TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Miniprosjekt - girkasse/clutchbytte ST185

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #447781  av Andrepedersen
 
Hei,

Vet ikke om jeg poster på rett plass nå, men tar sjangsen.
Har lenge vært dritlei av skrapingen når jeg skifter gir på min st185.

Istedet for å ta ned kassa å repparere den, kom jeg frem til at det riktige å gjøre er å få tak i en st205 kasse som kort fortalt er en forsterket kasse. Tykkere synk.ringer mm.

Grunnen til at jeg poster det her er for å dele min erfaring med å bytte kassa/ clutch også for å få råd/veiledning for å få dette til å gå mest mulig smertefritt! Så før jeg starter så lurer jeg på hvordan dere andre har tatt ned kassa step by step, hva jeg egentlig trenger for swappet og hvilken clutch dere anbefaller for min bpu st185. Letta svinghjul? Samtidig som dette blir det tatt en service med oljer osv, simmerringer på fordelingskassa, poly motorfester også blir ct26'en byttet ut med ct20b.

Takk for svar, håper det blir litt aktivitet av folk på denne :)
 #447799  av Andrepedersen
 
Har lest en del på alltrac.net, der er det flere som har gjort dette swappet og har dradd på seg noen erfaringer. Alt er stort sett "plug and play" bortsett fra at jeg må ta speedodrevet fra st185 kassa til st205 kassa. Det er mekanisk på St185, elektronisk på st205. Var en som snakket om at bellhouset eller clutchhuset måtte swappes også, men det får jeg se når kassa er oppe. Ingen som vill dele erfaring med clutch?
 #447931  av celica_st185
 
Har byttet girkasse på disse sikkert 10-15 ganger. Helt grei jobb. Har gjort det 1 gang uten å ta ut motor, men syntes det er like greit å få den ut på gulvet, siden jeg ikke har løftebukk. Inne på celicatech kan du finne toyotamanualen til hvordan det gjøres :)