TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • SpørsmÃ¥l om importering av Celica til Norge

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #447094  av DmitryG
 
Hei alle sammen :)
Har eid celica 1.8 T20 forrige år, men måtte selge den :( Drømmen var å eie GT 4 ST205 :D
pga så lite celica gt 4 som er i salg i Norge, vil jeg kanskje importere en til Norge :)
men før det ville jeg få god råd fra dere alle :) håper noen kasnkje hadde erfaring med importering av celica til Norge.
Så har par spørsmål til dere:
1. Jeg vil importere bil fra Japan som er selfølgelig høyre rattet. Blir det noen problemer med vegvesen?
2. Bil blir fraktet til Drammen med båt, (selv bor jeg i Bergen) må jeg ha alle papirer og forsikring under transport?
3. Hvor skal jeg betale moms og evt toll ?
4. Hvor langt tid tar det med vegvesen og få norske skilter på bilen?
5. Blir ingen problem å godkjenne bilen ?
6. Og er det mulig å kjøre bilen fra Drammen til bergen med 1dags prøveskilter?
Hvis jeg skal komme på noe mer skal eventuelt skrive :)
Takk :)
 #447097  av cryptor
 
Du får ikke lengre registrert høyrestyrte celicaer på norske skilter.
skal du importere så er tyskland eventuelt sverige et alternativ.
Begynner å bli tynt med disse bilene i tyskaland og prisene er høyere der nede for et bra eksemplar enn her hjemme
om du finner noen tilsalgs hær.
 #447101  av cryptor
 
har tidligere kjøpt en st205 fra italia.. den så på langt nær like fin ut i virkeligheten som på bildene..
et annet problem er typegodkjenningspapirene (tuv) som du må ha for å registrere den i norge, mulig du får kjøpt di fra toyota men sikkert til svinpris. fordelen med å hente en slik bil i tyskland er at du kan dra innom tuv og kjøpe papirene dær koster ca 100 euro der nede.

vet ikke hvilen prisklasse på bilen du er ute etter ligger, men har en strøken st205 med lav km som jeg har vurdert å selge
om prisen blir rett.
 #447105  av Zepticon
 
Du trenger ingen papirer om du imorterer fra Tyskland (og ellers i europa). Om bilen er på Tyske skilt så trenger du bare Tysk vognkort for å godkjenne. Det var det jeg fikk beskjed om hos vegvesenet når jeg importerte min RX-7, og det hele gikk uten problemer.

Problemet med Japansk bil er at du ikke klarer å skaffe papirer på at den oppfyller kravene til europa.
Men om den er godkjennt i feks Nederland, så har nederlandske trafikkmyndigheter gått god for at den fyller kravene, og i norge skal denne som regel godkjennes, selv om den er fra Japan.
Det samme gjelder USA biler, som via feks Tyskland kan komme å Norske skilter uten å gå under §1.15
 #448231  av Erik ST205
 
Hei. Jeg har nettopp hentet hjem en 1994 ST205 fra Nederland, gått 134000 km, helt original og super strøken både innvendig og utvendig. Ingen problemer med import av bilen, selger ordnet med eksportskilt og dokumenter så dette gikk veldig greit. Driver å gjør den litt personlig (Rota felger, Bride stoler, Sparco ratt, girkule, pedaler osv., samt en del klistremerker. Kommer trolig for salg på finn.no om ikke så lenge.

Mvh. Erik
 #448245  av celicat23
 
"Gjøre bilen personlig" så den er pen i dine øyne, for så å legge den ut på finn er ikke akkurat noe sjakktrekk. Det du gjør er å gjøre den tiltrekkende for den ene personen med akkurat samme smak som deg, som tilfeldigvis er ute etter en st205 om dagen. For alle andre så senker du verdien på bilen.
 #448273  av Erik ST205
 
Takker for info og tips, ser at det ikke ser så smart å endre bilen med tanke på salg. Jeg skal ikke "ødelegge" bilen, bare bytter ut noen enkle deler samt sette på med noen klistremerker, ingen problem å sette den tilbake til original igjen og det bør jeg kanskje gjøre før salg. Er det noen som har en anelse om prisnivå på "strøken" ST205 her til lands, lenge siden jeg har sett noen til salgs.