TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • SpørsmÃ¥l angÃ¥ende min første Celica.

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #448632  av yoloblaster
 
Dette er da min første post, og håper jeg ikke gjør ting feil(!)

På lørdag skal jeg kjøpe min første Celica, da jeg har ønsket meg en i 4 år, og tok lappen for ett halvt år siden.
Det blir da sjette-generasjonen med en 1.8 7A-FE motor. Først og fremst så lurer jeg på om det er noen vanlige Celica-feil/skavanker jeg burde se etter. Jeg vet rust i dørkanter, antenner som ikke vil opp og dørlåser som slår seg vrang, men er det mye annet som er vanlig på disse bilene jeg burde se etter før kjøpet?

Også lurer jeg på om ett ratt fra syvende generasjonen passer i sjette generasjonen? Det er ikke ett must, men far har ett syvende generasjons celica-ratt i sin RAV4, og det ligger bare så utrolig godt i hendene.

Kom gjerne med innspill og andre ting jeg burde være obs på!
 #448639  av ArildM
 
Rattet bør nok passe, veldig mye samme boltmønster eller hva man skal si på Toyota.
Pass på som nevnt ovenfor, 7AFE og 4AFE har vel etterhvert fått rykte for å kunne brenne olje.
Ellers er det vel ganske utprøvd og sikker Toyota kvalitet, bare pass på at den kjennes fin ut å kjøre, og at ting ikke er rusta ihjel :) Ta en kjapp kikk under bilen, i hjulbuer osv, salt og vinter er ikke snill med noen biler om den har vært brukt på vinterstid :)
 #448649  av yoloblaster
 
ArildM skrev:Rattet bør nok passe, veldig mye samme boltmønster eller hva man skal si på Toyota.
Pass på som nevnt ovenfor, 7AFE og 4AFE har vel etterhvert fått rykte for å kunne brenne olje.
Ellers er det vel ganske utprøvd og sikker Toyota kvalitet, bare pass på at den kjennes fin ut å kjøre, og at ting ikke er rusta ihjel :) Ta en kjapp kikk under bilen, i hjulbuer osv, salt og vinter er ikke snill med noen biler om den har vært brukt på vinterstid :)
Takk for svar, begge to!
Men blir litt usikker når du sier "brenne olje". Menes det som at oljen faktisk tar fyr, eller at den bruker mye olje? Litt vanskelig å få sjekket sistnevnte når jeg skal prøve den, annet enn å sjekke olje før og etter prøvekjøringen. Får ta med jekk og sjekke etter rust under og i hjulbuer!
 #448651  av Tekumseh
 
Brenner bort olje, dvs oljen kommer inn i sylindrene/forbrenningskammer og blir brent der med bensinen og kommer ut eksosen.
Min bruker ca. 0,5 l olje pr 10 mil ved pen kjøring, men har dialog med forrige eier og håper på en løsning :-)

Bruk motorbremsen ned en lang bakke, gjerne i flere gear, så rus den hardt. Er det feil på ventiltetninger evt oljeringer da, så skal det bli en bra røyksky bak deg.

Man kan også stå på tomgang og ruse opp hardt til høyt turtall for så å slippe den ned igjen flere ganger etter hverandre (pumpe gasspedalen), da legger den et fint røykteppe bak hvis den er kaputt.

Reparasjon på verksted kommer seg på rundt 20.000,- kr, og en motor er nesten håpløst å få tak på.
Sist redigert av Tekumseh den 14 apr 2015 11:01, redigert 2 ganger totalt.
 #448653  av Tekumseh
 
OK, så bra, da burde det ikke være noen fare :-)
Etter hva jeg har lest bør du bytte olje i rett tid, for det er gammel olje som tar knekken på de, sånn ved +/- 200.000 km.
Lykke til med kjøpet! Tøffe biler er det :-)
 #448677  av Myklebust
 
Ikkje feil med T20 som førstebil! :) Hadde en i familien et par år, og eigde den sjøl siste tre månedene. Passelig med krefter, utrulig pent design, sportsseter osv... Knallbil! :mrgreen: Min brukte også litt olje, men var ikkje verre enn at eg etterfylte pittelitt i måneden. Ellers bunnsolid, men pass deg for rust i dørkantene ja!

Fiks deg et bra anlegg og fine felger, så har du nok grombil lenge :) Sjå etter JDM baklykter på eBay!
 #448707  av yoloblaster
 
Myklebust skrev:Ikkje feil med T20 som førstebil! :) Hadde en i familien et par år, og eigde den sjøl siste tre månedene. Passelig med krefter, utrulig pent design, sportsseter osv... Knallbil! :mrgreen: Min brukte også litt olje, men var ikkje verre enn at eg etterfylte pittelitt i måneden. Ellers bunnsolid, men pass deg for rust i dørkantene ja!

Fiks deg et bra anlegg og fine felger, så har du nok grombil lenge :) Sjå etter JDM baklykter på eBay!
Det blir min andre bil, da jeg kjørte min første bil til vraking istad :(
Har ett greit Kicker L5 2x12 anlegg fra gamlebilen, og 17" ATS-felger følger med fra forrige eier! Gleder meg masse til lørdag!
Har allerede tittet etter JDM-lykter, men må nok vente litt da de blir litt for dyre rett etter bilkjøp :(

Men skal bli utrolig bra!