TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Motorbytte T20

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #450721  av Lahtinen
 
Har en 94mod med 1,8 motor som jeg kunne tenke meg å bytte til en nyoverhalt 2-liters. Noen her som har gjort det på sin, eller kan henvise til en god link?
 #450724  av Tekumseh
 
Er en til salgs her på finn, men den er ikke omregistrert til 2.0: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=59852465
De som selger vet ingenting om hvordan dette ble gjort, jeg har mailet og spurt de...

Jeg har lest at et motorfeste må gjøre om/flyttes, i tillegg til en del elektrisk (helst trenger man en hel delebil og flytte ledningsmatta over.) Gearkassa må byttes, og dermed drivakslinger + +

Så får man visning/omregistrering osv etterpå... Biltilsynet kan krangle på dette, det er vel helt i grenseland mht hk vs bremser understell osv.

Googler man "7AFE 3SGE swap" får man opp mange tråder om emnet. I tillegg til at det finnes en del om man søker dette forumet også.
 #450744  av Lahtinen
 
Tekumseh skrev:Er en til salgs her på finn, men den er ikke omregistrert til 2.0: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=59852465
De som selger vet ingenting om hvordan dette ble gjort, jeg har mailet og spurt de...

Jeg har lest at et motorfeste må gjøre om/flyttes, i tillegg til en del elektrisk (helst trenger man en hel delebil og flytte ledningsmatta over.) Gearkassa må byttes, og dermed drivakslinger + +

Så får man visning/omregistrering osv etterpå... Biltilsynet kan krangle på dette, det er vel helt i grenseland mht hk vs bremser understell osv.

Googler man "7AFE 3SGE swap" får man opp mange tråder om emnet. I tillegg til at det finnes en del om man søker dette forumet også.
Æsj, mente jeg hadde lest at motorfeste var de samme, så at det der ihvertfall var mer eller mindre plug and play. Tenkte jeg skulle få tak i et front cut. Tenkte først på beams, men stryker den. Bremsene hadde jeg regna med måtte byttes, syns de er ganske slapp på de stakkars 116 slitne rideskoleponniene som sitter der nå:p

Bilen med sine 21 år er ellers ganske shipshape. Har overtatt den etter venninna mi så det hører med ganske mye affeksjon. Det, i tillegg til at jeg vil ha noe utfordrende å gjøre på er grunnen til at jeg vil bytte motor heller enn å kjøpe ny bil:)

Håper på å begynne til sommern, da blir det en diytråd på norsk. Kanskje jeg lager en blog:p
 #450761  av Tekumseh
 
Blir spennende å følge bloggen :-)

jeg er langt fra noen ekspert jeg -tvert imot- men skriver bare det jeg selv har lest om.
Var inne på tanken jeg også, men ble frarådet det pga alt for mye arbeid langt utenfor min kompetanse.

Har en 7AFE stående nå komplett med gearboks, innsug osv. Hadde vært fristende å prøve noe lavbudsjetts-turbogreier på den, men vi får se..

Er godt fornøyd med de 116 hestene jeg, de oppleves vesentlig sterkere enn de 116 i Carina E Xli f.eks. Samtidig er forsikringa og bensinforbruket billig. Men selvsagt 50 gamp til merker man godt.
 #450800  av Lahtinen
 
Tekumseh skrev:Blir spennende å følge bloggen :-)

jeg er langt fra noen ekspert jeg -tvert imot- men skriver bare det jeg selv har lest om.
Var inne på tanken jeg også, men ble frarådet det pga alt for mye arbeid langt utenfor min kompetanse.

Har en 7AFE stående nå komplett med gearboks, innsug osv. Hadde vært fristende å prøve noe lavbudsjetts-turbogreier på den, men vi får se..

Er godt fornøyd med de 116 hestene jeg, de oppleves vesentlig sterkere enn de 116 i Carina E Xli f.eks. Samtidig er forsikringa og bensinforbruket billig. Men selvsagt 50 gamp til merker man godt.
Turbo hadde vært et godt alternativ. Syns den gjør greit fra seg når den bare kommer i gang over 100:p