TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Har problemer med høyre bak bremse, noen ideer ?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #440293  av HenrikThom
 
Hallo.

Jeg har nettopp kjøpt meg en Toyota Celica 2000 modell, har hatt den i et par uker nå.
En feil som har oppstått er at høyre bak bremse bremser konstant, ikke noe du legger merke til før du har kjørt litt å går ut av bilen, hvor da bremseskiven røyker og er glodvarm.
Har funnet feilen, mest sannsynligvis er det breme-caliperen som det er noe gale med.

Hvor kan jeg få mulighet å kjøpe å bytte denne ? eller er det noen shortcuts, så jeg kansje slipper å legge mye penger i problemet.

Takk for hjelpen på forhånd =)
 #440298  av Makk
 
http://www.ebay.com/itm/TOYOTA-CELICA-1 ... 3cdd89040b

Nesten helt garantert 1/5 del av prisen her i Norge

Dem skulle jo ha 3500 per stykk på min bil! Ebay <3 Det er noe helt sinnsvakt å spare i å handle andre plasser enn hos blodsugerne her... Hundebeina var 1400 for stykke, dem fikk jeg for 150 a shot fra statene.

Ikke gi blodsugerne fem flate øre, dem må jo ha en provisjon på 350 % !


Dobbeltsjekk med dem om det er bak, og selvfølgelig om det passer din bil (delenummer etc) står forskjellige oppføringer i annonsen (viser foran) :)

Om ene henger kan det være en fordel å bytte begge, ville også ha skiftet bremsevæske i HELE systemet på bilen din!
 #440317  av Makk
 
Ja. Er du noe over middels intelligent så går det fint :D

Du må ha : bremsevæske, skrutvinge, en stang som passer mellom setet ditt og bremsepedal, verktøy for åpning av vinkelsliper og det er lurt med nye klosser bak.

Merk. Skrutvinge og vinkelsliperverktøy trengs kun om du bare bytter ene caliperen men vil bytte klosser på begge sider.

Step 1 : plasser stanga mellom setet å bremsepedalen slik den blir presset ett par centi inn. Bruk setets regulering til dette. Dette forhindrer at bremsereservoiret tømmer seg når du jobber å du slipper helvettesjobben med å lufte opp master sylinder og abs pumpe.

Step 2 : demonter hjul bak, fjern alle dingsee på caliper, klosser, wire for håndbrekk (om det går på caliper her. Usikker men jeg tror det) og skru opp bremseslangen fra caliperet. Litt væske vil renne fordi du har satt trykk på systemet. (Du stenger reservoiret med stanga som nevnt tidligere. Det skaper vakuum og da renner det ikke ut :)

Step 3 : demonter ramma til klossene og puss den godt ned med stålbørste. Sett den inn med copaslip og monter den tilbake. Sjekk glideføringene. Dem skal gå lett (dem holder caliperet og kan pendle) viss ikke kan du ta dem ut å slipe dem å fylle dem med grease.

Evt så medfølger nye rammer og klips. Det gjorde det med meg :)


Step 4. Pusle sammen klossene på rammene å sett på det nye caliperet. Det skal være litt tight fit men det skal gape rett over. Monter wire for håndbrekk og sett på igjen bremseslangen.. bruk nye kopperringer på banjoen. En på hver side.

Step 5 optional : om du dkal bruke opp igjen andre siden, ta av caliperen uten å skru av slangen. Så legger du verktøyet for vinkelslipern i sporet du ser på stempelet i caliperen og klemmer skrutvinga over. Så skrur du stempelet innover mens du følger på med press fra skrutvinga. Ta nye tak etter behov.

Step 5.5 eller 6 : Du trenger en kompiss for nå skal du lufte bremsene dine... Lag tio en plastflaske med slange som passer på luftenippelen som stikker ut av caliperet og trykkden innpå... så får du din slave tio og sette seg inn i doningen å fjerne stangen som holder bremsen. Deretter åpner du caliperens lufteskru og ber han pumpe på bremsa. Gå fram avogtil å etterse at du ikke tømmer reservoiret for væske! Når du ikke lenger ser luftbobler i slangen på væska som kommer ut, steng luftinga midt i mens foten hans er på vei innover... det sikrer maks pedalrespons :)

Repeat på alle hjul for og skifte væska om du vil. Start med høyre bak.
 #440529  av fdfx3
 
Gidder ikke å lese all teksten over men, det er ikke nødvendigvis caliperen din det er noe galt med, det kan også være glidere som går tungt eller sitter fast, eller klossa som sitter fast/går tungt, er også mulig at det kan være bremseslange men dette er høyst usansynelig, har aldri opplevd at det har vært problem på Toyota.
 #440540  av Makk
 
Kan ivertfall garantere at det er et problem på 90-95 NA MR2, overhalte begge foran TO ganger, skiftet så alle 4 med helt nye for jeg var drittlei, gikk ett år så hang 2 av dem igjen, både foran og bak på høyre side :/, bare å skifte dem igjen :s

Ja, det var ny væske med totalskift av både ABS pumpe og master cylinder, jeg skiftet slanger også :s Men nå er det løst :p
 #440546  av ArildM
 
Er vel ikke ukjent på MR2 i alle fall. Veisalt og vinter kan være en faktor som gjør det enda verre.
Kjøp nytt calipter på Toyota, så slipper du forhåpentligvis å gjøre noe med det på en good stund :)