Hvis du har din egen motorstyring, så trenger strengt tatt ikke noe av det. Regner med du skal kjøre med originalt innsug siden det er plug and play?
Det første jeg gjorde når jeg begynte mitt prosjekt var å RIVE ut alle vakumslanger på motoren. Det var en fryd å få vekk spaghettien!
Jeg kjører uten original hjernen, så blir litt annerledes enn med plug and play.
Skal du ta vekk TVIS? Dette er en flens som står mellom innsuget og toppen. Spjeldene på TVIS åpner seg på 4500rpm(?) og er vakumstyrte. Dette burde du ta vekk, siden det gir luftbegrensninger på motoren når den er trimmet. Husk at innsugsboltene blir litt for lange når TVIS er av. Dette kan du ordne med å sette på en mutter på hver bolt for å stramme innsuget skikkelig til toppen.
Her er et bilde:
På høyreside av manifolden har du en EGR-klokke og dette er et system som du heller ikke trenger noe mer. Husk at du må tette hullet på toppen og manifolden når du har fjernet det. Du kan kjøpe block-off plate på koracing.net t.d.
Bilde:
Kullfilteret eller charcoal canister som det heter på engelsk kan også fjernes. Dette er et system som ruter bensindamp tilbake i bensintanken istedenfor atmosfæren. Er ikke nødvendig, men frigjør litt plass.
Disse tingene kan du fjerne uten problem, selv med original hjerne.
EDIT: Bare en liten tankevekker: Når du fjerner EGR, så kan det gi litt høyere utslipp!
Celica st185 90' prosjekt, 450-500hk bygg! -
viewtopic.php?f=61&t=41225
For øyeblikket med st205 motor!
Biler:
- Toyota Celica GT4 ST185 90' -Rampebil!
- Subaru Forester S-Turbo (SF5) 00' - Bruksbil/vinterbil!