TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Rar ulyd Celica st202

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #432519  av steinh87
 
Har fått en rar ulyd på celicaen, hører en durelyd, kan høres ut som et lager, men er veldig usikker... Hører den bare i fart. Klarer ikke å konstatere noe gåent hjullager her, men det kan nesten virke som at det går "tregt" rundt inni kassen, kan det være noe lager der som er dårlig?
Er det noen som vet hvilke typiske feil som går igjen på disse bilene som dette kan høres ut som?
Bilen er en 2.0 16v med superstrut om det har noe betydning.
 #432553  av fdfx3
 
steinh87 skrev:Har fått en rar ulyd på celicaen, hører en durelyd, kan høres ut som et lager, men er veldig usikker... Hører den bare i fart. Klarer ikke å konstatere noe gåent hjullager her, men det kan nesten virke som at det går "tregt" rundt inni kassen, kan det være noe lager der som er dårlig?
Er det noen som vet hvilke typiske feil som går igjen på disse bilene som dette kan høres ut som?
Bilen er en 2.0 16v med superstrut om det har noe betydning.
Det kan høres ut som hjullager etter beskrivelsen din å bedømme, særlig dersom det øker i fart.
DU kan lette sjekke om det er gåent hjullager ved å jekke opp bilen slik at det hjulet du skal sjekke henger i fri luft, så sette ei hånd på 12 og den andre på 6 og prøve å dytte og dra hjulet innover og mot deg med annenhver arm da skal du som regel kunne kjenne slark. Hjullager kan også være gående og lage ulyd uten at det er slark, så da må du nesten bare snurre hjulet mens det henger i fri luft og lytte etter romle lyder og om du er i tvil så kan du samenligne med den andre siden.
Ett annet bra triks som jeg pleier å bruke er at du stikker en hånd opp i hjulbua mens bilen henger i lufta seff. og klemmer med hånda rundt 2-3 runder av fjøra mens du snurrer hjulet så fort du får til med den andre hånda, dersom lageret er gåent vil du kjenne vibrasjoner i fjøra ganske godt gjærne i tilleg til lyd, er ikke sikker på hvordan dette vil fungere på superstrut suspension men det er verdt ett forsøk, du kan også sjekke olje nivå på girkassa di nivåplugge skal være en 24mm sekskant plugg som somregel sitter pekende framover mot fronten eller i noen tilfeller på sida.
Lykke til.
 #432577  av steinh87
 
Har identifisert feilen: Hadde bilen oppjekket med forhjula i lufta, fikk så presset inn stemplene i calipterne littegrann ved å jigle litt på bremseklossene, bilen ble startet og "kjørt" med mens hjula hang fritt, og da var lyden borte...
Både stemplene og gliderne i calipterne går veldig lett, skiftet klosser for ca to uker siden og visste derfor at stemplene gikk fint. Var veldig rart dette ihvertfall. Med en gang man har rørt bremsepedalen går hjulene tregt igjen når man skal snurre dem.
 #432587  av fdfx3
 
steinh87 skrev:Har identifisert feilen: Hadde bilen oppjekket med forhjula i lufta, fikk så presset inn stemplene i calipterne littegrann ved å jigle litt på bremseklossene, bilen ble startet og "kjørt" med mens hjula hang fritt, og da var lyden borte...
Både stemplene og gliderne i calipterne går veldig lett, skiftet klosser for ca to uker siden og visste derfor at stemplene gikk fint. Var veldig rart dette ihvertfall. Med en gang man har rørt bremsepedalen går hjulene tregt igjen når man skal snurre dem.
Dersom det ikke er stempelet ditt så kan det bare være 2 ting enten så går gliderene dine tungt, ellers så mp spore der klossene skal bevege seg frem og tilbake rengjøres da de kanskje kiler seg fast og ikke vil returnere ordentlig pga rust og annet drit som sitter i sporet.

Jeg vet ikke hvor mye greie du har på bil jeg, men sånn i tilfelle du ikke vet hva en glider er så er det den flensen som de 2 små 12mm skruene som holder stempel delen av caliperen til bremseklaven, dette er 2 pinner med en flens og ett hull med gjenger i ene enden dissa skal kunne gli lett og jevnt inn og ut i bremsekalven, ofte revner mansjetten rundt og det kommer fukt inn og gliderene ruster fast eller går tungt.

Dersom du får ut gliderene så fjern mansjetten og bruk ett 10mm bor (er som oftest 10mm) som du roterer med fingrene eller med drill men vær forsiktig så du ikke borer i sekve godset, så rengjør selve glider pinnen med en stålkost og smør opp pinnen og hullet med kobberfett eller lignede så er det bare å montere og bremsene dine er forhåpentligvis så gode som nye.
 #432596  av steinh87
 
Takker for konstruktivt svar :)
Ja, jeg får prøve å børste det skikkelig rent og moe opp litt. Sist jeg hadde oppe så brukte jeg kobberfett på gliderne og noe slags kjeramisk pasta i sporte til klossene, men får prøve å se nærmere på det, er bare glad det ikke er lager inni kassen som er gåen :D
 #432599  av fdfx3
 
steinh87 skrev:Takker for konstruktivt svar :)
Ja, jeg får prøve å børste det skikkelig rent og moe opp litt. Sist jeg hadde oppe så brukte jeg kobberfett på gliderne og noe slags kjeramisk pasta i sporte til klossene, men får prøve å se nærmere på det, er bare glad det ikke er lager inni kassen som er gåen :D
Det høres forsovidt ut som om at du har gjort det etter boka da, og du er sikker på at det ikke er skade på støvmansjetten rundt stempelet?
Jeg har vært borti tilfeller hvor bremseslangen går gjennom ett hull i feks en feste brakket for slangen og hvor det har rustet mellom slangen og godset på brakketten/slangeholderen slik at det har blitt press på slangen, da vil du kunne bremse som før men trykket vil forbli eller sakte men sikkert sige tilbake, har aldri vært borti dette på Toyota, men har sett det flere ganger på Chrysler, men det kan uansett være en ide å sjekke slangen til caliperen og stempelet/mansjetten en gang til.

Hvis bremsen ikke slipper opp før du fysisk dytter klossen på stempel siden tilbake høres det jo ut som om at feilen ligger i caliperen og at noe går tungt.