TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Oljeforbruk, forsøk pÃ¥ renovering (T20)

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #448443  av Tekumseh
 
Er det noen som har stort oljeforbruk på T20 (7A-FE) som har bare byttet ventiltetningene og fått ned forbruket?
Eller er det hele pakka med stempel/oljeringer som gjelder. Veldig lite avvik på kompresjonstest.
Det stemmer det skal gå å bytte tetningene uten å av med toppen? Da "taper" man ingenting på å prøve de først?
Den går fint og rent og alt det der, drar godt også syns jeg (ingen stor forskjell fra T23'n)

Bilen er fra 1996 og har gått 240.000 km (om det ikke er bytta dash og juksa med da...)

Evt er innvendig motorrens noe som kan forbedre saken? Og hvilket produkt anbefales?
Begynte å kjøre på langtur med ny olje, og etter 20 mil var den kullsvart, var sånn jeg tenkte en rens kunne hjelpe litt.
Sist redigert av Tekumseh den 13 jun 2015 22:31, redigert 1 gang totalt.
 #448486  av ArildM
 
Her er en som har prøvd mye rart:
http://www.toyotanation.com/forum/130-7 ... -pool.html

Og en til tråd:
http://www.tunemytoyota.com/forum/showthread.php?t=6126

Er vel bare å smekke på en 4AGE topp og bygge seg 7age? Så er saken biff :mrgreen:
 #448487  av Tekumseh
 
OK, takk for linker og tips. 7A-GE hadde vært morsomt det, men høres hverken billig eller enkelt ut..

Er ikke verdens mest skru-kyndige, så det spørs om jeg får hjelp til å bytte ventiltetninger først. Hvis ikke det funker er det vel bare å vente til det dukker opp en motor (hvilket virker å være sjelden vare.)

Passer 7A-FE-motorer fra Corolla eller Avensis?
Ser det er samme delenr på en del Corolla/CarinaE motordeler.
 #449588  av fdfx3
 
Hei, så ikke tråden din før nå.
Stort oljeforbruk og mye blårøyk spesielt ved kald motor er veldig vanlig på 7afe, kan nesten garantere at det ikke hjelper og bytte bare ventiltetninger, det er som regel oljeskrape ringene som setter seg.
har selv hatt opp 2stk 7afe selv hvor jeg har skiftet ventiltetninger og stempelringer. på begge tilfellende så var det oljeringene som hadde satt seg, det er uansett lurt å bytte ventiltetninger smatidig.
Og bygge om til 7AGE tror jeg vil gjøre fint lite med oljeforbruket ditt men.

Min teori på hvorfor dette skjer er at det starter med ventiltetninger som begynner å bli dårlige og forårsaker mye sot i som tilslutt havner i ringsporene og gjør at ringene gror fast i sot, og derfor får du det stor oljeforbruket.
Den ene motoren jeg hadde opp brukte mellom 1-2L i uka på forholdsvis lite kjøring, røyk noe helt vanvittig av den gjorde det å.
Der satt ringene så godt fast at det var vanskelig å få dem løs og hullene under ringende i ringsporet måtte bores opp med drill da sota var for hard til å kunne pirkes opp.
Det er greit å ikke kjøre for lenge med det heller da det kan føre til brente eksosventiler.

Begge motorene jeg har gjort dette på ble bra og har så og si null oljeforbruk, (jeg sier så og si da alle motorer bruker LITT olje)

7afe motor på corolla og avensis skal være det samme den, men vær obs på at det finnes 2 utgaver av 7afe som jeg vet om,
1: den gamle utgaven som har dysene montert i toppen og 2 den litt nyere som har dysene montert i innsuget.
 #449612  av Tekumseh
 
Takk for svar :-)

Min drar 0,5 - 1 l olje pr 10 mil alt etter hvor hard man er på gassen. (Får Biltema 10W40 pga kostnader)
Ved kjøring i 3-gear, kan tenke meg 3000 - 4000 rpm (sånn ca 80 km/t) begynner det å smålugge og røyken velter ut bak.
I nedoverbakker med motorbrems ryker det godt når man gir gass igjen, så både oljeringer og ventiltetninger er slitte, og kanskje er det mer feil. Mener det kommer litt olje opp av peilestikka også, som smører dynamoreima selvsagt - Veivhusventilasjon???

Den kommer vel aldri i livet å gå avgasskontrollen på EU neste sommer....?
Bensinforbruket er også oppe i 0,75 l pr mil.... Det er for høyt, så motoren har det ikke godt.

Har droppa å bare bytte ventiltetninger, da det ikke kommer til å hjelpe.

