TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Toyota Celica ST185 Prosjekt

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #437079  av Dahlen
 
Hei, da har jeg fått kommet med inn på forumet jeg også.

Har nylig kjøpt en 1992 modell Toyota Celica som jeg tenkte jeg skulle ha som et prosjekt å få i orden i vinter. Det er enda litt usikkert på hva jeg ønsker å gjøre, endten bygge ferdig motoren som sitter i den, eller kjøpe en ST205 motor fra Ebay og putte oppi. Noen som har prøvd det?

Forrige eier av bilen er Loft her inne på forumet, har ikke hentet bilen enda, men planlegging er allerede igang. (http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=44881682)

Som Loft skriver i annonsen så har har "den fått smidde råder, smidde stempler, ny 6puch clutch, ARP toppbolter, Cometic toppakning, slipa og plana toppen, borra opp sylindrene litt.
ALLE pakninger og reimer på motoren er bytta.
Motorblokk og topp er komplett.
Følger med alt av deler for å komplettere den. Har også ett rått bensinsystem som kan følge med for 3000kr ekstra..
Innmat og bensinsystem er bygd for 450hk."


Er det noen som har noen spontane forslag til hva som kan være lurt å satse på når jeg skal skru litt i vinter? Tenkte først på større turbo, datasprut og tilhørende forbedringer, men har tenkt litt på å sette inn en ST205 motor og kjøre den nesten orginalt.
 #437088  av Andrepedersen
 
hei!

Dette kan bli en bra bil! Vist du fikk med alle delene som stod i annonsen så har du fått mye med på kjøpet!
Hadde villa bygd ferdig motoren du fikk med. evt solgt denne for et st205 swap om du ikke ønsker en så hardt trimmet motor.
St205motorene er jo bedre på mange måter!
Men, en 2gen 3sgte med smidd innmat med mer kan bli rått. er flere som bygger disse motorene her inne på forumet nå i vinter, så de kan sikkert hjelpe deg mye :)
 #437089  av God
 
Velkommen skal du være til forumet og gratulerer med ny grom bil! :D

Mulighetene er mange og det spørs hva du vil bruke bilen til. Skal den bli brukt til hverdagskjøring, ny-og-ne cruising eller lekebil?

Jeg for min del ville fullført prosjektet, men belag deg på store utgifter.. Trimming og snoping av gromdeler er dyrt!

Når det gjelder motorene, så har st185 2.gen 3SGTE motor og st205 3.gen 3SGTE. Forskjellene er ikke store mellom disse, unntatt noen små tweaks i motor, girkasse, WTA (water-to-air) intercooler og annen type turbo. Din modell kommer originalt med turboen CT26 mens st205 kom med CT20B. Sammenligner du disse to, så har CT20b større og sterkere innmat enn CT26.

Konklusjonen er at hvis du skal kjøre motoren "nesten" original, så er 3.gen et bedre alternativ hvis du greier å få tak i den. Bare pass på at den er komplett! Jeg anbefaler å ta en titt på http://www.motorimport.dk/. Motorimport holder til i Danmark og har mange komplette japse motorer til gunstige priser. :wink:

Jeg anbefaler å surfe litt på nettet ang. dette i tillegg. Noen av de største Celica GT4 sidene er: Alltrac.net, GT4OC.net, turbocelica.nl, gt4dc.co.uk etc etc.. GT4OC var den største hjelpen for min del, men medlemskapet koster 200kr året.

Tilbake til trimminga da.. For å få bygget ditt komplett, så anbefaler jeg en Garrett GT(X)3071R turbo og et skikkelig datasprut som du kan styre alt selv til den minste detalj.. :twisted:

Ta en tur innom "Prosjekter" her på forumet, så kan du se hva vi andre har gjort med bilene våre. Jeg har en St185 prosjekttråd som kan bidra med litt inspirasjon + specs list. Du må forresten ha 10 posts før "Prosjekter" blir synlig for deg.

Har du noen flere spørsmål må du skrike ut, så skal vi hjelpe deg så langt kunnskapen vår rekker. :wink:
 #437105  av laffy
 
God skrev: Når det gjelder motorene, så har st185 2.gen 3SGTE motor og st205 3.gen 3SGTE. Forskjellene er ikke store mellom disse, unntatt noen små tweaks i motor, girkasse, WTA (water-to-air) intercooler og annen type turbo.

I og med at han har Carlos Sainz, så har hans (orginale) motor også vannkjølt intercooler, akkurat som st205
 #437110  av God
 
laffy skrev:
God skrev: Når det gjelder motorene, så har st185 2.gen 3SGTE motor og st205 3.gen 3SGTE. Forskjellene er ikke store mellom disse, unntatt noen små tweaks i motor, girkasse, WTA (water-to-air) intercooler og annen type turbo.

I og med at han har Carlos Sainz, så har hans (orginale) motor også vannkjølt intercooler, akkurat som st205
Riktg det som du sier, Laffy. St185 har luftkjølt og Carlos Sainz utgaven (ST185CS/RC) + st205 har vannkjølt. Vil anbefale å bruke FMIC (front-mount intercooler hvis du skal ha mer enn 400hk.

