TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Større bremser og TUV godkjenning st185

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #451410  av God
 
Leker litt med tanken på å oppgradere bremsene på min st185. Er det noen TUV godkjente ettermarkeds 4 stemplet kalipre til st185? Hvor vanskelig er det å få godkjent i vognkort med la oss si Wilwood, Brembo, Tarox, D2, XYZ osv osv? Original bremsene er jo rett og slett ræva! :cry:

Jeg er klar over at mange bruker st205 bremser, men det er jo kun bakre kalipre som passer rett på. Kaliprene fremme er jo en helt annen sak og krever mye mer arbeid for å tilpasse.. Kan jo like godt gå over til custom da.

Vil gjerne høre erfaringer her lokalt, siden TUV ikke er en problemstilling i det hele tatt på utlandske Celica forum.

På forhånd, så takker jeg for innspill og erfaringer.
 #451411  av Zepticon
 
Du har to alternativer:
- TÃœV papirer
- Bremser fra en annen produksjonsbil som er tyngere og har mer effekt, og som passer på Bolt-on. Du må da bytte hele bremsessytemet (Hovedsylinder, booster, bremser forran og bak) (jeg har gjort dette på min 626)


Men hva er galt med org bremser? Det skal mye herjing til på bane for at du skal trenge nye bremser.
 #451412  av Zepticon
 
Kan jo bare si at bremser er kun et problem hvis:
- Du ikke klarer å låse hjulene fordi du ikke får nok kraft
- Bremsene går varm under kjøring

Om problemet er at du ikke har nok kraft er det en del ting du kan gjøre:
- Koste på deg skikkelige klosser
- Kjøp gode bremseskiver (OEM, eller Centric Premium) Typen metall har alt å si her, og billige er dritt.
- Stålomsunnet slange
- Bytt bremseveske
- Overhal hovedsylindern
- Overhal bremsene (dette er dritlett!)

Om bremsene går varm:
- Bygg skikkelig kjølessytem (hull i bremseskjold koblett til luftinntak)


Større bremser når det ikke trengs ødelegger mer enn det fikser, du får mer uavfjøæret vekt (kalipepre og skiver) og mer vekt som skal roteres. Det gir dårligere aks.
 #451413  av God
 
Zepticon skrev:Du har to alternativer:
- TÃœV papirer
- Bremser fra en annen produksjonsbil som er tyngere og har mer effekt, og som passer på Bolt-on. Du må da bytte hele bremsessytemet (Hovedsylinder, booster, bremser forran og bak)


Men hva er galt med org bremser? Det skal mye herjing til på bane for at du skal trenge nye bremser.
Bremsene fungerer som dem skal, men synes det er for lite stoppkraft/treg respons i forhold til min andre bil med STI bremser for å gjøre en sammenligning. Har gått over slanger, lufting, bremsekraftforsterker og smørt opp original kaliprene og det var ikke noe merkbar forskjell. I tillegg skader det jo ikke med mindre bremselengde og respons når jeg senere skal på banekjøring og ikke minst bruke den modifiserte motoren jeg har liggende på lur.

Spørsmålet er jo hvilke bremser som har TÜV med teknisk dokumentasjon og type godkjenning til st185. Jeg har ikke hørt noe om det hvertfall og var derfor litt nyskjerrig på hva andre har gjort på sine Celicaer når det gjelder bremseoppgradering.

Mange ettermarkeds produsenter har TÜV papirer på teknisk dokumentasjon, men ikke TÜV papirer for type godkjenning hos biltilsynet. Hadde samme tullet med BC coilovers settet mitt når jeg skulle prøve å ordne godkjenning. Greit nok at du har papirer på teknisk dokumentasjon, men så lenge det ikke er papirer på at produktet fungerer på gjeldene bil, så hjelper det fint lite.

Bremser fra en annen produksjonsbil er jo også et alternativ, men da er jo problemet igjen passform (bolt-on). Har hørt snakk om at Nissan R33 kalipre og Porsche 911 bremser kan brukes, men da selvsagt med en adapter. Nesten alt passer med adapter, hehe.. :wink:

Det som er greit med st205 sine bremser er jo at det står Celica på dem og det ser originalt ut. En kontrollør trur jeg neppe ville tenkt så mye over det. Store røde brembo bremser derimot ser jo ikke originalt ut, så det hadde nok tvilsomt gått gjennom noen kontroll. Jeg vil hvertfall ikke gamble på det. :P
 #451414  av God
 
Zepticon skrev:Kan jo bare si at bremser er kun et problem hvis:
- Du ikke klarer å låse hjulene fordi du ikke får nok kraft
- Bremsene går varm under kjøring

Om problemet er at du ikke har nok kraft er det en del ting du kan gjøre:
- Koste på deg skikkelige klosser
- Kjøp gode bremseskiver (OEM, eller Centric Premium) Typen metall har alt å si her, og billige er dritt.
- Stålomsunnet slange
- Bytt bremseveske
- Overhal hovedsylindern
- Overhal bremsene (dette er dritlett!)

