TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • fuelcut?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #435935  av Makk
 
Min boostcontroller var også greddy. Elektronisk, koblet opp alt etter anvisning å justerte, ga gass på veien, justerte, testa, justerte, testa... det tok bare en increment på 0.2 fra perfekt til feil ved overspooling, man kunne høre det ganske så markant.

Post hele bruksanvisninga her om du vil, jeg er helt rå på engelsk :smug: :D
 #435950  av gt4ivan
 
Engelsken ekke så gale bare litt redd for og gjør d værre om d e no e gjør feil.. hehe letter og få d forklart av noen som har gjort d før. :D
 #435955  av gt4ivan
 
Heldigvis bra oppløsning på den sia..
Merka at det ikke er hver gang den mister all kraft sånn plutselig. Nå når jeg har justert ned til 0.8 står det at jeg lader 0.6 på ebc. Men 0.8 på den andre ettermonterte målern.
Og om jeg justerer opp til 0.9 så ladder den o.8 på ebc. Men.. da står d at den ladder 1.2 på den andre målern så justerer den seg plutselig ned til 0.6..
Vanskelig og forklar når jeg skriver. Mn prøv og les saaakte hehe
 #435959  av Makk
 
Første jeg ser er actuator or wastegate innstillingen.. står denne rett? Og om du har mekaniske målere av god kvalitet så er det dem som er representative for å måle trykket ditt til du har fått til ebc :)
 #435960  av Makk
 
Der er også en switch som står when overboosting occured. Prøv den :)
 #435966  av Makk
 
Litt bedre tid nå. Men ser du hvor den anvisningen beskriver åssen den skal "lære" de forskjellige trykka og signala? Min var helt manuell, men denne her må nok gåes over til punkt å prikke. Anvisningen var da kjempeflott.

Litt bedre tid på meg nå heheheh.

Først skal du gjennom basic peogram før du stiller opp noe som helst, slik den vet hva som er originalt, deretter skal du begynne å tune.. det også står forklart.

Så start fra scratch å kjør basic uten noe boosting så blir den nok fin skal du se.
 #435987  av gt4ivan
 
Ja d funka bra d. Fikk resetta den og gpd igjenom learning mode på dn. P1 og p2. Og etter det skulle det vær greit og byne og justere litt.
Og det funka helt fint. Men nå har den hengt s3g heeelt opp. Står og piper og blinker ch. Hele tiden. Prøvd alle kombinasjonene det kunne vær prøvde og justere tilbake. Prøvde og resette igjen men den vill ikke reagere på av knappen en gang..
 #435999  av Makk
 
Kpble av batteriet en stund å prøv igjen.
 #436008  av gt4ivan
 
No ja nå fikk jeg d til og funke ja. Som en ny bil hehe

Men om jeg stiller over 1 bar. (Tenkte jeg sku teste til 1.2-1.3 og se)
SÃ¥ ladder den bare det den ladder org i 1 og 2 gir.
Sikkert en liten filleting det og..
 #436009  av Makk
 
Det er normalt og heter tvis (viss jeg ikke tar fel) men helt originalt? Ikke litt over engang?
 #436037  av gt4ivan
 
Jepp ned til det som den ladder på 1 og 2 org.
Men det skal vel ikke skje om den er kobla ut og plugga? Er vel noe av påenget med bc. Om ikke den ventilen blir kobla ut vil du vel bare kunne justere 3.4 og 5 gir. ? Nå skal den ladde det samme på alle gir,,?
Muligt jeg blander det med noe anna.
Hva er isåfall t-vis?? Hehe
 #436041  av gt4ivan
 
The first two generations of 3S-GTE engines are equipped with T-VIS. The third-generation uses a normal 4-runner intake manifold, the fourth-generation had 4 runners but the throttle body was located on the end of the intake manifold.

Utdrag fra wiki. Hvilken generasjon er min da? 1996 mod gt4.. blir tullete av alle generasjoner jeg.
 #436043  av Makk
 
Du har 3 eller 4.

Men ja, da var jeg tom for ideer :D

Har du satt på en skikkelig downpipe istedenfor den trange dritten som står på originalt? Viss det er samme som på st185 sine 3sgte så er den verdens mest fantastiske idiotkonstruksjon... Eksosen snur 90 grader og struper ned over halve i forhold til resten av eksosen, bare å bytte den her vil du merke stor forskjell tilåmed uten noen for for justering.

Når du er nedi der kan du bytte hose from hell i samme slengen så slipper du den på ei stund.
 #436045  av Makk
 
The other system you guys are talking about is TVSV (Turbo Vacuum Solenoid Valve). Basically what happens is that as your manifold pressure builds (i.e. boost), your turbo syphons off some of this pressure to the wastegate, a device which bleeds exhaust pressure from the hot side of your turbo. This is a control mechanism for your turbo to protect your engine. The wastegate has an internal spring (I guess it is .5bar or whatever the lowest Toyota pressure setting is) that governs the pressure that the turbo can spool to. Because Toyota wants to have the ability to run multiple pressures (i.e. high and low boost mode) then they have a vacuum solenoid that intercepts the pressure feed between the turbo and the wastegate actuator. This is what the TVSV is. As I understand it the factory ECU offers low boost in 1st & 2nd, and also when in limp mode (i.e. excessive knock or over boost). If you're getting low boost in high gears then it is possibly a boost leak somewhere or maybe problem with the wastegate or bov.When fitting a manual boost controller or electronic boost controller it is typical to remove the TVSV from the boost circuit.