TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Celica GT4 ST185 CS bruker mye kjølevæske, HJELP søkes!

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #437777  av toyotagt4st185
 
Har en trimma Celica gt4 st185 Carlos Sainz som bruker en del kjøleveske. Motoren er overhalt og gått knapt 5000 km og alt av pakninger i motoren er byttet, smidde stempler, råder, arp bolter, målt veiv, orginal polerte ventiler og porta topp, nye kammer, reg reim, strammer, vannpumpe osv. Den er benka 370 hjul hester på E85 og noe mindre på 98 bensin og nå kjører jeg på 98.

Og jeg synes jeg fyller på ganske mye kjølevæske på radiator om dagen, det ryker ikke noe spess hvitt når jeg kjører, ryker bare vanlig eksos ved oppstart til motor er varm og lukter ikke kjølevæske av eksos heller, går ikke noe dårligere, ikke vann i olja når jeg peiler eller noe guffe under oljelokket. Har kun sett noen få dråper med kjølevæske på den siden ved regreima og det ser ut som det ligger litt kjølevæske og er vått på blokka under der vannpumpa og termostaten sitter og noen ganger kommer det damp/røyk fra den siden av panseret når tempen varierer litt over midten. Ekspansjonstanken er fjernet fra denne bilen siden forrige eier sa det ikke var plass til den etter motorbygget så de har satt inn en 0,5 L cola flaske med slangen fra radiator nedi flaska og flaska står helt nederst i motorrommet er teipa og henger i løse lufta liksom vet ikke om dette har noe med at bilen blir varm og slik? fikk vite at termostaten ikke ble bytta når alt annet på motorbygget ble byttet og den varierer veldig på temperatur i starten, men hvis det hadde vært termostaten kan det bli borte kjølevæske da? varmeapparat krana der ved gasspedalen har stått stengt også så vet ikke om det har noen betydning? fikk åpna den sist uka for å få varme i varmeapparatet fordi vaierne til kranene ikke sitter på så må åpne de manuelt til jeg har fått fikset det.

Toppakning skal være forsterka og vannpumpe ny og motor gått ca 5000 km etter bremsing så tviler på at det kan være noe galt med det, noen som har noe tips eller svar eller har vært borti noe lignende selv. Håper på litt hjelp her på forumet. Skal ta trykktest av anlegget i morra.
 #437783  av sleeper
 
Du kan prøve og etterstramme arp studsene dine. ( dette er en jobb du må ha minimum moderat innsikt i hvordan motoren er bygd opp for og gjøre) Kan godt hende toppen løfter seg litt når den blir varm.
Hvor holder du til?

PS: hvis nåla på tempmåleren starter og gå over halv, så vil det si at motoren din er godt over 110 grader ( orginale temp måleren har en "dødsone" mellom ca 75-112 grader..dvs den ligger stille rett under mitten.. regner med at dette er gjort bevist fra toyota.
 #437794  av Potential
 
Hei.
Hadde samme problemet på min ST205. Kjørte en del med det for og finne ut hvor væsken forsvant. Fant til slutt ut at de var toppakningen som hadde tatt kvelden. Kjørt ca 15,000km etter sist bytte av toppakning. Så no er den byttet igjen, Men har kontaktet ARP og de sier at du ikke skal etterstramme boltene. Om de skal etterstrammes bolter så skal de vere spesifisert av leverandøren til toppakningen. Noen toppakninger setter seg under varme og trykk og da må en visst etterstramme.

HÃ¥per de hjeler deg videre. :)
 #437803  av sleeper
 
Potential skrev:Hei.
Hadde samme problemet på min ST205. Kjørte en del med det for og finne ut hvor væsken forsvant. Fant til slutt ut at de var toppakningen som hadde tatt kvelden. Kjørt ca 15,000km etter sist bytte av toppakning. Så no er den byttet igjen, Men har kontaktet ARP og de sier at du ikke skal etterstramme boltene. Om de skal etterstrammes bolter så skal de vere spesifisert av leverandøren til toppakningen. Noen toppakninger setter seg under varme og trykk og da må en visst etterstramme.

