TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • tips og rÃ¥d . Turbo ifra supra mk3 57trim ?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #450514  av moki
 
Hei

Har endelig blitt eier av en Celica gt-Four 89mod med st185 gt4 motor:) smid bundel+++

Er rimelig lei av org ct26 tuboen? den er overhalt og er i god stand! men problemet er spoll-uppen?

Har fått tak i en 57 Trim turbo som er til supra mk3??

Hva syns dere om denne kontra ct26? Noen som har prøvd detta?

57 trim turboen er olje-vann kjølt! Hvor mye hk er den god for? passer den org ct26 manifolden?

hjelper frontmontert intercoller på spoll-uppen. Har nå osv fått tak i 3 toms eksos hele veien,

takker for gode råd :)


turbo  mk3.jpg
turbo mk3.jpg (76.73 kiB) Vist 2682 ganger
Vedlegg
hhhhh.jpg
hhhhh.jpg (130.65 kiB) Vist 2682 ganger
 #450515  av Makk
 
http://www.fensport.co.uk/Parts/Model_1 ... ory_1/1959

Lettere enn å sette på en turbo til en annen bil vil jeg tro, 2nd gen st185 må ha større dyser, større pumpe og bensintrykksregulator for og gjøre noe som helst av større betydning uansett, og en standalone ECU er høyst anbefalt, piggyback er vekkastede penger, kan ta bort luftmengdemåleren med map sensor og spare vekt/problemer også, lage skikkelig flott cold air intake med all den nye plassen også :D

Starvation er også et problem på 2nd gen innsug, så derfor standalone ECU slik en kan leane/riche separat på dynobenken etter behov på de to sylindrene som sliter på 3SGTE pga crap innsug på 2nd gen. (piggyback er shit, igjen, ikke kjøp det)

Jeg har "CT27" (Byttet til annen innmat) på min GT4, 300+ power med smidd motor og større dyser/pumpe/regulator/3* eksos/front intercooler, motec ECU, det drar knallbra men merker at det tar litt tid og spoole mellom gir pga CT26 er egentlig ingen super bra turbo.

For lavere spool-up, CT20B fra en 3rd gen er et meget bra og rimelig valg, jeg har det i den andre bilen, en MR2 turbo med 3rd gen, forskjellen er ganske så enorm, det finnes praktisk talt ikke turbolag i det hele tatt, jeg snakker da av personlig erfaring, begge bilene er cirka det samme med effektuttak og modifikasjoner.

57 trim er kansje litt høyt om du ikke har tenkt å ta ut 500+ hester, dem fensport selger som "stage 3 CT26" opp til 360 hesters har kun 48 trim, og uten at jeg skal si at jeg er mega-ekspert, større er ikke bedre uten at resten av motoren/oppsettet står i stil, og skal du ha ut over 350-360 hester så har du truffet begrensingen på absolutt alt av det originale ved 3SGTE, bensin må oppgraderes, eksos, innmat, manifold, motorstyringen, toppakning tenningsanlegg, intercooleren/inntaket og snart etter det står toppen for tur da den også nærmer seg veggen for hva den klarer uten sterkere ventilfjører, porting, titanventiler og slikt for og få opp turtallet/styrken litt.

Du får fint ut 300 hester av en 2nd gen 3sgte for 10 tusen spenn om du klarer og finne litt brukt her og der, og kjøper viktige komponenter kliss nye (pumpe!)

Og skal du ha ut flere hundre hester så må en begynne å tenke på forsterkede drivledd og girkassa etc etc, men det skjer ikke før en krysser 500 ish ish står det på diverse plass der dem veit saker og ting.

Frontmontert intercooler vil utgjøre en kjempeforskjell, jeg har det på min, du slipper all heatsoaking og du får bedre boost characteristics, mer stabil under høyt trykk, anbefalt fordi en intercooler som ligger oppå motoren og blir varm og jævlig fra eksosmanifold og blokk, det er et fantastisk møkkadesign! Originalt GT4 panser kjøler også helt elendig, bare CS panser gjør jobben det burde! Men siden dette er ST165 så er det vel litt forskjell kansje.

En slipper også at du griller alt av lakk og slanger og alt faen når den originale intercooleren er like varm som blokka på motoren!

Småtips : Ceramic Coating av manifolden din og turbo blanket over turboen vil øke poweren din merkbart, og du slipper mye radiasjonsvarme, men husk at kun eksosdelen av turbinen og manifolden din skal dekkes, innsugsdelen på turboen må ikke dekkes over :p

Teorien er at varmere gasser ekspanderer fortere, og det funker. Kald innsugsluft, varm eksosgass, så må en bare separere dem riktig! Det er ikke sånn "kjøp kina blanket, få 120 hester" type oppgradering da, men det er billig nok til at det er verdt det, ivertfall for og slippe og koke lakken din!