TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • fuelcut?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #435724  av gt4ivan
 
Ja vet d sikkert er mye som står om det. Men syns ikke jeg fant no særligt svar. Bilen mister kraft og trykk på turbo når jeg drar på, og kommer litt opp på turtall. Lader ikke mer en 0.8. Er det det som er fuelcut?
Vil jo helst at bilen skal gå litt bedre daaa..

Ps. Noen som har regreim deksell liggende?
 #435735  av ArildM
 
Hørtes ikke rett ut. Prøvd å lese av feilkoder?
Har du ladetrykksmåler eller? Skal vanligvis lade mer enn det før man får fuel cut :?
 #435745  av gt4ivan
 
Ja har 3 målere. Med den orginale. Og det som er rart me de er at den ene ettermonterte måleren viser 0.8 ca kå når jeg har justert ned til det. Men den elektriske bc viser 0.6. Vakum lekk en plass? Er det mulig og kvitte seg med noe vakum greier om jeg ordner meg datasprut? Noe spes merke som er bedre der på min bil?
 #435750  av fdfx3
 
Hei, regner med det er st185 det er snakk om, om ikke jeg tar helt feil så har vanelig ST185 fuelcut på 0,8kg mens ST185CS har på ca 1,1kg.
Men fuelcut oppleves ikke som at bilen slutter å lade, når du får fuelcut så merker du det for å si det sånn, Det er liksom bare pang så mister du alt av krefter og bilen slutter å dra å motorlampa lyser om jeg ikke husker feil.
Det føles nesten som å kjøre inn i en vegg eller noe sånt, hvis du forsøker og fortsette og kjøre etter at du har fått fuel cut så vil du merke at så fort motorstyringa registrerer turbo trykk så vi den kutte bensin tilførselen, da må du stoppe skru av tenninga og starte bilen på nytt så er alt bare bra igjen.
Jeg har lest at folk påstår at du må dra ut EFI sikringen for å deaktivere fuelcuten, men på bilen min holder det med bare tenning av og på.

Hvis du bestemmer deg for å fjerne fuelcut så vær forsiktig og husk at den er der for en grunn, det var slik jeg tok kverken på motoren min.
 #435751  av fdfx3
 
gt4ivan skrev:Ja har 3 målere. Med den orginale. Og det som er rart me de er at den ene ettermonterte måleren viser 0.8 ca kå når jeg har justert ned til det. Men den elektriske bc viser 0.6. Vakum lekk en plass? Er det mulig og kvitte seg med noe vakum greier om jeg ordner meg datasprut? Noe spes merke som er bedre der på min bil?
Har ikke så veldig mye greier på hva slags sprut som er best på st185, men jeg kjøpte selv Haltech til min bil og kan derfor anbefale å kjøpe det kitet her: http://tuner-deals.com/haltech-platinum ... 7humckqp01

Jeg kjøpte fra dette firmaet og er veldig fornøyd med både produktet og kundeservicen.
Mike (han som driver det) lager custom plug and play ledningsnett som følger med slik at du slipper og klippe ledningsnettet ditt du bare forteller han hva slags model du har og hva slags planer du har om du skal ha feks vannavkjølt IC eller ikke og om du ønsker EGR eller ikke osv.

Han selger også over Ebay jeg kjøpte mitt der.
 #435752  av gt4ivan
 
Nei det er faktisk en st205. Ikke så mye modds på dn. Mn såm jeg har skjønt er d no andr3 kammer. Ebc fra greddy. Litt større eksos. Åpent luftfilter. Og turbotimer som jeg regner med ikke har no med det og gjør hehe. Og syns forige eier sa d ble bytta bensinpumpe ifjor.. men er en st205 og skjønte d sånn at du burde kunne ligge pp runt 1.2 +- 0.1 bar på de før du sku få no sånt..
Ja. Litt vanskelig og forklare ved og bare skrive.

Ladder og drar på. Kommer opp på turtall og kan ligge lenge på 0.8 i det giret. Plutselig blir det bare ett smell fra dumpventil. Og motorn taper all kraft i 0.5-1 sec. Mens lyser motorlampa. Men om jeg bare gir gass igjen så laddern og drar igjen og motorlampa forsvinner.
Alt det kan skje bare på 1 sec..
 #435753  av fdfx3
 
Hmmm, hørtes merkelig ut, sjekk at det ikke er no vakum slangersom har hoppet av eller revna.
Deter jo muligat fuel cut på st205 fungerer annerledes enn på 185 altså at du ikke trenger å skru av tenninga.
Neste gang det skjer og motorlampa di lyser kan du jo prøve å lese av feil koder/blinkkoder dette er noe du lett kan gjøre selv om du ikke kjenner til det, du finner garantert mer info om det dersom du søker litt på nettet.

