TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Verdivurdering og tips til kjøp ST205 WRC

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #446260  av mr292
 
vurderer sterkt å kjøpe denne celicaen.
Hvor mye er den verdt(sånn ca)?, og hva bør jeg se etter når jeg drar å ser på den? (forhåpentligvis til helga)

-Karrosseri: er uten riper, rust og bulker.
Var ifølg. Selger også bra på underside av bil.
-Chassis/hjuloppheng: var tight og uten slakker.
-Interiør/ratt: er originalt. Uten hull, men med normal slitasje på seter. Dobbeldin spiller, turbotrykksmåler som er skrudd fast i midkonsoll(fysh).
-Gir/drivverk/diff: var uten feil og ulyder, tight å fint. Nye oljer(omega)
-Motor:
kmstand nesten 200.000
Har ikke ulyder, lekkasjer, eller væske/oljeforbruk. Stabil temp.
større turbo, uoriginal eksos. Frontmontert Ic, Styres av datasprut som kan trenge mapping. Misstanke om fuelcut. (kjørt på 0,8 bar).

Original eksos/grenrør/turbo og ledningnett følger ikke med
annet:
Er en Lhd Wrc med takluke
EU og til aug. 2016
2 sett hjul.
Fri for heftelser

Ta i betraktning at dette er selgers ytringer.

Kan komme med flere bilder i morgen. Er på tlf nå
1 [1280x768].jpg
1 [1280x768].jpg (388.74 kiB) Vist 3578 ganger
 #446267  av ST205RR
 
er vell verd det noen er villig å betale for den,beste er å sammenligne om det ligger noen på finn.no
motor: er det noe historikk som servichefte,regelmessig oljeskift,shimsing av ventiler,reg.reim bytte osv
gir/driverk: sjekk tillstand på clutch da dette er en ganske stor jobb å bytte

hjuloppheng: ST205 har super-strut forstilling,å hær kan det fort bli dyrt!
superstrut er en rekke komponenter som er konisk satt sammen å kjent for å bli slakk i og lage lyd,hær er det ofte nødvendig å bytte flere/alle delene (både hunn og hann) for å få bukt med problemet ( Google superstrut st205 )
må nesten på en forstillings bukk for å sjekke denne forstillinga nøye
st205.png
st205.png (15.99 kiB) Vist 3566 ganger
er jo selvsagt et minus at den kutter å trenger mapping,samt at original eksos/grenrør/turbo og ledningnett ikke følger med,
men er jo et pluss at det er en WRC utgave med takluke :wink:

som sagt en kuul bil både sommer å vinter 8)
 #446291  av mr292
 
Takker :) bra lesestoff for meg som er helt færsk på st205

Leste litt om superstrut hjulopphenget på wikipedia, men googla det nå også.
sto at TTE sine 205 WRC modeller ble ombygd "tilbake" til standard mcpherson p.g.a dekkslitasje. skulle jo tro det ble mindre dekkslitasjer av dette opphenget som har mindre variabel cambervinkel. (om jeg forsto det riktig)

gjetter slitasjen/vedlikeholdskostnadene heller lå på hjulopphenget i seg selv. jeg kjenner jo til Multilink soml VAG bruker f.eks, mange kuleledd som er utsatt for slitasje og harde påkjenninger.
Ser du har hatt st205 selv. har du lagt merke til spesielt mye dekkslitasje?
So what is Superstrut suspension? It is a hybrid between normal MacPherson strut and a multilink setup. One of the requirements of the design brief was that the system would fit existing suspension mount locations.
Betyr dette at man kan skaffe vanlig bærebro, spindel og demper fra st202 og sette det rett på?
regner med styreledd også må byttes. og stabstag m/tilbehør må skaffes.
passer da da gt4 drivaksel i st202 nav? vil sporvidden endres? passer gt4 bremser på st202 spindel?
Er sikkert gjort før dette.<

er ikke noe jeg ville gjort med det første dette, men dersom ulyder og slakker popper opp gang på gang så kunne det jo vært vurdert. Mcpherson er jo ett sikkerstik, rimeligere og med mye utvalg av coilovers osv.
 #446298  av ST205RR
 
mr292 skrev: gjetter slitasjen/vedlikeholdskostnadene heller lå på hjulopphenget i seg selv. jeg kjenner jo til Multilink soml VAG bruker f.eks, mange kuleledd som er utsatt for slitasje og harde påkjenninger.
Ser du har hatt st205 selv. har du lagt merke til spesielt mye dekkslitasje?

har lest om noen få som har bygget om til mcpherson,men det er private folk som kjører rally/løp med bilene,å det er nok mere for å holde vedlikeholdskostnadene nede som du sier selv, ville nok heller tatt den kostnaden å kjøpe nye superstrut deler (alle vist du først bytter) kontra å prøve å bygge om til mcpherson.
har ikke hatt eller hørt om noen som er plaget med dekkslitasje,kommer jo selvsagt ann på bruken,men ny superstrut holder nok 50-100k km så er jo noe man vanligvis bare bytter en gang vist man i det hele tatt må.
(alle Carina E GTI har superstrut, og noen st202 GT hadde dette som option)