TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • CS vil ikke lade mer enn 0.4bar

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #441022  av Bauf2k
 
Hai.. Har hatt et problem med cs'en en stund nå,den vil nesten ikke lade..
Den skal vel lade 0.7bar originalt, så hva kan være årsak til hvorfor den ikke lader mer enn 0.4bar?
Jeg har byttet til en ct20b turbo, var akkurat det samme med den originale ct26'en.
 #441049  av God
 
Regner med at det ikke er wastegaten som har hengt seg siden du har fått ny turbo. Fikk vel ny wastegate med den? En annen ting du må gå over er vakuumslangene dine. Pass på at alle vakuumslangene er koblet til på rett plass og ikke har noe form for lekkasje. Harde og sprukne slanger må skiftes ut. Du kan prøve å koble ut TVSV hvis du ikke allerede har det. Den begrenser ladetrykket ditt noen hakk i 1-2 gir. Har ventilen hengt seg, så kan det forårsake problemer.

Lugger bilen ved pådrag eller går den helt fint? Holder ladetrykket seg stabilt på 0,4 bar? Får du høyere ladetrykk på 3-5 gir?

Du kan prøve å kjøre på fritt ladetrykk for å se om turbo + wastegate fungerer som det skal, men da må du være ENORMT forsiktig på gassen! Fritt ladetrykk betyr at den kan lade så mye turboen orker uten noen form for vakuumstyring.. Du kan alikvel trå forsiktig på gassen å se om den går over 0,4-0,8 bar. Du kan prøve dette, men da på eget ansvar.. Får du ladetrykk opptil 0,8 bar, så er ikke problemet turbo eller wastegate.
 #441051  av Bauf2k
 
Er ikke turbo eller wastegate,siden jeg har samme problem me den "nye" turboen, og ja, det fulgte med wastegate på den :)
TVSV har jeg koblet av. Hvordan ventil kan ha hengt seg opp? Var en kar som sa det kunne være en vakuumklokke bakpå motoren,nedenfor innsuget,som kunne være feil med. kan det stemme det sitter en klokke der som styrer det?
Når jeg brukte BC,så lugget den litt før den kom seg opp i fart ved hardt pådrag. Jeg fikk ikke testet skikkelig på ladetrykket i dag da jeg koblet av BC, men virket som den ladet maks 0,4-0,5.

Da jeg haddet BC på,så kunne den lade 0,7-0,8 bar i 2 og 3gir,men det var bare en sjelden gang.. så det varierte mye,men den lå vanligvis på 0,6 bar.
Jeg har gått over med startgass for å sjekke etter lekkasjer,men har ikke funnet noe.
 #441057  av God
 
Bauf2k skrev: Hvordan ventil kan ha hengt seg opp? Var en kar som sa det kunne være en vakuumklokke bakpå motoren,nedenfor innsuget,som kunne være feil med. kan det stemme det sitter en klokke der som styrer det?
Den klokka han snakker om er til EGR og den andre klokka som står helt nederst på manifolden er TVIS. Bruken bilen din mer bensin enn normalt? Vakuumslangene bak manifolden har lett for å sprekke, så kan være en god ide å gå over. Vakuumlekkasje er ikke enkelt å feilsøke med startspray, du må nesten koble av å bøye på slangene for å se etter sprekker/porøsitet.

Har du dumpventil/resirk montert? Er fjøra for slapp eller står konstant åpen, så skaper det rart ladetrykk.

Du bør også gå over tenningskomponentene dine. Nye tennplugger, nye pluggledninger og fordelerlokk rens er til å anbefale da dette kan skape symptomene som du har. Kan bli litt arbeid å ta av intercooleren siden du har vannkjølt(?) men det er absolutt verdt å sjekke.
 #441059  av Bauf2k
 
ok, nei,jeg har fjernet dompventilen. Tennplugger og pluggledninger byttet jeg for 4-5måneder siden. men fordelerlokk er det noen år siden jeg byttet.
Ja,di silicon slangene jeg bruker har lett for å knekke/sprekke i endene fant jeg ut. Tror jeg skal kjøpe nye siliconslanger for vakuum, kanskje bytte fordeler og rotor i samme slengen. Så det kan alså være så enkelt som en vakuumlekkasje som gjør at den ikke lader mer? Det må vel isåfall være en stor lekkasje,siden det er såpass lite den lader nå?
 #441209  av God
 
Bauf2k skrev:ok, nei,jeg har fjernet dompventilen. Tennplugger og pluggledninger byttet jeg for 4-5måneder siden. men fordelerlokk er det noen år siden jeg byttet.
Ja,di silicon slangene jeg bruker har lett for å knekke/sprekke i endene fant jeg ut. Tror jeg skal kjøpe nye siliconslanger for vakuum, kanskje bytte fordeler og rotor i samme slengen. Så det kan alså være så enkelt som en vakuumlekkasje som gjør at den ikke lader mer? Det må vel isåfall være en stor lekkasje,siden det er såpass lite den lader nå?
Ja, det trenger ikke å være store lekkasjen for at du mister ladetrykk. Har hatt samme problemet selv og da var det en liten rift i en vakuumslange fra manifold. Jeg ville gått over hver enkelt slange for å være 100% sikker at alt er tett. Gå over T-stykker og slangeklemmer å se etter at dem er tette og at vakuumslangen sitter godt på. Sett på strips eller klemmer på endene, så vet du at det ikke vil lekke.

Hvis du skal ta av intercooleren, så kan du undersøke at slangene på intercooleren er tett på turbo og spjeldhussiden.
 #442875  av Bauf2k
 
jeg er litt treig, men i dag sjekket jeg nøye etter lekkasje på vakuum.. brukte en sigar og blåste inn.. virket som det var tett overalt. Men jeg så at jeg må kjøpe ny Samco T stykke for å ha mellom turbo og IC, for den er veldig slitt, og har mye små rifter. Kanskje under belastning at det lekker trykk der? Ellers har jeg ikke peiling på hva det kan være.
 #442924  av God
 
Bauf2k skrev:jeg er litt treig, men i dag sjekket jeg nøye etter lekkasje på vakuum.. brukte en sigar og blåste inn.. virket som det var tett overalt. Men jeg så at jeg må kjøpe ny Samco T stykke for å ha mellom turbo og IC, for den er veldig slitt, og har mye små rifter. Kanskje under belastning at det lekker trykk der? Ellers har jeg ikke peiling på hva det kan være.
Det kan godt være årsaken, ja. Koster ikke mye å skifte den ut, så det er en god invistering. Lekkasjer kommer som regel når du har trykk på systemet.

Har du sjekket undersiden av manifolden? Er noen vakuumslanger der som har lett for å bli porøse.

Skal du virkelig gå til verks med lekkasje testing, så kan du lage til en vakuumtester som du kobler i luftfilterinntaket. Ligger informasjon om hvordan du gjør dette på nettet. Pass på at du ikke bygger opp mer trykk enn 10-12psi hvis du skal prøve dette.
 #443184  av Bauf2k
 
Da har jeg fått bytta den samco T stykke og det ble ingen forskjell, lader fortsatt bare mellom 0.4-0.6bar. Er som regel 0.5bar den ligger på. Har sjekket bak innsug med startgass bare,skulle godt ha byttet dem ut,men de er klin umulig å komme fram til, iallefall den som er på venstresiden. Ang. den vakuum testen du skriver om,den har jeg ikke hørt om og kom heller ikke fram til noe slikt når jeg søkte på google.