TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • en del feil pÃ¥ PKK...

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #439414  av Bauf2k
 
Hoff,så var vi her igjen og denne gangen enda strengere.. tok kontrollen på toyota. Fikk noen 2'er feil,men de værste var vel; motoreffekt - ulovlig modifisering av motor, ikke originalt eksosanlegg,ikke originalt ratt.

Ratt kan vel ikke være vanskelig å få tak i brukt.. spurte forresten om hva et nytt på toyota kostet, og det var 11.000,- :roll:
Men ulovlig modifisering av motor.. Jeg har byttet fra ct26 til ct20b, og da jeg spurte om hvordan de kom fram til at den var modifisert,sa han at det så ut som jeg hadde byttet til en større turbo. Men siden jeg har min gamle ct26 liggende,så tenker jeg ikke så mye over det problemet..

Men eksosanlegget er det litt værre med. Det står at jeg må til biltilsynet for å vise "ombygging av eksos anlegg", jeg har et fra ebay uten katalysator.
Avgass ble målt til 1.08, veit ikke om det er snakk om mye over grensa,men hva om jeg kjøpte en katalysator fra biltema og sveist på anlegget?
Må vel kanskje innom biltilsynet for å prate med dem om det er mulig.
 #439421  av ArildM
 
"sa han at det så ut som jeg hadde byttet til en større turbo"
Sånn går det når inkopetente kontrollører skal "visuelt sjekke etter trim", de har ikke peiling og vi bilistene får prakket med det.
Skal banne på mange biler med original motor også får samme beskjed...
 #439422  av laffy
 
ArildM skrev:"sa han at det så ut som jeg hadde byttet til en større turbo"
Sånn går det når inkopetente kontrollører skal "visuelt sjekke etter trim", de har ikke peiling og vi bilistene får prakket med det.
Skal banne på mange biler med original motor også får samme beskjed...
Han har jo byttet til en "større" turbo, litt mer effektiv iallefall. Om det er toyota han har tatt kontrollen hos så kan vel de sjekke ganske enkelt hvilken turbo som skal stå på bilen. Om det står blankpolert uorginal manifold så er det ikke akkurat diskret, de må jo nesten følge reglene. Det jeg håper på er at det blir noe av forslaget om enklere godkjenning av modifiserte biler, slik at man faktisk kan gjøre ting med bilen, og likevel ha ting på stell om det skulle skje en ulykke eller noe.
 #439530  av Toddy2
 
Ulovlig modifisering av motor? Er det virkelig sant at de kan gi 2er feil på det? Er det et krav at alt skal være originalt? Fra CT26 til såkalt CT20b hva snakker vi da om av trimmingsgrad. Er vel marginalt.
Hva da med de som bytter eksos til 3"? Eller setter på custom eksos manifold?
Hva m bytte av fjærbein? Hvilke muligheter har du her når Toyota ikke lenger leverer alle deler nytt? Hva er alternativet?
Og hva m ratt? Er det kun originalen som er lovlig?

På en så gammel vil begynner det å bli vanskelig å få alle deler originalt. Så det betyr at man må levere inn bilen fordi man ikke kan ty til annet en originale deler?

Jeg bare lurer. Syntes det er merkelig. At katalysatoren må være der ser jeg, men å bytte til annen eksos enn originalt syntes jeg er tull å skulle forby. Betyr marginalt for topp-effekten. Går 1000-vis av biler der ute med annen eksos enn originalen. Betyr det at alle er "ulovlige" og pr definisjon ikke vil bli EU- godkjent?

Ja politiske Norge legger virkelig opp til at vi "petrolheads" skal få nyte livet på 4 hjul. Konservativt og politisk umoderne spør du meg. Se på UK. 60 mill mennesker på et pøttelite areal. Der kan du kjøre hva F... Du vil. Og dødstallet er skyhøyt, og dette er totalt uforsvarlig?

Beklager spam av ditt innlegg. Men blir provosert av det overordnede systemet her til lands....
 #439531  av Toddy2
 
Og så leste jeg om at det kom nye rutiner for EU kontroll fra 1.januar i år hvor et av punktene er trimming....
Forhåpentligvis så gjør de nye rutinene som kommer i 2015 at ALLE de som utfører EU kontroll behandler dette på samme måte. Da kommer det ettersigende en veiledning/instruks for hvordan man vurderer de ulike punktene i EU kontrollen...
 #439535  av mr2storbrua
 
Er ikke CT26 egentlig en større turbo enn CT20b? Men at CT20b har kortere spool-up (fordi den er mindre) og dermed passer bedre til 3S-GTE?
 #439537  av ArildM
 
laffy skrev:
ArildM skrev:"sa han at det så ut som jeg hadde byttet til en større turbo"
Sånn går det når inkopetente kontrollører skal "visuelt sjekke etter trim", de har ikke peiling og vi bilistene får prakket med det.
Skal banne på mange biler med original motor også får samme beskjed...
Han har jo byttet til en "større" turbo, litt mer effektiv iallefall. Om det er toyota han har tatt kontrollen hos så kan vel de sjekke ganske enkelt hvilken turbo som skal stå på bilen. Om det står blankpolert uorginal manifold så er det ikke akkurat diskret, de må jo nesten følge reglene. Det jeg håper på er at det blir noe av forslaget om enklere godkjenning av modifiserte biler, slik at man faktisk kan gjøre ting med bilen, og likevel ha ting på stell om det skulle skje en ulykke eller noe.
Joda, så klart, om det er snakk om Toyota som har identifisert en annen turbo enn originalt kjøper jeg hele greia. Tingen er vel bare at en eller annen kontrollør har sett turbo og et par blanke rør og krysset av og satt kjøreforbud på en bil bare fordi at han TROR at det er satt på annen turbo. Det blir litt feil synes jeg. Jeg håper selvfølgelig på et system der man kan få godkjent bilene, men akkurat nå står vi som entusiaster fast i et system der vi kan risikere at bilene våre får kjøreforbud, bare fordi at en kontrollør TROR at bilen KANSKJE er trimmet fordi det er et blankt rør i motorrommet :roll:
 #439545  av Bauf2k
 
