TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Chanassa's Celica "Kirby"

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #449271  av chanassa
 
Etter mange år på veien begynte min Celica å bli ganske så blass i lakken, dette i tillegg til steinsprut og andre lakkskader gjorde at jeg bestemte meg for å teste ut PlastiDip. Legger ut bildene her slik at dere kan få se hvordan prosjektet skrev frem. Klikk på bildene for å se hele bildeserien.

Innsiden:

Jeg begynte rolig med dekslene på innsiden. Disse tok jeg ute da det var meget fint vær og helt vindstille. Måler her var å lakkere midtkonsollen og dekslene rundt dørhåndtakene i samme farge som bilen skulle ha på utsiden. Jeg syntes resultatet her ble veldig bra selv, men ser veldig fram til å få fram helheten ved å også ha samme farge på hele bilen. Det jeg slet mest med i denne prosessen var faktisk å få montert sigarettenneren perfekt av alle ting.
Bilde

Utsiden, maskering:

Er ikke veldig mye å si om dette, jobben gikk i og for seg ganske bra, men litt knot i kriker og kroker (Som det alltid er). I serien under ser dere litt av hvordan bilen ser ut til å begynne med også.
Bilde

Utsiden, lakkering:

Aldri mer skal jeg lakkere en bil med hvit PlastiDip, tror vi brukte litt over 10 liter for å få en fin dekk på den. Jobben i seg selv gikk ganske greit, vi gjør noen feil her og der, men vi greier å rette det opp etterhvert som vi får bedre dekke.
Bilde

Resultat:

Med kun maskering og lakkering utvendig brukte vi 13 timer med ganske effektiv jobbing. Vi opplevde noen få problemer underveis, men dette er bare å forvente når vi er helt ferske. Det var kanskje litt sjansjespill å gå på med full pupp, men PlastiDip er heldigvis ganske snill og du har som regel store muligheter til å rette opp feil. Alt i alt syntes jeg selv at bilen fikk et mer personlig preg over seg. Det viktigste var å få dekt steinsprut og andre lakkskader som hadde kommet etter årenes løp noe vi greide veldig fint.
Kom gjerne med tilbakemeldinger på hva dere syntes om både prosjektet og om bilen slik den nå ser ut. Kom også med tips til hva som bør gjøres som neste steg dersom dere har noen bra ideer på lager.
Bilde

PS: Jeg skal bestille nye skilter.
PSS: Jeg har ikke fått av alt PlastiDip'en fra listene osv. Klokken ble halv ett natt til mandag før det ble tørt nok til å kjøre så det må vente til litt senere, men det skal selvfølgelig gjøres.
Sist redigert av chanassa den 20 mai 2015 07:18, redigert 1 gang totalt.
 #449274  av ArildM
 
Tøft :)
Sort matt er så overbrukt i dag, men hvit matt? Funker :mrgreen:
 #449401  av chanassa
 
Demotert lyktene og sotet disse. Brukte en PlastiDipp som het Black Smoke, denne fungerte perfekt til sotingen. Platen bak skiltet skulle også lakkeres, dessverre fungerte ikke Black smoke like godt her og resultatet ser så som så ut. Dette skal selvfølgelig endres og platen blir enten sort eller kledd i carbon (Begge deler er på vei, men har ikke bestemt meg enda). Som dere ser på bildene under så er det også en planke som holder oppe bagasjerommet, dette er grunnet at demperen på venstre side ikke lenger fungerer. Dette er på vei.

Bilde
 #449404  av ArildM
 
Trenger såårt nye skilter :wink:
Koster 200 på Statens Vegvesen? :)
 #449412  av chanassa
 
ArildM skrev:Trenger såårt nye skilter :wink:
Koster 200 på Statens Vegvesen? :)
Det er jeg helt enig i, og de skiltene de kommer de. Er bare det at jeg ikke har kommet meg til biltilsynet enda, vanskelig å få tid til det før de stenger dessverre.
 #449414  av chanassa
 
Ingen bilder dessverre (Kommer i kveld), men fikk den nye demperen til bakluka mi i dag! Planken er kastet ut.
Fikk også lakkert skvettlappene framme røde, bildet av dette kommer som sagt. Skvettlappene bak blir tatt i løpet av helgen.

Legger ved en liste under på hva som er gjort og hva som er planlagt framover. Dette er den samme listen som jeg skrev på 6gc.net og derfor på engelsk.

Performance
Past:
- Stock

Present:
- Stock

Future:
- Thinking about a swap, not sure what to do or how.

