TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • grenrør fra st185 til st182

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #448280  av Steinjo96
 
Hei, har sett litt rundt men ikkje funnet ett direkte svar om grenrøret fra en st185 passer til en st182, har planer om å bygge om til et lavtrykks turbo system ettersom eg har funnet kit til 3s-gte motor. Boltmønstrene ser veldig like ut men forskjellen er at på 3s-ge så er de 6 bolter og på grenrøret i kit'et er de 9.
Screenshot_2015-03-23-12-18-23.png
Screenshot_2015-03-23-12-18-23.png (2.05 MiB) Vist 4109 ganger
Som vist på bildet er de 7bolter på 3s-gte men ser mer eller mindre helt likt ut, planen var å gjøre no lignende dette så de blir "enkelt" og bytte over til orginalt når den må på eu-kontroll, har sett litt rundt og orginalt ska standard 3s-ge tåle opp till 0,5-0,6 bar så tanken var å sette grensen på 0,4.

Noen tanker? Tar godt imot tips om noen har prøvd og gjøre noe lignende tidligere.
 #448288  av laffy
 
Hvor holder du til? Har liggende både orginal 3sgte manifold + 9 bolts mener jeg i tillegg. Har også en innsugsmanifold og vannkjølt intercooler. Om du holder til i Bergensområdet kan du kikke på hvordan det ser ut. Har du link til kitet?
 #448291  av Steinjo96
 
http://m.ebay.com/itm/290983776744?nav=SEARCH

Regnte med de sko ver godt nok me ebay kit ettersom eg ikkje ska kjøra så mye trykk, å får jo med de mesta av de eg trenge i de, men fraktå e lika dyr så kittene i seg sjøl, tengte eg sko spara te fullt kit som har mye de mesta.
Som dette.
http://m.ebay.com/itm/390464922817?nav=SEARCH
 #448294  av laffy
 
Ville iallefall vært skeptisk til kvaliteten på turboen på det settet der, og når du betaler 3500 bare i frakt på den så hadde jeg heller kjøpt en brukt kvalitetsturbo i Norge. Jeg har faktisk en lik ubrukt manifold, + en brukt downpipe som har vært sveist på ( de ebay manifoldene har en tendens til å sprekke pga tynt gods.
 #448295  av donk2k
 
St185 grenrør passer på 3sge motor fra st182. Har førstehåndserfaring på det.
 #448297  av Steinjo96
 
Har hørt litt om ebay kvaliteten og de er mye 50-50 etter så eg har fått med meg, men hadde jo vert best med ting så holde, hvor mye kunne du tenke deg for grenrør og downpipe laffy? Eventuelt tips til turbo og andre delersom vil stå overens, tenkte ebay kitte var en god start å gå utifra som en sjekkliste. Er ikke helt 100% på turbo i teori men oppmontering vet eg koss de fungere, alle tips tas imot med glede
 #448310  av Steinjo96
 
Har lest videre og ser ut som eg ska prøva å ta så mye orginalt som muligt fra 3s-gte motoren, så blir ct26 turbo, og bytte ut wastegaten som står på turboen til en justerbar fra kinugawa der følger de med ei fjær så tåle 0.5 bar men kan få tak i til 0.35 bar, da slipper jeg vell unna litt management når de komme te boost control eller lignende.

Å når de kom te fuel å ignition management så va de å få tak i map sensor fra ein st185 å et piggyback system som apexi safc2 og bytte til hakket større dyser.

Har funnet dyser men de minste eg fant var 480cc men de tror eg blir for stort. Noen som har ideer om andre dyser som passer?
 #448313  av laffy
 
500 så er de dine
DSC01167.JPG
DSC01167.JPG (81.02 kiB) Vist 4059 ganger
DSC01170.JPG
DSC01170.JPG (79.68 kiB) Vist 4059 ganger
DSC01171.JPG
DSC01171.JPG (61.85 kiB) Vist 4059 ganger
 #448315  av Steinjo96
 
Såg bra ut de, hvilken tilstand er downpipen i? Ingen lekasjer eller lignende? Må ta de over påsken ettetsom jeg reiser over til østlandet i påsken.. hvordan stemte boltmønsteret sammen med orginal grenrøret?
 #448318  av laffy
 
Mener å huske den holdt tett, ang manifolden så har jeg ikke hatt den montert på bil, men det er en tilsvarende den du linket til.