HÃ¥per de hjeler deg videre. :)

Vil anbefalle og etterstramme arp studs minimum 1 gang etter nybygg.
For og se hvorfor så gjør dette: merk studsen og mutteren med blanko så du ser hvor de er i forhold til hverandre. og merk til tilleg hvordan studsen står i forhold til toppen ( den skal ikke være skrud helt ned i blokka, så du kan faktisk risikere at den beveger seg litt i blokka også, og da vil dette ikke fungere som det skal. ) så løsner du en av arp studsene og drar den til igjen med riktig moment. i mange tilfeller så vil du se at du har skrud mutteren lenger en det sto før.
Men gjør dette på en av de om gangen, ikke skru løs alle samtidig.. :wink:

(PS: om du ikek løsner mutteren først for så og prøve og dra til med riktig moment så vil du ikke få dratt til noe siden det kreves litt mer moment for og "starte" en bevegelse.. )
 #437804  av sykoturbo
 
sleeper skrev:
Potential skrev:Hei.
Hadde samme problemet på min ST205. Kjørte en del med det for og finne ut hvor væsken forsvant. Fant til slutt ut at de var toppakningen som hadde tatt kvelden. Kjørt ca 15,000km etter sist bytte av toppakning. Så no er den byttet igjen, Men har kontaktet ARP og de sier at du ikke skal etterstramme boltene. Om de skal etterstrammes bolter så skal de vere spesifisert av leverandøren til toppakningen. Noen toppakninger setter seg under varme og trykk og da må en visst etterstramme.

HÃ¥per de hjeler deg videre. :)

Vil anbefalle og etterstramme arp studs minimum 1 gang etter nybygg.
For og se hvorfor så gjør dette: merk studsen og mutteren med blanko så du ser hvor de er i forhold til hverandre. og merk til tilleg hvordan studsen står i forhold til toppen ( den skal ikke være skrud helt ned i blokka, så du kan faktisk risikere at den beveger seg litt i blokka også, og da vil dette ikke fungere som det skal. ) så løsner du en av arp studsene og drar den til igjen med riktig moment. i mange tilfeller så vil du se at du har skrud mutteren lenger en det sto før.
Men gjør dette på en av de om gangen, ikke skru løs alle samtidig.. :wink:

(PS: om du ikek løsner mutteren først for så og prøve og dra til med riktig moment så vil du ikke få dratt til noe siden det kreves litt mer moment for og "starte" en bevegelse.. )
Dette er lurt som sleeper sier men et tips og tilføye er og ta av mutter og smøre denne med mollyluben for og få minimalt med friksjon/ motstand når du trekker til igjen med moment.
 #437807  av ArildM
 
På Mazdaen min hadde jeg bestemt fått det for meg at den brukte mye kjøleveske en stund. Jeg hadde på kjøleveske rett på radiatoren men fant aldri ut hvor den forsvant. Etterhvert ble det mer og mer bruksbil så jeg tenkte skitt la gå, fyller opp ekspansjonstanken og følger nøye med om tempen stiger eller om varmen i varmeapparatet blir dårlig, men til dags dato har jeg aldri fylt noe ekstra kjøleveske på den motoren. Utover da å fylle kjøleveske på ekspansjonstanken en gang i året. Problemet mitt var trolig at jeg fylte opp radiatoren helt til toppen, at veska ekspanderte når den ble varm og forsvant når det ble trykk på kjølesystemet på div steder pga varme (eller hvor enn den forsvann).

Poenget er at du ikke skal fylle opp radiatoren 100% med kjøleveske, det er nettopp derfor man har ekspansjonstank, nemlig en tank kjølevesken skal ekspandere i og trekkes tilbake inn i hver gang den veksler mellom varm og kald. Nå sier jeg ikke at du har samme problemet, og anbefaler deg ikke å gi blaffen i å fylle kjøleveske, men det er råd fra min side om å kjøpe deg en ekspansjonstank som fungerer skikkelig.

Kjøpte meg en billig universaltank som så veldig OEM ut bare mye mindre til MR2en min når jeg bytta til 20v motor, denne kan trygt anbefales.
 #437948  av Bauf2k
 
Samme skjedde med min motor da jeg kjøpte forsterka toppakning og brukte arp studs. så etter 1-2måneder etter det ble satt på,så fikk jeg kjølevæske i olja. Jeg visste ikke om at man måtte etterstramme boltene,så var nok det som va årsaken hos meg.
 #438952  av toyotagt4st185
 
Nå har jeg fått trykktesta anlegget og det lekker kjølevæske på baksiden av vannpumpa et sted, men ser ikke det skikkelig men det renner nedover blokka, har sett kjølevæske i snøen der bilen har stått. Vannpumpa skulle være ny for ca 6000-7000 km siden, noen som har erfaring med at vannpumpa lekker etter bare så lite km og finnes det uorginale vannpumper på markedet som kanskje har blitt brukt på bilen min som er dårligere enn orginale?
 #438958  av sleeper
 
Kan hende det er som sykturbo skriver. Men jeg tenker kanskje at blokka di har sprekt jeg da. Det er akkurat her 2 gen blokkene sprekker. Du må uansett ta av vannpumpa, og da kan du se etter om du ser en sprekk som går ut ifra hullet i blokka.
(er det 3 gen blokk så er det ikke sprekk der siden det er forsterket rundt det hjørnet på de) de sprekker i cyl foringene istedenfor.