Suspension
Past:
- Stock

Present:
- Changed due to a leak in front right hand side

Future:
- Lowering springs

Exterior
Past:
- Black and worn

Present:
- Matte White plastidip
- Black summer rims with red toyota stickers
- Red Toyota stickers over direction light in the front.
- Darkened taillights

Future:
- 6gc.net decal
- Red wheel knobs
- TRD decals
- Red Calipers with celica decals
- Black or carbon backplate
- Black or carbon mirrors
- Red mudflaps with TRD decals
- All red or JDM tails

Interior
Past:
- Stock

Present:
- Matte white Plastidip midconsole and other details
- New head unit with red lighting

Future:
- LED interior lights
- Red or white LED instrumentpanel
- More white details
- Racing front seats or leather seats with heating
- Momo or similar steeringwheel
- Change out all speakers
 #449440  av Myklebust
 
Stor respekt for innsatsviljen! :) Resultatet ser jo lekkert ut akkurat no, men er spent på oppdatering etter sommersesongen! Fins kanskje spesielle vaskemidler for å holde plastidipen fin (berre noke eg tenker, kanskje vanlig sjampo er likegodt). Har sett skrekkeksempler på gammal plastidip før. Faktisk en kvitdippa T20, skal sjå om eg finner bilder.

Kjenner en som plastidippa BMWen sin oransje. Litt dårlig blanding førte til at det var umulig å få av igjen, og han endte med å kjøpe styling, heller enn å pirke bilen fri for plast...

Ellers creds for fargevalg! Interiøret var spesielt fint! 8)
 #449441  av Myklebust
 
Men kom på noke: skulle ikkje bilen vore Kirby-rosa? :mrgreen:
 #449444  av chanassa
 
Myklebust skrev:Stor respekt for innsatsviljen! :) Resultatet ser jo lekkert ut akkurat no, men er spent på oppdatering etter sommersesongen! Fins kanskje spesielle vaskemidler for å holde plastidipen fin (berre noke eg tenker, kanskje vanlig sjampo er likegodt). Har sett skrekkeksempler på gammal plastidip før. Faktisk en kvitdippa T20, skal sjå om eg finner bilder.

Kjenner en som plastidippa BMWen sin oransje. Litt dårlig blanding førte til at det var umulig å få av igjen, og han endte med å kjøpe styling, heller enn å pirke bilen fri for plast...

Ellers creds for fargevalg! Interiøret var spesielt fint! 8)
Takk for hyggelige ord.
Jeg testet den samme lakken (matt hvit) på vinterfelgene mine over en hel sesong før jeg kjørte på og lakkerte hele bilen. Disse holdt veldig bra og det gikk fint å vaske de med vanlig såpe og vann. Tenker at jeg går til innkjøp av spesialsåpe nå som det er over hele bilen, men tror og håper at dette blir veldig bra.

Høres ut som at fyren som dippa BMW'en sin har hatt på et for tynt lag egentlig? Ikke at jeg er noen ekspert, men et for tynt lag gjør at den ikke er noe fin å rive av igjen.
 #449445  av chanassa
 
Myklebust skrev:Men kom på noke: skulle ikkje bilen vore Kirby-rosa? :mrgreen:
Hehe, jo den burde kanskje det. Navnevalget kom litt naturlig når den er så søt, snill og rolig på innsiden. Det er jo bare en liten 1.8L hehe.
 #449446  av chanassa
 
Kommer med en liten oppdatering, dessverre uten bilder enda.

Skvettlappene framme har endelig blitt røde, ga bilen en helt ny look og passer fint med de røde klistremerkene. Skvettlappene bak + litt finpuss på de fremme blir gjort ila helgen. Tenker at jeg fyrer ut med noen bilder da også.

Ellers lurer jeg på om det er noen som har et førersete å selge? Det røk dessverre en fjær i mitt sete og jeg kan skrive under på at dette ikke er særlig behagelig å kjøre med. Dersom du har det, send meg en PM.
 #449465  av chanassa
 
  • Røde skvettlapper
  • Røde Toyota emblem framme og bak
  • Bakplaten er sort og ferdig.
  • Gitteret i grillen er byttet ut, DVS at det nÃ¥ er det sorte orginale
  • Jobbet videre med Ã¥ ta bort plastidipp pÃ¥ listene, her er det fortsatt litt som mÃ¥ gjøres.
  • Sort tanklokk
Bildene kan sees ved å trykke på lenken under:

Bilde
 #449481  av Myklebust
 
Kult! Liker skvettlappene, men hadde det ikkje sett bedre ut om toyotamerkene var svarte? Berre en tanke, det er stilig som det er og! :)
 #449498  av chanassa
 
Myklebust skrev:Kult! Liker skvettlappene, men hadde det ikkje sett bedre ut om toyotamerkene var svarte? Berre en tanke, det er stilig som det er og! :)
Jo, det kan være at de ser bedre ut i svart, men jeg håper at når de detaljene som skal bli røde blir røde så ser mann en helhet i det hele.