ArildM skrev:
laffy skrev:
ArildM skrev:"sa han at det så ut som jeg hadde byttet til en større turbo"
Sånn går det når inkopetente kontrollører skal "visuelt sjekke etter trim", de har ikke peiling og vi bilistene får prakket med det.
Skal banne på mange biler med original motor også får samme beskjed...
Han har jo byttet til en "større" turbo, litt mer effektiv iallefall. Om det er toyota han har tatt kontrollen hos så kan vel de sjekke ganske enkelt hvilken turbo som skal stå på bilen. Om det står blankpolert uorginal manifold så er det ikke akkurat diskret, de må jo nesten følge reglene. Det jeg håper på er at det blir noe av forslaget om enklere godkjenning av modifiserte biler, slik at man faktisk kan gjøre ting med bilen, og likevel ha ting på stell om det skulle skje en ulykke eller noe.
Joda, så klart, om det er snakk om Toyota som har identifisert en annen turbo enn originalt kjøper jeg hele greia. Tingen er vel bare at en eller annen kontrollør har sett turbo og et par blanke rør og krysset av og satt kjøreforbud på en bil bare fordi at han TROR at det er satt på annen turbo. Det blir litt feil synes jeg. Jeg håper selvfølgelig på et system der man kan få godkjent bilene, men akkurat nå står vi som entusiaster fast i et system der vi kan risikere at bilene våre får kjøreforbud, bare fordi at en kontrollør TROR at bilen KANSKJE er trimmet fordi det er et blankt rør i motorrommet :roll:
hehe.. det var akkurat det han gjorde,han som sjekket bilen min. Han tok en kjøretur først.. og siden jeg har på boostcontroller,så bråker den turboen noe jævlig.. og siden den bråkte så mye,så gikk han ut ifra at jeg hadde satt i en annen turbo,som han mente var fysisk større.. :p men den originale bråker jo også ganske mye når man har på BC.. Vet ikke om det var noe med min før jeg satte i BC,men før jeg gjorde det,så var det såvidt lyd fra turboen. Så jeg skal koble av bc'en før jeg drar til BT.. orker ikke å bytte tilbake til ct26 igjen.. er vel ikke sikkert jeg trenger det engang.. De ser vel bare at det står Toyota på turboen,så regner de vel med jeg har satt på originale igjen?
 #439565  av ArildM
 
Prøv det, så håper vi det går bra :)
Orignal Toyota turbo må jo være greit :)
 #439585  av Bauf2k
 
Satser på det :p Men jeg gruer meg litt for eksosanlegget.. håper BT går med på å godkjenne det om jeg sveiser på en katalysator..
Jeg ser iallefall ingen grunn for å IKKE godkjenne det, om støynivå og avgassnivå er under grensa..
Så jeg får bestille time på en fredag og håpe på at de er i godt humør og gleder seg til helg :mrgreen:
 #439592  av ArildM
 
Du får holde oss oppdatert :)
Kan man bruke en manuell boostkontroller til å justere ned orignalt trykk?
Kanskje man tilogmed skulle ha trimmet ned bilen når man skal på eu kontroll... :roll: :)
 #439618  av God
 
Vi bilentusiaster har snart ikke frihet til å gjøre noe som helst med bilene våre.. Synes regelverket har blitt altfor strengt. Hvem er det som kommer med disse tåpelige ideene? Greit nok, HEFTIG trimming er en annen sak, men om en ungdom har puttet på et open luftfilter, litt større eksos og byttet til blå slanger i motorrommet, så burde dette ikke ha en dritt å si. Jeg ble stoppet av vegvesenet på vei til Rudskogen i sommer med en Subaru Forester og jeg fikk så ørene flagret når det stod "STI" på intercooleren min og jeg hadde "modifisert luftinntak". Mens jeg stod der og fikk kjeft kommer det en sliten Volvo 240 med som er halveis rustet opp, 8 tusenmetrer på taket, senken så innmari at den skrapte hele veien og en campingvogn fra 1983 som var også i dårlig stand. Hva gjor kontrolløren? Så mens bilen passerte og smilte for seg selv. Og ja, det var plass til å stoppe den, siden 2 andre kontrollører var der og stoppet en ny type Audi A5 1 minutt etterpå..

Kjenner jeg blir provosert.. :roll:
 #439627  av ArildM
 
Håpløst... Snakker om forskjellsbehandling. Men det er vel en del av den nye hverdagen vi må leve med vi som anser bilen som mer enn et objekt som skal brukes for å komme seg fra A til B...

Bilene i dag skal jo helst være lagd for å vare i ca 5 år, sånn at vi alle kan kjøre i gørrkjedelige hvite bokser av en bil mens vi drømmer om dagene der en skikkelig bil hadde forgasser, lukta bensin og faktisk gav en viss kjøreglede :roll:
 #439632  av ST205RR
 
ArildM skrev: Kan man bruke en manuell boostkontroller til å justere ned orignalt trykk?

nei