TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • hvit røyk fra eksos.

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #433692  av Noxan8
 
enkelt å ta en sånn basic check av turboen:) sjekk utvendig etter svetting, utette slanger eller skader. hvis du tar av slangen på kompressor siden, kan du enkelt sjekke om der er slarke i skovelen, eller om den er unormalt treig. fattern hadde en Omega 2.5TD en gang, den hvitrøyk litt på tomgang samt brukte olje når den sto på tomgang, men alt var helt fint når han kjørte, viste seg at det var en pakning ved bærelageret inni turboen som var gåen.
 #433695  av Toddy2
 
Skjønner (fortsatt)ikke hvorfor du legger så mye i dette. (annet enn bekymring for at bilen din er ødelagt)
Du skriver selv at forrige eier har kontrollert alt som måtte være på bilen. Og ingen ting funnet. Og nå ønsker du å gjøre det samme selv?
176k er ikke all verdens. Min har gått 244k og går som en klokke. Men klart komponenter er slitt og ikke alt fungerer helt som det gjorde når den trillet ut av fabrikken for over 20 år siden. Du kan sjekke i det brede og vide uten at du finner klare og tydelige feil ved de symptomene som du beskriver.
Etter hva jeg skjønner så har du ingen indikasjon på at ulike væsker vandrer andre steder enn der de er ment å være. Og bilen går som den skal uten ulyder eller andre symptomer på at noe er galt.
Da ville jeg nytt livet med gt4, og brukt energien og pengene andre steder.
Men selvfølgelig opp til deg. Dette er bare velmente råd fra min side.
 #433711  av gt4ivan
 
Toddy2 skrev:Skjønner (fortsatt)ikke hvorfor du legger så mye i dette. (annet enn bekymring for at bilen din er ødelagt)
Du skriver selv at forrige eier har kontrollert alt som måtte være på bilen. Og ingen ting funnet. Og nå ønsker du å gjøre det samme selv?
176k er ikke all verdens. Min har gått 244k og går som en klokke. Men klart komponenter er slitt og ikke alt fungerer helt som det gjorde når den trillet ut av fabrikken for over 20 år siden. Du kan sjekke i det brede og vide uten at du finner klare og tydelige feil ved de symptomene som du beskriver.
Etter hva jeg skjønner så har du ingen indikasjon på at ulike væsker vandrer andre steder enn der de er ment å være. Og bilen går som den skal uten ulyder eller andre symptomer på at noe er galt.
Da ville jeg nytt livet med gt4, og brukt energien og pengene andre steder.
Men selvfølgelig opp til deg. Dette er bare velmente råd fra min side.
Ja det er jo det jeg vill. Men er ikke 18 lenger. Og vil at bilen skal vør strøken. Så om symptomene skulle skulle bety noe. Sååå er jeg redd det skulle bli dyrt om der ikke ble fikset.. :)
Kjenner ikke bilen np sæli enda. Så regner med det blir maaange spm etterhvert. :)

Skal sjekke litt rundt turboen når kjerringa er ferdig me rånerunden sin :)
 #434055  av gt4ivan
 
Ser at jeg har oljecatch tank på bilen. Og der er det kobla slange rett inn mellom luftfilter og turbo. Kan det vær oljedamp fra catchtanken som går inn av og til? Og isåfall skal det vær sånn?
 #434472  av stiankj
 
Ville ha sjekket om det var lekkasje fra turbo og mot eksos-siden på turboen. Lekker det oje ut her så blir det hvit røyk på tomgang. Forbrent olje = blårøyk, olje som kun blir utsatt for varme = hvit røyk. Sjekk for all del turboen før du begynner med noen større operasjoner.
 #434479  av gt4ivan
 
Turbo og alt er sjekka idag på verksted. De kunne ikke finne noe. Men skal ta en invendig motor rens. Og bytte plugger og kabler siden de virka litt slække.. men motor og turbo var helt bra. Så letta der da.. men søken etter hvorfor det kommer så hvit røyk fortsrtter hehe
 #434482  av stiankj
 
Er du sikker på at de tok av downpipen og sjekket turboen skikkelig. Hvis røyken er hvit så er jeg ganske så sikker på at et eller annet sted kommer det olje inn i eksosrøret. Er dette tilfelle, vil det ryke etterhvert som bilen blir varm og ofte litt mer etter at bilen er kjørt hardt. Det skal ikke så mye olje til for at det skal ryke..... Er nok lurt å skifte plugger, kabler og fordelerlokk hvis du ikke vet når dette er gjort sist, det har mye å si at dette er i tipp topp stand på disse motorene. Dårlig tenning/feiljustert tenning kan gi røyk på tomgang men da mer av den damp lignende typen.
 #434511  av gt4ivan
 
Ja sjekka fra alle sider den turboen. Og alt var helt fint og motor er tett og fin. SÃ¥ er nokk bare en liten bagatell en eller annen plass. SÃ¥ kommer som sagt bare til og bytte kabler og slikt ja.. og se.
Røyken kommer ikke når jeg har kjørt hart. Den kommer av og til på tomgang og om jeg bare puttrer avgårdet og kruser. Da kommer det spesielt. Men om jeg drar på og kjører hart virker det som at d3t forsvinner.. hehe rart
 #434915  av gt4ivan
 
Hehe har ikke bytta ledninger til tennings greiene enda.
Mn bilen sto på tomgang nå. Så trykka jeg litt på kabelen som går inn på coilen. Og fikk et ganske bra støt i handa. Tok bare på gummien. Skal det vær sånn eller er det et tegn på dårlig kontakt der da? Og kan det ha med saken og gjør da?
 #434944  av Andrepedersen
 
gt4ivan skrev:Hehe har ikke bytta ledninger til tennings greiene enda.
Mn bilen sto på tomgang nå. Så trykka jeg litt på kabelen som går inn på coilen. Og fikk et ganske bra støt i handa. Tok bare på gummien. Skal det vær sånn eller er det et tegn på dårlig kontakt der da? Og kan det ha med saken og gjør da?

Du skal ikke røre tenningskomponentene når bilen går :p
 #434973  av gt4ivan
 
Jepp da vet jeg det.. hehe lærer hver dag..
Annet spm. Før gikk bilen fint på tomgang. Nå legger jeg merke til at ned varier mye på turtall. Fra 800-1200 omd på tomgang. Når den er varm. Regner med at det ikke er normalt..
 #435002  av Andrepedersen
 
Min også går litt opp og ned. nesten ubetydelig. Det kan være en ørliten vakumlekasje som gjør det, eller dårlige tenningskomponenter. På disse bilene som er så mye vakumstyrte komponenter på, er det viktig å skjekke slanger for lekkasje og bytte disse ut. Samtidig er det viktig at tenningskomponentene er i god stand. :)
 #436069  av gt4ivan
 
Rart at ingen har samme problemet med røyk fra bilen. Rart også om det skal vær noe siden bilen går så bra. Men vannvittig iriterende og ikke kunne stå på tomgang når jeg vil pga røyken.. ser ut som en stor40tic har stått og burna rundinger rundt meg. Til tider.
En som kom med teori om kondens i eksos anlegget når jeg bare puttra rundt. Pga att d er trangere i mitten og og kunne muligens hope seg opp i stussen.. vet ikke jeg. Men like iriterendes forde.