Men om du ikke kommer høyere opp i trykk enn 0,8 så kan det jo nesten ikke være fuel cut.

Jeg ser du sier at du drar den på gir og ligger på 0,8 en stund så løser dumpventilen din ut og du mister all kraft?
Dumpventilen skulle jo egentlig ikke kunne løse ut så lenge gassspjeldet står i åpen stilling (altså så lenge du ikke slipper gassen)
da det er gasswire på st205 om jeg ikke tar feil.
Det kan jo tenkes at det kanskje kan være noe galr med dumpen din da? for svak fjær i dumpventilen?
 #435754  av gt4ivan
 
Muligt d.. kan prøve og justere den og se. Er sånn som jeg kan juster og er ikke sikker på hvordan den er justert fra før. Men trur den ska vær bra nokk ventilen ivertfall. Men er muligt det er noe som er koblet feil nedi der fra før. Skulle nesten sett på et vis hvordan d3t i utgpunktet skal vær. For det ser ut som det har vært fikklet litt med alle slangene der da. Har egrntlig hatt det helt siden j3g kjøpte bilen. Da ble jeg fortalt at jeg måtte ha åpent luftfilter så forsvant det. (hadde anelse om andre ting) men syns det har blittværre. Vet ikke men med engang det har bynt og bli kaldere så har jeg måtta justert trykket lenger og lengrr ned. Sikkert tilfeldig.
 #435777  av gt4ivan
 
Ingenting og si d med dv ivertfall. Hehe
Hvordan leser jeg feilkoder da? Vet jeg leste en plass jeg kunne stikk no kabel bit inn i to punter på diagnose kontakt. Så sku lysrt bkinke osv. Er d sånn du ment?
 #435826  av fdfx3
 
Mhm, akuratt det jeg mente, du må jumpe to punkter i diagnose kontakta di og så lese anntall blink så får du en kode dersom det er noen feil som ligger inne da.
Jeg har ikke reperasjonshåndboka på ST205 så jeg kan ikke si deg eksakt hvilke det er du skal jumpe og hva blinkene betyr, men du finner det sikkert på nettet.
På ST185 så skal det være T1 og E1 du skal jumpe, men det er ikke nødvengigvis likt på ST205, det ville ikke overaske meg om det var det heller, men hvis du stikker innom ditt lokale Toyota verksted så får du svar på det hvilke kontakt/stikkere du må jumpe for å lese av feilkoder på motor.
 #435851  av gt4ivan
 
Fant en plass der det sto jeg skulle koble te1 og e1. Og skru på tenninga. Sto at lampa skulle blinke kontinuerlig om det ikke var noe. Men var ingenting som blinka i d heletatt. Kan vel vær noe feil ellr justering som skal til på el bc.
Noen som har peil på resetting og justering av profec sin bc?
Fant en bruksanvisning. Men er litt over gjennomsnittet treig i engelsk.
 #435887  av Makk
 
Jeg hadde samme problemet engang på min gamle gt4.

Løsningen var mer justering på boostcontrolleren.

Jeg tror du overspooler. Om det kalles noe annet må noen korrigere meg.

Min oppnådde makstrykket, men ettersom turboen gikk fortere enn nødvendig etter oppnådd trykk, så mistet jeg kraft. Etter justering så hørte du den stanset å øke plystringa og leverte jevn kraft.

Etter som jeg kan erindre, kunne en stille hvor mye trykk en skulle ha maksimalt, som du allerede har stilt inn, å hvor lenge den skulle holde åpent på et annet punkt som får turboen til å rotere til et visst punkt før den struper og holder farta på skovlen.. for kjapt så mister man kraft.

Dette høres sikkert helt idiot ut, men jeg fikk det til :p

Again, dårlig forklart å høres sikkert feil ut.. men bruksanvisninga hjalp meg.
 #435911  av gt4ivan
 
Takk for svar. Nei ingenting er idiotisk i mine ører hehe.
Sto på bruksanvisningen til ebc at om den var justert og innstilt, og du i ettertid monterte noe eller byttet noe som kunne ha innvirkning på turbo trykket. Så måtte du reesette den og juster den på nytt.
Så jeg vet jo ikke ka som er jort etter den er montert og innstilt. Så det er vel sikkert den ja som må resettes og justeres på nytt. Må vel bare ha meg til og lese den bruksannvisninga da.. shiiit
 #435925  av ArildM
 
EBC går vel hos mange for å være dårligere løsning en en god mekanisk boostcontroller, just saying :)
 #435930  av gt4ivan
 
Ja hehe. Isåfall så har jeg en sånn god gammal mekanisk en liggende. Kanskje vært en ide og testa med den. Og kobla ut d3n elekriske hehe. Skjønte det sånn at d3t var anbefalt og justere eller resette ebc på rullende landevei. Mnmn ska test iløpe a helga..