Har blitt anbefalt å bytte motor, men får høre at de eneste motorene som passer er 7AFE fra Celica 1996 - 1999 (Grunnet ODBII). Og jeg leter og jeg leter, både etter delebiler, kjørbare billige biler og motorer i både Norge og Sverige...

En reparasjon på Toyota vil koste alt fra 20.000 - 30.000,- alt etter hvor mye som er galt. Hørte om en nå som betalte 18.500,- i 2009 for denne type jobb, og det var billig.. For stemplene må trekkes ut nedenfra som jeg har forstått, ingen jobb for en med ca 6 tommeltotter?
 #449635  av fdfx3
 
Olje opp av peilepinnehullet ja, høres ut som en av 2 ting enten veivhusventilasjon som du sier, eller at kompen din går i bunnpanna.
Bytte motor er ikke nødvendigvis en god løsning da sjansen er rimelig stor for at motoren du bytter til bruker olje å, kanskje litt mindre hvis den ikke har gått så langt.

Når det gjelder motor så skal alle 7afe motorer passe etter det jeg kjenner til, det kan være små forskjeller som motorfester,manifold,girkasseflensen på nedre delen av bunnpanna, starter og selvfølgelig ledningsnettet, men selve blokka med toppen skal passe, alt utenpå motoren kan være forskjellig ettersom modellen den kommer fra.
Det eneste du skal være obs på er at det finnes 2 utgaver av 7afe som jeg vet om, 1 hvor dysene sitter i toppen og en hvor dem sitter i innsuget som dem gjør på t20. (finnes 3 utgaver hvis du regner med turbo utgava av 7afe, men den er så sjelden så er ikke verdt å nevne)
Tror den med dyser i toppen er fra gamle biler med 7afe før 95 elns., har sett det i 93 Carina tror jeg det var.
Skulle ikke være noe problem så lenge du har komplett motor da.

Angående avgasskontrollen, så tenkte jeg skulle si at katalysatoren din kanskje kan være deffekt pga all olja som havner i katalysatoren og forbrennes der, noe som kan føre til at temperaturen blir så høy at du kan skade katalysatoen.

Kan tenke meg 20-30K for rep hos Toyota ja, men en av de motorene jeg overhalte tidligere så brukte jeg bare overhalingskit fra ebay og det har da hittil fungert som det skal bilen har gått litt over 2 mnd nå tenker jeg, uten hverken oljeforbruk eller blå røyk.

En overhaling med deler kjøpt fra ebay kostet meg under 2500kr det er inkludert frakt og moms + olje og filter.
Toppen var skjev og måtte planes, noe som jeg kan se for meg at ville koste 2-3K. Har heldigvis muligheten for å gjøre dette selv så slapp det.

Kan se ut som om jeg snart skal overhale en 3. 7afe pga oljeforbruk, kommer til å bruke ebay der å, med mindre den motoren det ble brukt ebay deler på skulle begynne og bruke olje før den tid, noe jeg tviler på at den vil.

Stemplene taes ut fra toppen av blokka, du plukker av toppen og bunnpanna og skyver stempelet oppover i sylinderen helt til det spretter ut sylinderen på toppen av blokka, se videoer på ebay om du er interisert.
Om du klarer å gjøre dette selv er det vell bare du som kan svare på, eller om du kjenner noen som kan hjelpe deg eller gjøre det for deg.
Det kreves noe utstyr for å gjøre dette da som: ventilfjærspenner, stempelringkompressor, momentnøkkel 12kant pipe for topploksboltene og kanskje rådelager bolter osv husker ikke hva som var hva, men mener topploksboltene er 12 kant husker ikke hvordan det var med rådene osv, tor det var sekskant.
Så det er kjekt å ha en Biltema i nærheten om du ikke har utstyret du trenger fra før.
Rep håndbøker er åsså mulig å få tak i på motoren.

Her er det link til delene jeg brukte da jeg overhalte min: http://www.ebay.com/itm/93-97-Toyota-Co ... 9f&vxp=mtr

Her er ett større kit: http://www.ebay.com/itm/93-95-Toyota-Ce ... 41&vxp=mtr
 #449671  av Tekumseh
 
Det er ikke mer tikking enn normalt, så jeg tror og håper ventilene er som de skal (er vel også vanlig feil på 7AFE?)
Komp i bunnpanna = oftest slitte stempelringer (eller kan også være ovale sylindre?)

Jeg får gå litt i tenkeboksen igjen, det så enkelt ut på denne videoen:
Spørsmålet er hvor enkelt det er i praksis...

Hvor lang tid må en regne med på jobben?
Hva kan gå feil?

Ble litt tent på å ta på meg "sommerjobb" nå mens det er "Harley-føre."
 #449718  av Tekumseh
 
Da var kit bestilt fra Ebay.
Blir en sånn Robert-gjør-ting-han-ikke-kan greie dette. Får alliere meg med noen med mer kunnskap når alt skal sammen igjen i værste fall.

Har plukka av dynamoen, fordeleren og topplokkdekslet. Tar det i sakte tempo når jeg venter på delene, iom at bilen heller ikke var kjørbar - begynte å gå på 3 sylindre denne uka.
Vedlegg
toppdeksel.jpg
toppdeksel.jpg (537.94 kiB) Vist 5726 ganger
 #449736  av Tekumseh
 
Da har jeg et viktig spørsmål: Hvordan støtter jeg opp motoren da jeg må av med høyre motorfeste (for å av med regreima)?

Ellers så jeg hvilken sylinder hovedproblemet ligger i da jeg fikk av eksosmanifolden i dag...
manifold.jpg
manifold.jpg (486.83 kiB) Vist 5720 ganger
 #449746  av Tekumseh
 
Aha! Tusen takk :-)
Er som du sikkert skjønner newbie (har ikke gjort annet enn bytte dekk og olje), så det er et spennende "prosjekt."

Har ingenting å tape da bilen ikke er kjørbar, og har en mekaniker i bakhånd om jeg står fast.
 #449758  av fdfx3
 
Hei, sett en jekk men en trekloss eller noe sånt under bunnpanna nærmest motor feste, løsne festet og deretter senk jekken kontrolet ned igjen, det skulle gå greit å fjerne jekken etterpå siden motoren sitter festet i 3 motor/girkasse fester til.

Husk å sjekke om toppen er plan etter du har fått den av, det er stor sjans for at den kan være skjev og at du må plane den.

Sendt deg PM sjekk inboksen din.
 #449760  av Tekumseh
 
OK, nok en gang tusen takk for råd, og takk for det på innboksen :-)

Tenkte jeg at jeg fikk ta av reima, skru motorfestet tilbake for så å gå på bunnpanna. Men da ser det kanskje ut til at jeg kan ta alt samtidig likevel.
Har store problemer med å få av kamakseldrevet, men skal låne meg en lengre arm (har kjøpt og modifisert mothold). Vet ikke om jeg tør å bruke starter-trixet.

Håper toppakninga er hel og at toppen er plan, men det viser seg i løpet av de neste dagene. Kjenner heldigvis en som har utstyr for å plane om det blir aktuelt.
 #449766  av fdfx3
 
Hvis du ser på kammen din så kan du se at ett parti av den er sekskant formet. der kan du bruke en stor fastnøkkel eller kanskje skiftnøkkel her kan du lett holde igjen kammen når du skal løsne drevet, ellers så kan du bruke en muttertrekker og 14mm pipe da skal normalt skruen løsne uten at du trenger å holde den igjen, men VÆR HELT SIKKER på at du har satt muttertrekkeren riktig vei før du prøver den metoden.

Vær obs på Saksedrevet på kammen, det skal låses med en m6 bolt, du kan se ilustrasjoner av dette i verkstedhånboka på side: EM-88.
Ytre delen av drevet er fjærbelastet for å ta opp slakk og forhindre støy så hvis du tar drevene fra hverandre uten å låse drevet så det spennes opp på nytt, det er åsså egene merker som skal peke mot hverandre på saksedrevene å, se verkstedhåndboka.

Det kan være enklere for deg å ta av kammdrevet etter at du har plukka ut kammene, jeg vet ikke hvor mye du har skrudd før men bare i tilfelle du ikke vet det så er det forskjell på shimsene under kammen, så disse burde ikke blandes, da må du sjekke ventilklaringer på nytt. pass også på skivene under topplokboltene og shimset under ventilfjærene, det er ting som er fort gjort og miste eller rote bort om du ikke er klar over at de er der, samme gjelder kila på kammen som låser kamdrevet å.

Starter trikset som du sier brukes best på veiva og kun på motorer hvor registeret roterer med klokka. (7afe roterer med)
Å gjøre det på kammen kan i værstefall resultere i at registerreima hopper over på drevet.
 #449781  av Tekumseh
 
Fikk opp med mothold og laaang arm.

Tok selvsagt ut innsugskammen uten å lese om service-bolten.. Men mener jeg skal få vridd det på plass igjen.

Fikk av toppen i dag. 12kant 10mm type lang var umulig å få tak i, så jeg slipa ned en vanlig 12-kant så den fikk plass.

En eksosventil brent og uhorvelig mye skitt..
Img_2850.jpg
Img_2850.jpg (161.88 kiB) Vist 5670 ganger