TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Hva kan fjernes av vakum pÃ¥ insug/runt insug?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #434385  av sykoturbo
 
Jeg lure på som nevnt hva som kan fjernes? Dette er en st 185 gt4 2gen.
Har noen bilder som viser dette så hadde de vert topp.

Jeg bytter ut org. ecu med en vi-pac datasprut som er plug and play så må ha noe igjen etter det jeg har sjønt.
Bruker alt org. ledningsnett med litt forandring i motorombygget.
 #434405  av God
 
Hvis du har din egen motorstyring, så trenger strengt tatt ikke noe av det. Regner med du skal kjøre med originalt innsug siden det er plug and play?

Det første jeg gjorde når jeg begynte mitt prosjekt var å RIVE ut alle vakumslanger på motoren. Det var en fryd å få vekk spaghettien! :P Jeg kjører uten original hjernen, så blir litt annerledes enn med plug and play.

Skal du ta vekk TVIS? Dette er en flens som står mellom innsuget og toppen. Spjeldene på TVIS åpner seg på 4500rpm(?) og er vakumstyrte. Dette burde du ta vekk, siden det gir luftbegrensninger på motoren når den er trimmet. Husk at innsugsboltene blir litt for lange når TVIS er av. Dette kan du ordne med å sette på en mutter på hver bolt for å stramme innsuget skikkelig til toppen.

Her er et bilde:

Bilde

På høyreside av manifolden har du en EGR-klokke og dette er et system som du heller ikke trenger noe mer. Husk at du må tette hullet på toppen og manifolden når du har fjernet det. Du kan kjøpe block-off plate på koracing.net t.d.

Bilde:

Bilde

Kullfilteret eller charcoal canister som det heter på engelsk kan også fjernes. Dette er et system som ruter bensindamp tilbake i bensintanken istedenfor atmosfæren. Er ikke nødvendig, men frigjør litt plass.

Disse tingene kan du fjerne uten problem, selv med original hjerne.

EDIT: Bare en liten tankevekker: Når du fjerner EGR, så kan det gi litt høyere utslipp!
 #434425  av sykoturbo
 
Tusen takk for svar. Jeg har fjernte EGR systemet på min og har et ny insugsmanifoild. Vist du tar vekk vakumslangen til spjelet vil de ikke stå åpent heile tida då?
DSCF5750[1].JPG
DSCF5750[1].JPG (27.67 kiB) Vist 5929 ganger
Har merket litt vakum og kulfilter for bensin.
Der de er vakum står de kontakter i til hyre en svart boks og til venstre en hvit og 2 svarte den ene med en skrue til justering.
Kan alt dette bare fjernes?
 #434428  av God
 
sykoturbo skrev:Tusen takk for svar. Jeg har fjernte EGR systemet på min og har et ny insugsmanifoild. Vist du tar vekk vakumslangen til spjelet vil de ikke stå åpent heile tida då?
DSCF5750[1].JPG
Har merket litt vakum og kulfilter for bensin.
Der de er vakum står de kontakter i til hyre en svart boks og til venstre en hvit og 2 svarte den ene med en skrue til justering.
Kan alt dette bare fjernes?

Vakumslangene til kullfilteret er koblet til via EVAP VSV og innpå spjeldhuset. Vakumslangen mater spjeldhuset med bensindamp, så den kan du bare fjerne. Sett på en vakumslangebit og skru en bolt i enden. Da vil det ikke komme inn møkk i spjeldhuset. Det samme gjør du med niplene på EVAP som du har koblet av.

Vakumslangene på venstresiden husker jeg ikke i farten desverre.. Jeg bare reiv ut alt mitt + jeg hadde det originale innsuget. Kanskje noen andre kan svare på dette?

Angående vakumslanger som går til spjeldhuset: IKKE koble ut mer enn vakumslangen som går fra kullfilteret og videre opp til spjeldet, fordi det er blandt annet vakumstyring av TPS og tomgang. :P
 #434711  av God
 
Nei, den bruker jeg ikke lenger. Alt som den originale hjernen styrer er tatt vekk, siden jeg bruker sensorene til Electromotive. Kaldstart og tomgang kan du stille på datasprutet selv. I programvaren til Electromotive heter det "Coldstart and Warm-up enrichments". ;)
 #438388  av Ronnie
 
TIVS kan du åpne , ta ut lefsa og slip portene vekk mellom så de blir som innsuget ellers . Husk å tette i endene av stanga som går gjennom og på sidene ... kan og åpne og polere det du egentlig tør , alt på egen risk selvfølgelig hehehe
 #438414  av Ronnie
 
Jepp , går du inn på fb siden min facebook.com/Toyota7AFE finnes og bilder her inne på total rebuild 7afe siden min , så finner du bilder av porting etc . Her er ett bilde ferdig maskinert ..men må si har ikke prøvd denne enda og dette er en hardt trimmet motor på 1,8 med komp på ca14 . Dette er gjort på anbefaling av Race Engenering i Florida , de bygget toppen min opp
Vedlegg
IMG_44151061036125.jpeg
IMG_44151061036125.jpeg (86.06 kiB) Vist 5557 ganger
 #438448  av Ronnie
 
sykoturbo skrev:Det så bra ut har du gjort de selv?
Jeg tror dette vill funke meget bra jeg har et i reserve som skal fikses til min. :evil:
Takker for tipps mister Ronnie.
Jepp , mekka det selv ...jobber som riggsveiser så dette hører liksom til jobben . Bruk rettsliper spiss for aluminium , fås på tools eller tilsvarende . Kutt gjerne imellom med en dremmel eller lignende . Kan du ikke sveise aluminium så gjenger du de hullene som går ut og sett i skruer
 #438460  av Ronnie
 
Skal du sveise det med tig så er det vekselstrøm du må bruke ...har jobbet som sveiser i 30 år og vil bare si det , selv om jeg tviler ikke på kunskapen ....det er elendig aluminium i den biten , jeg måtte gjøre det flere ganger før jeg ikke fikk indikasjon med penetranten ...hadde jeg ville gjort den jobben omigjen så hadde jeg absolutt tatt en gjengetapp M6 -8 og gjenga ....ps , har alu sertifikat . Om du tar sjansen på sveis , forvarm ihvertfall til 150 c får du sveiser hullene og lykke til :-)