Om bremsene går varm:
- Bygg skikkelig kjølessytem (hull i bremseskjold koblett til luftinntak)


Større bremser når det ikke trengs ødelegger mer enn det fikser, du får mer uavfjøæret vekt (kalipepre og skiver) og mer vekt som skal roteres. Det gir dårligere aks.
- Jeg har slissa skiver bak, men "vanlige" skiver framme. Skivene er vel snart 4 år gamle, men bilen er brukt så lite at det er ikke tegn på slitasje.
- Nye klosser fra Toyota.
- Jeg har ikke stålomspunnende bremseslanger, men ville vente til jeg tok beslutningen om nytt bremsesystem.
- Bremsevæske er skiftet for ikke så altfor lenge siden
- Hovedsylinder er ikke skiftet, ble testet når jeg hadde motor ute
- Kaliprene er overhalte med nye pakninger og sylinder glider uten problem
- Bremsene blir ikke særlig varme etter hva jeg har kjent. Nå har jeg ikkje kjørt all verden med bilen etter den nye motoren.

Det er riktig at det er mer vekt og mer masse som skal roteres, men jeg ofrer gjerne litt for å minimere bremselengde, øke respons og stoppkraft. Synes det er litt dumt å legge mer penger på oppgraderingsdeler til original bremsesystemet, når jeg ikke med sikkerhet vet at det blir noe særlig bedre. Spørsmålet er hva som er kostnytte.
 #451416  av Makk
 
Prøv stålomspunnede slanger, det er ganske stor forskjell på bremserespons, du har så og si null ekspansjon i slangene og du får ganske mye sharpere pedal, og få på 5.1 bremsevæske og skift GODT rundtom hele bilen, pump igjennom ei heil flaske gjerne totalt :) Trikset for maks pedalrespons er og stenge mens din kompiss har pedalen gående på vei inn i gulvet, ikke etter den har truffet bunn :mrgreen:

Om dem ikke tar godt nok så er det bare å kjøpe slissede og borede skiver og sette på noe skikkelig fra EBC.

Original bremseskivesize kommer du langt med om du ikke skal kjøre endurance eller sette verdensrekord vil jeg si, 25 tusen kroner i oversize bremser er total overkill om du ikke er proff racer.

Jeg brukte slissede og borede skiver med yellowstuff på Nurburgring og det fungerte fantastisk bra, men neste gang skal jeg ha bluestuff (mer racepad) da yellowsa ble overopphetet foran og oppspist på rekordfart :)

Har greenstuff klosser i nå for "daily driver" :)

Original størrelse selvom du har slissede og borede skiver + ebc klosser er ikke underlagt tüv så lenge klossene er godkjent for gatebruk i EU.

Slangene dog, må tüv godkjennes uansett.

Edit : Ikke kjøp redstuff, det er ren mannskjit.
Sist redigert av Makk den 02 nov 2015 20:29, redigert 1 gang totalt.
 #451417  av Zepticon
 
Slangene trenger ikke TUV så lenge de er pressa, ikke skrudd. Var nettopp innom BT med bremser og fikk beskjed om at de ikke godkjenner slanger, siden reglene er at dem skal være pressa, og da skal de gå på EU også.
 #451418  av Makk
 
Zepticon skrev:Slangene trenger ikke TUV så lenge de er pressa, ikke skrudd. Var nettopp innom BT med bremser og fikk beskjed om at de ikke godkjenner slanger, siden reglene er at dem skal være pressa, og da skal de gå på EU også.
Tror det er gigantforskjell på hva dem sier ute i felten på akkurat det, jeg ville ha satsa på og bare få dem ført i vognkortet uansett, noen av dem der på BT skal jo redde verden med å fjerne alle hobbybiler fra jorda som kjent.
 #451419  av Zepticon
 
Makk skrev:
Zepticon skrev:Slangene trenger ikke TUV så lenge de er pressa, ikke skrudd. Var nettopp innom BT med bremser og fikk beskjed om at de ikke godkjenner slanger, siden reglene er at dem skal være pressa, og da skal de gå på EU også.
Tror det er gigantforskjell på hva dem sier ute i felten på akkurat det, jeg ville ha satsa på og bare få dem ført i vognkortet uansett, noen av dem der på BT skal jo redde verden med å fjerne alle hobbybiler fra jorda som kjent.
Goodridge har TUV godkjennte slanger da, ikke spesifikt per bil, men generelt for slangene. Kjører med det på mine og Mazda 6MPS bremser. Fyller godt i 17" felg (må ha 17") men merkbart dårligere aks på bilen :/ Men er bare for show :D
 #451436  av God
 
Tror jeg rett og slett oppgraderer bremsesystemet med nye slissa og borra skiver + yellowstuff klosser fra EBC og nye stål omspunnede slanger. Blir hvertfall bedre enn det er nå regner jeg med. Er EBC skivene noe bra eller finnes det bedre alternativ?

Mulig jeg spørr litt dumt, men hva er forskjellen på pressa og skrudde bremseslanger?
 #451437  av Makk
 
Jeg brukte skiver fra Mtec Brakes i England.

Dem på Fensport sa dem lagde bra greier så da må det være knall, får ofte alle 4 skiver på tilbud til rundtom 2000-2500 fra enten deres Ebay webstore eller deres hjemmesider.

Brake selector har dem også på sida si så det er enkelt å greit og velge.

Kjør på yellowstuff, dem funker flott til daglig kjøring og track days med god hastighet ;)

Mtec skivene er litt billigere enn ebc tror jeg.