TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Kaldstartproblemer Celica 1,8 - 7AFE. Har prøvd "alt"

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #435978  av Hippo
 
Ser at det har stått en del om kaldstart før. Men finner ikke svar som passer mitt problem. Prøver derfor å poste et nytt innlegg.


Bilen starter normalt når den er varm.
Sist redigert av Hippo den 02 nov 2013 14:39, redigert 1 gang totalt.
 #435980  av Makk
 
NÃ¥ har jeg aldri sett den motoren her men :

Automatchoken kansje? Er den elektrisk på de her bilene om de har slike eller kaldstartventil, kansje det er det samme bare to forskjellige ord? hehe

Isåfall kan det være dårlig kontakt fram til den (eller den er slitt/fast/whatever), å når du bruker starteren så drar du ganske mye strøm som igjen senker spenninga som kan være nok til at den ikke gjør det den skal.

Det kan være nok mener jeg.

Om det er vakuumtype kan det være at den får for lite ved bruk av starter, men nok når du triller i gang for da går det kjappere rundt, isåfall sjekk etter lekkasjer på vakuumsystem :)
 #436026  av Hippo
 
Nei det er ikke luftmengdemåler. Det er er vakumsensor i stedet. Har prøvd å bytte ut denne og det var ingen forskjell.
Det viser seg at det ikke er kaldstart-dyse heller på disse motorene. Det skal visstnok være slik at ECU'en skal åpne dysene i lenger tid ved lav temperatur.
:idea: Har funnet et innlegg i et utenlandsk forum som sier at de tilslutt fant ut at bensinpumpa ikke hadde riktig trykk - så det kan kanskje være noe å spinne videre på..?
Men ufyselig jobb å gjøre hvis det ikke er bensinpumpa som er feilen :cry:
Sist redigert av Hippo den 18 okt 2013 17:50, redigert 1 gang totalt.
 #436028  av Hippo
 
Det lukter litt bensin når den omsider starter.
Har observert at når jeg slår på tenninga og venter 5-6 sekunder så hører jeg at bensinpumpa (tror jeg) turner et lite sekund. Jeg har prøvd å vente til dette har skjedd før jeg starter, men uten at det gjør noen forskjell.
Jeg kan imidlertid ikke huske å ha hørt dette på noen annen bil...
Skal det være sånn, eller tyder det på trykkfall :?:

PS! Skal prøver start-trikset du foreslo i morra - når den er kald igjen.
 #436032  av ArildM
 
4AGE har denne:
http://www.ae86drivingclub.com.au/forum ... e-20v-iscv
Men da blir tomgangen som regel for høy, er nok ett eller annet som regulerer tomgang på 7AFE også, men det skulle ikke gi for lavt turtall, heller for høyt om det er noe feil.
 #436090  av Makk
 
Et spørsmål til, går starteren raskt rundt eller synes du den kansje er litt treig?

Er det noen forskjell om du gir gass mens du bruker starter?

Om du pumper med pedalen, tar den etter da eller er det null reaksjon?

Om det lukter bensin så leit litt etter det, er så tragisk viss den skulle brenne opp etc hehe.
 #436251  av fdfx3
 
Kompen din skal nok ligge på 13,5kg (191PSI). Minimum 10Kg (142PSI) dette er på varm motor, måler du noe mindre så er det noe feil der hvertfall, disse tallene er tatt fra en 4AFE som egentlig er samme motor bare 1,6 i stedet for 1,8 jeg er rimelig sikker på at den skal ha omtrent de samme verdiene, mener å huske jeg målte 13, ett eller annet på min 7AFE.
Har du dårlig komp så kan den bli tungstarta, ellers så kan du sjekke tenninga di, eller ohme temp sensoren din.
 #436353  av Tort1llaboy
 
Makk skrev:Et spørsmål til, går starteren raskt rundt eller synes du den kansje er litt treig?

Er det noen forskjell om du gir gass mens du bruker starter?

Om du pumper med pedalen, tar den etter da eller er det null reaksjon?

Om det lukter bensin så leit litt etter det, er så tragisk viss den skulle brenne opp etc hehe.
Har ingen ting å si om du trår på pedalen. starteren er en motor uten om motoren. den tar kun strøm :)
 #436354  av ArildM
 
Er i alle fall slik med biler som har forgasser at om du pumper på gasspedalen samtidig som du starter vil du føre mer bensin inn i motoren, usikker på om det samme gjelder innsprøytingsmotorer? Dermed kan det ha noe å si om du trår på gasspedalen samtidig som du starter.