Bra du rettet på det. :wink:
 #437196  av Dahlen
 
Hei igjen, og takk for respons!

Jeg ønsker meg en bil som tåler å bli lekt med, men som samtidig kan brukes til hverdagskjøring.
Er redd for at det blir for dyrt å fullføre prosjektet, bare datasprut og turbo koster vel rundt 20k. I tillegg er det vel lurt å se over veiver, ventiler og kammer ettersom det er en motor som har gått rundt 200 000km.

Målet er vel ikke en bil med 4-500 hester, men 300-350 hadde vært greit. Datasprut er vel fortsatt nødvendig om bilen skal gå rent? Hva mere burde jeg evt. se på før jeg bygger ferdig motoren?
 #437198  av God
 
Dahlen skrev:Hei igjen, og takk for respons!

Jeg ønsker meg en bil som tåler å bli lekt med, men som samtidig kan brukes til hverdagskjøring.
Er redd for at det blir for dyrt å fullføre prosjektet, bare datasprut og turbo koster vel rundt 20k. I tillegg er det vel lurt å se over veiver, ventiler og kammer ettersom det er en motor som har gått rundt 200 000km.

Målet er vel ikke en bil med 4-500 hester, men 300-350 hadde vært greit. Datasprut er vel fortsatt nødvendig om bilen skal gå rent? Hva mere burde jeg evt. se på før jeg bygger ferdig motoren?
Ja, da kan muligens 400+ bli litt vel mye! Kan ta mitt datasprut og turbo som et eksempel.. Electromotive TecGT hjernen alene kostet 12,5k og inkludert sensorer, ledningsnett og serial kabel adapter til PC endte det opp på rundt 18k. Turboen med olje/vann rør kostet 11k. Du kan selvsagt finne billigere! jeg kjøpte alt splitters nytt i Norge.

Hvis du skal ha 300-350 hester må du skifte ut dyser og bensinpumpe. org. bensinsystem blir en begrensing på rundt 270-280hk. 3SGTE motoren din har 440cc dyser med sidefeed fuelrail. Jeg anbefaler å kjøpe ett oppborra side-feed fuelrail med 550cc supra dyser og skifte ut bensinpumpa med en Walbro 255lph. Du trenger ikke top-feed fuelrail hvis du skal kun ha 300-350hk. Kjøpte du forresten bensinsystemet til Loft? Hvis du gjor det, så er ikke bensinsystem noe bekymring.

Her er link til side-feed fuelrail: http://atsracing.net/Parts/Details/F-RAIL-SIDEFEED
Dyser: http://atsracing.net/Parts/Details/F-INJ-SIDE-550

Har ikke Loft skifta tetninger, overhalt toppen og gått over innmaten da? Veiva tåler mye juling, så den skal du ikke bekymre deg for! Du kan kjøre med org. innmat i toppen helt opptil 500hk. Over 500hk, så må du vurdere kvassere kammer og bytte ventiler og fjører. Jeg skal kjøre med original topp i mitt bygg og jeg er ikke den eneste som gjør det. :wink:

Du må hvertfall mappe bilen på nytt med de nye modsa og her er min personlige anbefaling for 300-350hk:

- Hvis du er en datasprut guru og har erfaring med mapping, oppkobling av ledningsnett og er villig til å legge inn opptil 100 timer i oppkobling og mapping selv, så kjøper du deg stand-alone hjerne og legger det opp. Du kan selvsagt få hjelp av noen andre da, men da må du belegge deg på ekstra utgifter og være 100% sikker at dem vet hva de driver med!!

Det positive med en stand-alone hjerne er at du selv har 100% kontroll på motoren din og du kan gjøre hva du selv vil. Minuset er mye arbeid og oppfølging.

- Det andre alternativet er plug&play sprut som overstyrer original hjernen din. Da trenger du ikke å bytte sensorer og legge opp så mye ledningsnett, men du må levere bilen din til et tuningverksted for å få dem til å mappe den på dyno. Plug&Play sprut ligger som oftest på 5-15k (spørs hva merke du velger). Tuneren må gjøre seg kjent med bilen og modsa dine og finne ut den beste måten å dra det bilen er laget for. Jeg har hørt at David/Sleeper her på forumet er flinke på dette.. Kan jo høre med dem?

Det positive med plug&play er enkel installasjon og mye tid spart. Minuset er at tuneren må gjøre alt for deg og det kan bli kostbart. Du kan mappe selv, men er ikke så lurt når du ikke vet hva du gjør..

Så var det turbo da.. Har du original eksosmanifold eller ettermarkeds manifold med T3 flens? Hvis du har T3 flens, så anbefaler jeg sterk GT28RS! Dobbelt kulelager turbo slår aldri feil.. Hvis du har original manifold, så kan du like godt smekke på en ATS CT27 som er en CT26 med mye bedre innmat!

Link: http://atsracing.net/Parts/Index/CT27

Du kan kjøpe T3-flens adapter til org. manifold, men da bygger du turboen lenger ned og der har ingen personlige erfaringer.. Du må forresten huske på å skifte downpipe for å få eksoshuset til å passe hvis du skal ha GT28RS.

Der har du mine innspill. :)