TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • hull i girkasse st185 cs

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #450305  av <RuPerT>
 
Hei godtfolk :)
Har gått til innkjøp av en Celica gt4 cs. Men på denne var det havari på en drivaksel,som resulterte i ett lite hull i girkassen. Hullet er ca 1x2.5cm stort.. er det kun sveising som gjelder her eller fins det andre holdbare løsninger? :)
 #450314  av Makk
 
http://www.belzona.com/en/products/1000/1111.aspx

Dette her eller annen produsent av samme greia er ditt beste håp om hullet ikke er så grusomt digert.

Ã… sveise girboks som sikkert er en flott legering av mye rart kan vise seg vanskelig.

Viktig at du ikke bruker så mye at det legger seg igjen inni kassa!

Og som demonstrert dem bruker det jo på motorinnmaten, som nok har det værre enn chassiset på ei girkasse :)
 #450319  av celica_st185
 
Har brukt loctite sitt kjemisk metall med godt hell på endel forskjellig. Rengjør godt, og puss med litt grovt sandpapir før det påføres. Har du ett bilde av skaden?
 #450324  av <RuPerT>
 
Takker for svar :) Skal få tatt ett bilde av skaden når jeg kommer hjem :)
 #450335  av Makk
 
Det der ser veldig lovende ut! Sveise alu er noe herk å siden kassa sikkert er en alu-legering så er det ikke akkurat noe bedre av det.
 #450345  av fdfx3
 
Hei, er det du som kjøpte den som stod på finn oppe i mo i rana?
Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt den med til ett verksted som driver med sveising/ aluminiumarbeid, tror det kan lønne seg å gjøre det ordentlig første gang heller enn å begynne å kladde med no jalla greier som kjemisk metall.
Jeg har selv prøvd HTS2000 å jeg må advare deg om at det kreves VELDIG MYE VARME du må nok ha noe sånt som en skjærebrenner eller noe sånt og det er også veldig vanskelig å bruke ikke i nærheten så lett som det ser ut som i videon.
Å jeg kan tenke meg på at noe så stort som ei girkasse kan det være vanskelig å få nok varme da varmen sprer seg veldig godt i alu.
Som sagt det er veldig vanskelig å bruke, jeg er fristet til å si at det er nesten umulig for noen som ikke jobber som sveiser og i tillegg til det må du være forsiktig med å ikke varme for mye, så alu'n smelter. Aluminium kan være vanskelig å se hva slags temperatur det har da den ikke gradevis begynner å gløde slik som stål gjør, når aluminiumen blir varmt nok så bare plutselig kolapser det.
Det høres ut som om at hullet ikke er så stort at det ikke kan sveises, jeg ville hvertfall ha kostet på bilen å få det proftsveiset.
Men det skal sies det at dersom du skulle ha fått til å bruke det så ville det sikkert fungert, bare husk å rengjør veldig godt å stryk HTS pinnen langs det du skal lodde/sveise en gang i blant for å sjekke temperaturen på aluminiumet, da den smelter av seg selv bare du stryker den pent langs godset så bør du stoppe å varme og bare holde varmen vedlike, varmer du for mye kan du forvente at ett godt stykke av girkassa bare forsvinner innover i kassa eller ned på gulvet og da har du plutselig ett enda større problem.

uansett lykke til.
 #450368  av <RuPerT>
 
Denne sto på Stokmarknes :) Blir ikke noe snarløsning her hvis det ikke blir å vare/til å stole på :) Så sveising blir det om det er eneste utvei :)