TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • T20 1998 1,8 til 3s-ge(gte)

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #448552  av Jox
 
Hei,

Har en 98' 1.8 celica og kjøpte den på hast siden jeg var sigen på å få en bil.
Men nå i etterkant er jeg på fronten hvor jeg vill ha mer hester og helst turbo.
Har ikke lyst å selge bilen :? , så noen som vet om det er helt håpløst å endre motor koden å skaffe ny motor eller må jeg selge og skaffe ny celica?
 #448557  av ArildM
 
Du kommer til å bruke ca like mye penger på motorbytte som bilen kosta deg, ellers er vel alt mulig :mrgreen:
Må vel bytte både motorfester, ledningsnett, radiator osv osv. Er mulig, men det koster som regel mye mer enn man tror.
Ellers spørs det om bilen ble levert med noe hvassere motor originalt, i så fall må du kunne dokumentere at din er lik i bremser og understell med en hvassere utgave for å få dette godkjent :)

Så det enkleste er nok på alle mulige vis bare å kjøpe seg en bil som er ferdig med så mye hk som du vil ha, men alt er mulig om du liker bilen og vil bruke masse tid og penger på å få den helt unik :) Been there done that :mrgreen:
 #448559  av laffy
 
"Råeste" motor i din bil er 2-liter 170 hesters GT-utgaven, den er uten turbo. Kanskje det går å få godkjent turbo på din motor om du holder deg under 170 hk, men da må du sikkert ha bremser osv fra GT. Om du skal ha orginal turbomotor så er den fra GT-4, og den har 245 hk, det er en annen bil igjen, så det får du nok ikke godkjent.. Kjøp deg heller en annen bil for å si det sånn.
 #448580  av Jox
 
OK, har søk rundt og venter på svar fra noen verksted om hva pris antydning på jobben blir.
men det virker som at jeg får kose med bilen kosmetisk og speide etter en med mye futt i.

Takk for kjapp respons :D
 #448581  av David
 
dersom du skal ha 3sgte turbo er dette en ombygging som ikke er direkte bolt on, så jeg tror det er mer prisgunstig å kjøpe en st185 gt4
(jeg har en st185 gt4 cs til salgs dersom interesse)

enklere alternativ vil være å kjøpe en komplett st202 fra japan med redtop beams(200hk), da handler det "bare" om å flytte over komponenter til den bilen du har fra før, jeg tipper en slik bil koster omtrent 50 tusen uten egentlig å ha noen formening eller kunnskap om prisnivået på disse
i tillegg til å flytte over alle delene, må du nok belage deg på å bruke litt tid på elektronikk da komplett ledningsnett ikke kan flyttes siden ratt, pedaler og slikt ikke sitter på samme side. jeg tipper det er andre som har gjort dette før på andre forum, kanskje i amerika. så søk og spør der for tips og råd. er du heldig har noen en byggetråd du kan bruke som veiledning

dersom du gjør alt selv ville jeg budsjettert med ca 15-20 tusen i tillegg til donor bil i reserve/-slite deler/materiell som bør byttes ifbm ombygging

jeg tipper du må borre ut motorfeste i front av motor og sveise inn fra delebil, for å få S motor til å passe i A bil