgangspunkt, da det er samme motor som 3SGTE (altså turbomotor) bare sugemotor utgaven.
Uansett skal du bygge ordentlig bil så ville mitt tips til deg være å bytte bil til en ST185, 165 eller 205 mens du enda kan og ikke har lagt for mye penger i det, da dette vil lønne seg tilslutt og du da vil ha 4wd i stedet for for ff (framhjulstrekk)
Men uansett det er bare min mening og du gjør selv som du vil da det er ditt bygg eller din bil
Men ja du vil få er sprekere bil ved å bytte til en 3sge motor som du finner i GT-I, og dette er ett mye bedre utgangspunkt og trimme på selv som sugemotor, selv om 3sgte eller og bygge turbo på den 3sge'n vil gi mest bang for the buck.

Du har åsså flere alnternativer du kan åsså kjøpe en brukt 3SGE BEAMS motor fra feks. ebay, dette er akurat samme motor som sitter i GT-I'n bare 5 generasjon i stedet om jeg ikke tar feil her har du åsså ting som vvtli (variabel timing og løft) 11,5 i komp og ventiler i titan og masse andre porno deler, dersom du kjøper en såkalt Blacktop så har du 210 sugehester originalt fra Toyota på utrimma motor, eller en Redtop på 170HK,

Eller du kan kjøpe 3sgte disse fåes i 185,204/235,245 og 265HK ettersom hvilken generasjon og marked motoren er produsert for, her ville jeg enten ha gått for 2. eller 3. generasjon, (3 gen er mest å hente ut på uten å gå hardt til verks)

Eller du kan skaffe deg en 4Age topp eller motor, du vil da fortsatt bare ha 1,6L men det er ett mye bedre utgangspunkt å trimme på enn en 4afe og det fins mye deler til dem i likhet med 3S motorene.

Du finner mye info om alle alnternativene på nettet så det er bare å lese og finne ut av hva som er rett for deg.
Lykke til.
 #432502  av fdfx3
 
fdfx3 skrev:
toycelica skrev:takker for svar,, mange gode poenger der. må bare si att jeg kjøpte denne bilen på impuls, siden jeg fikk den veldig billig. å siden den er sånn passe strøken, bare ett par små lakkskader, men det er en enkel fiks. trur nok jeg skal droppe det effektanlegget, bare bytte endestuss så den ser litt bedre ut.. regna ikke med det sku gi all verden med effekt uansett,, men skal ta en god service på motor,, så man kanskje får tilbake noen få av hestekreftene den har mista med årene..
Har tilgang til en krasja 2.0gti, men visst den motoren fra den ikke er no særlig,, så dropper jeg bytting av det..
trur jeg bare fresher denne biln litt opp,, så selger jeg den. trur jeg kan få ganske mye mere enn det jeg gav.. :)

noen tips til ny celica da? noe med litt drag i.. er litt forelska i dette karosseriet, så helst noe der visst det finnes noe..

godt det er noen kloke hoder hær på forumet som kan gi fornuftige tips, for hadde jeg gjort det jeg hadde tenkt å gjøre med denne bilen,, så hadde det nok kosta mere enn det hadde smakt.. :)
Vell den motoren er vesentlig sprekere og er ett mye bedre utgangspunkt, da det er samme motor som 3SGTE (altså turbomotor) bare sugemotor utgaven.
Uansett skal du bygge ordentlig bil så ville mitt tips til deg være å bytte bil til en ST185, 165 eller 205 mens du enda kan og ikke har lagt for mye penger i det, da dette vil lønne seg tilslutt og du da vil ha 4wd i stedet for for ff (framhjulstrekk)
Men uansett det er bare min mening og du gjør selv som du vil da det er ditt bygg eller din bil
Men ja du vil få er sprekere bil ved å bytte til en 3sge motor som du finner i GT-I, og dette er ett mye bedre utgangspunkt og trimme på selv som sugemotor, selv om 3sgte eller og bygge turbo på den 3sge'n vil gi mest bang for the buck.

