TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Celica 1997 1.8 st prosjekt-trÃ¥d

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #437667  av chanassa
 
Hei alle sammen, det er en tråd med denne bilen her allerede, men siden den gikk veldig off-topic lager jeg en ren prosjekt-tråd her.

Medlem: Chanassa
Ã…rsmodell bil: 1997
Modell: ST
Type karosseri: st20
Motor: 7A-FE (1.8L)

Bilen kom i mitt eie den 23.11.2013, altså for ca to uker siden med side 180 000 km på hjula.
Tidligere eier er ei dame med sans for meget rotete biler og korte turer på 4-gir, det vil si at det var daukjørt til tusen.
Fikk den ganske billig da den fusket på tomgang samt at den sotet ned hele nabolaget når gassen ble tråkket ned.

Noe av det første som ble byttet var stempelfjørene og som vi regnet med så var disse svidd fast (Vi håpet også på at det var dette som var feil, derfor vi tok sjansen på å kjøpe denne bilen).
Etter at alt ble satt i sammen igjen ble sota borte, men dessverre gikk den fortsatt ujevt på tomgang og vi skjønte fort at den ikke var med på alle fire.
Viser seg da at det var ventilene som var så nedsotet at de ikke greide å tette igjen, så det ble derfor kjøpt inn en brukt topp.
Som dere ser var denne også meget tilgriset, men vi håpet at denne skulle være bedre.
Bilde

Etter en stund med tannbørste, WD40, flere kluter og en arm som ikke lenger fungerte ble resultatet ganske så bra.
Bilde

Bilde

Jeg har dessverre ikke flere bilder av dette, mye grunnet at det var min far som gjorde denne jobben.
Jeg må også beklage for dårlig kvalitet på bildene, mobilkamera er den eneste jeg har nå for tiden.

Etter at denne toppen ble byttet ble bilen en helt annen og den gikk endelig på alle fire, til og med på tomgang.

Gjorde lite med bilen de kommende dagene, fram til denne helgen etter å ha lest om plastidip (Jeg henger etter, jeg vet) og bestemte meg derfor for å teste dette på vinterfelgene mine.
Dette er noe jeg aldri har brukt før og jeg har heller aldri lakkert noe før, dette kunne bli spennede for min egen del.
Begynte med dette fredag etter å ha kjøpt inn det jeg trengte for jobben, men grunnet mørke fant jeg ut at det var best å ta med felgen inn for å gjøre dette i lyse og varme miljøer.
Bilde
Bilde
Bilde

Hva skal man med maskering når det er plasidip? Jo, det fant jeg ut etter en times skrubbejobb for å få bort alle de små prikkene.
Bilde

Felgen kom omsider på bilen igjen før kvelden var omme, var ganske fornøyd da dette var min første lakkering.

Bilde
Bilde

De neste felgene tok jeg dagen etter, men grunnet det kalde været gikk jeg til innkjøp av ei arbeidslampe og en hårføner. Dette var en uslålig kombinasjon og lakkeringen gikk ganske bra.
Selvom det ikke ser slik ut så er alle felgene maskert, både dekket og bremser. (Noen steder med hvit plastikk så er vanskelig å se på bildene)
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Alle fire lakkert:

Bilde

Bilde

Ble ganske fornøyd med resultatet, men det bærer preg av at det er en first-timer som har gjort det så mulig det blir en jobb til etter vinteren for å sandblåse og gjøre jobben i litt bedre vær.
Gi meg gjerne tilbakemeldinger gode som dårlige!
JDM baklykter er også på ønskelisten, så dersom noen har noen de skulle solgt gi meg beskjed.
 #437670  av Myklebust
 
Hatt litt jobb med denne altså :wink: Bra den endte opp i rette hender, ellers hadde den vel gått på skroten.
 #437671  av Myklebust
 
Sa det vel i forrige tråden, men likte fargekombinasjonen svart med kvite felger!
 #437672  av chanassa
 
Ja det ble en del jobb med den, men nå går den som ei klokke uten noen form for problemer.
Blir jobbet mer med bilen i løpet av uken/helgen mtp lakkering av noe av plastikk-trimmen på interiøret. Så lenge det er plasti dip kan man prøve og feile litt.
Takk for det :)
 #437676  av chanassa
 
tto010 skrev:Når du har 10 innlegg dukker det opp en "prosjekt" tråd. :)
Den andre tråden var egentlig for å høre om det bodde noen i nærheten, merkelig hvordan ting går off-topic :lol: