TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Oljeforbruk, forsøk pÃ¥ renovering (T20)

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #449793  av fdfx3
 
Er det den nummer 7 til høyre på bildet? eller er det bare olje på den? I såfall hvis det er den så måtte da bilen din gå på 3 sylindere den siste tida.
Dette blir nok bra, må bestille ny ventil/ventiler og da? og kanskje skifte ett ventilsete i værstefall.

http://www.ebay.com/itm/93-97-Toyota-Ce ... f5&vxp=mtr

Husk å kontrollere om toppen er plan, er ofte skjeve på de motorene jeg har vært borti. Sjekk åsså blokka om du har mulighet for det.
 #449801  av Tekumseh
 
Har bestilt ny ventil på Toyota. Slengte også med en toppakning derifra, så har jeg den i kit'et fra Ebay til reserve (har lest om ymse erfaringer med disse) og med all jobb kan det være greit det blir bra på første forsøk :-)

Det er den nr 7 ja, stort hull i kanten på den.

Håper jeg bare kan slipe ned ventilsetene med pasta og sugekopp. Toppen ser rett og fin ut, toppakninga var hel og fin. Men skal få noen som forstår seg bedre på det til å sjekke den før den skrus tilbake.
 #449956  av Tekumseh
 
Da var bilen i gang igjen! Puh! :-) Er litt fornøyd da iom at man har bytta en dynamo og ellers bare bytta dekk tidligere i livet.

Har brukt Chilton-boka, youtube og forumet (og et par andre forum) når jeg har stått fast. Likedan fdfx3 på forumet har vært til god hjelp på PM.

Så får vi se hvor lenge moroa varer :-)
 #450086  av Tekumseh
 
Ble ikke så nice work likevel...

Har toppakninga ikke blitt bra, eller er det termostat/radiator-relatert?



Har kjørt 24 mil, merka at det var mye trykk på slangene til radiatoren (i dag bygde trykket seg opp på 1 minutt fra kald motor).

Har ikke fått temperaturøkning på måleren.
 #450120  av ArildM
 
Haff. Kjipt.

HÃ¥per du finner ut av det, evt at noen her ikke kan veilede :)
 #450136  av Tekumseh
 
Hehe, er nok mine tommeltotter og altzheimer som er feilen. Hadde glemt et par skiver på toppboltene da jeg holdt på å trekke til, så jeg fikk ta det fra børjan. Hadde et håp om det gikk bra, men det gjorde det ikke...

Prøver på nytt, med litt bedre finish på pakningsflata på blokka, og nye oem strekkbolter og ny oem pakning. Og tunga rett i munnen (skal skrive huskeliste denne gangen, hehe)
 #451002  av Lahtinen
 
Tenker jeg må gjøre samme greia her. Har ikke mye peiling, men er rett praktisk anlagt og ganske naiv, så kommer langt med det. Jeg har 0 kompresjon på 4. sylinder og tennpluggen bader i olje. Sikkert brent minst en ventil. Frister å overtale hele skiten med å hone opp sylindre og bytte pakninger og ventiler og hva som måtte finnes nedi der av ting som som regel tar kvelden.
Hadde egentlig tenkt å bytte til 3sge, men finner ingen frontcuts/ delebiler. Gidder ikke sette inn ny brukt 7afe heller, for risken er ganske stor for at den ender opp i samme avgrunnen. Vet noen av dere total delepris for å få motoren fin og fresh?
 #451135  av Tekumseh
 
Lahtinen skrev:Tenker jeg må gjøre samme greia her. Har ikke mye peiling, men er rett praktisk anlagt og ganske naiv, så kommer langt med det. Jeg har 0 kompresjon på 4. sylinder og tennpluggen bader i olje. Sikkert brent minst en ventil. Frister å overtale hele skiten med å hone opp sylindre og bytte pakninger og ventiler og hva som måtte finnes nedi der av ting som som regel tar kvelden.
Hadde egentlig tenkt å bytte til 3sge, men finner ingen frontcuts/ delebiler. Gidder ikke sette inn ny brukt 7afe heller, for risken er ganske stor for at den ender opp i samme avgrunnen. Vet noen av dere total delepris for å få motoren fin og fresh?
Jeg kjøpte et stort kit på Ebay til 3000,- Men det ble ikke til at jeg brukte så mye annet enn innsugspakning, manifoilpakning, stempelringer og rådelager fra kit'et. Ville bruke oem toppakning og strekkbolter.
NÃ¥ i ettertid ser jeg det hadde holdt med et kit til 1000-lappen.

Fra Toyota kjøpte jeg en eksosventil: 1000,- (!)
Toppakning: 1000,-
Strekkbolter: 1000,-

Pakning på boks TheRightStuff fra Jula 400,- (to lag med bunnpanne på disse som man bruker flytende pakning på)
Pakningsfjerner og bremsedelsrens (til pakningsflatene) Jula/Biltema: 150,-
Ventilverktøy med sugekopp og slipepasta på Biltema: 100,-
Stempelringkompressor, ventilfjærverktøy og veivmothold (som jeg fikk modifisere) på Biltema: 550,-
Skrallesett, unbrakosett og annet verktøy som er greit å ha til senere + støttebukk(!)på Biltema: 1200,-

Du må også ha 4l olje og 6l frostvæske og 4 nye plugger er et must. (pga at dette var et prøveprosjekt ble alt kjøpt på Biltema - ca. 600,-)
Jeg lånte en litt grov momentnøkkel til toppboltene og innsug/manifold og veiv.

Kjøpte reparasjonsbok fra Chilton 200,- på Ebay.
Lånte PDF fra en på forumet, som jeg brukte sammen med Chilton-boka.
Brukte mest disse videoene:


Disse sidene var også fin å lese på: http://www.6gc.net/forums/index.php?showtopic=51960
http://www.6gc.net/forums/lofiversion/i ... 83759.html

Stemplene fikk bade i oppvaskmaskinspulver og vann, stakk opp oljehullene med nål og spiker - tok mange timer..

Hadde flaks, toppen var rett og sylindrene så ganske fine ut. Honing og dermed kjøp av større stempel + retting av topp hadde strukket budsjettet vesentlig.
Regreim (så fin ut) og vannpumpe hadde mange km igjen på intervall, så det tar jeg ved senere anledning. Selv om dette er greit å bytte når man er av med det likevel.

Med verktøy kosta det da 7 - 8000,- (tok nesten en uke for meg som var helt fersk - halve tiden ved PC'n/boka og klø seg i hodet) :-)