Du har åsså flere alnternativer du kan åsså kjøpe en brukt 3SGE BEAMS motor fra feks. ebay, dette er akurat samme motor som sitter i GT-I'n bare 5 generasjon i stedet om jeg ikke tar feil her har du åsså ting som vvtli (variabel timing og løft) 11,5 i komp og ventiler i titan og masse andre porno deler, dersom du kjøper en såkalt Blacktop så har du 210 sugehester originalt fra Toyota på utrimma motor, eller en Redtop på 170HK,

Eller du kan kjøpe 3sgte disse fåes i 185,204/235,245 og 265HK ettersom hvilken generasjon og marked motoren er produsert for, her ville jeg enten ha gått for 2. eller 3. generasjon, (3 gen er mest å hente ut på uten å gå hardt til verks)

Eller du kan skaffe deg en 4Age topp eller motor, du vil da fortsatt bare ha 1,6L men det er ett mye bedre utgangspunkt å trimme på enn en 4afe og det fins mye deler til dem i likhet med 3S motorene.

Du finner mye info om alle alnternativene på nettet så det er bare å lese og finne ut av hva som er rett for deg.
Lykke til.
Når det gjelder bil så liker jeg best og vil derfor anbefale en st185 som i bildene
393444_10150431313163166_2034553382_n.jpg
393444_10150431313163166_2034553382_n.jpg (69.27 kiB) Vist 5377 ganger
400796_10151148391178166_1491663740_nw.jpg
400796_10151148391178166_1491663740_nw.jpg (116.01 kiB) Vist 5377 ganger
cmssidehdr2.jpg
cmssidehdr2.jpg (299.41 kiB) Vist 5377 ganger
72840_10151349855033166_1122086003_n.jpg
72840_10151349855033166_1122086003_n.jpg (89.18 kiB) Vist 5377 ganger
St205 er nok den beste bilen, men når man ser på pris og sånt så mener jeg s185 er det beste utgangspunktet, dersom det er Celica du vil bygge da. st185 kan fåes fra så lavt som 30.000kr men det er da en del jobb med dem.
det finnes også 2 versjoner av den ST185 og ST185 CS.
373881_10150471288063166_26982788_n.jpg
373881_10150471288063166_26982788_n.jpg (29.56 kiB) Vist 5377 ganger
 #434384  av libanon
 
God morgen
Nytt medlem av forumet.
Tidligere toyota`er:
Toyota Carina: 1,8 gli mod 86.
Toyota Celica : 1,6 gt mod 87.
Toyota Corolla: 1,6 gti mod 88.
Toyota Celia : 2.0 GT, mod 94, 175 hk. (nåværende)
Leser spørsmål vedrørende trimming. Da 6 gen av 3sge også er sugemotor til turbo GT 4, lurer jeg på hva
som må til for å montere turbo :D
J:I:H
 #434421  av fdfx3
 
libanon skrev:God morgen
Nytt medlem av forumet.
Tidligere toyota`er:
Toyota Carina: 1,8 gli mod 86.
Toyota Celica : 1,6 gt mod 87.
Toyota Corolla: 1,6 gti mod 88.
Toyota Celia : 2.0 GT, mod 94, 175 hk. (nåværende)
Leser spørsmål vedrørende trimming. Da 6 gen av 3sge også er sugemotor til turbo GT 4, lurer jeg på hva
som må til for å montere turbo :D
J:I:H
Tror du vil komme langt bare ved å montere nye stempler, manfiold og turbo, men skal du ha noen stor økning bør du vell åsså ha datasprut da den originale map sensoren sansyneligvis ikke leser overtrykk, hvertfall ikke mer enn 0- 0,5 vil jeg anta.

du må jo åsså mekke til noe utak for olje til turboen og eneten modifisere eller bytte bunnpanne for oljereturen fra turboen.
 #434427  av libanon
 
Hei igjen
Takker for opplysninger. Kunne det være mulig å få vedlagt noen adresser på verksteder
som kan gjennomføre en slik jobb.
Jeg bor på Hadeland, så Oslo/omegn vil jo være aktuell. Hadde vært "kult" å vise bil til neste års Gatebil.
mvh
J.I.H 8)
 #434435  av ArildM
 
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
Noe sånt eller? Motorsporthuset har eksperimentert mye og kan mye, vet ikke om han tar på seg oppdrag. Prosjekttråden ligger vel her på forumet. Nå lager han Starlet med 2 slike motorer i :shock: 8) En foran og en bak.

Ellers er Underground Garage stedet å gå til, han som drifter GT86en til Fredrik Åsbø, og er guru på alt av Toyota ++++ Går under brukernavnet David her på forumet :)