TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Godkjenning av mongoose 2,5" og andre spørsmÃ¥l

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #451605  av Steinjo96
 
Har bestillt nye plugger og luftfilter så de skal nå fiksest relativt lett, har frem til mars å få fikset de, men ellers storfornøyd me den :mrgreen:
 #451607  av Zepticon
 
Makk skrev:Ser ut som du ikke skal fare på det nazistverkstedet igjen ivertfall :p CO og svetting fra motor er feil en må regne med på gamle biler....
Det må nesten være bærekula han mener.
Det er fremdeles feil...
 #451610  av Zepticon
 
Makk skrev:Ikke om du reiser en plass der den er realistiske.
Realistiske? Du mener en plass der dem ikke følger reglene. Å klare avgassreglene på en gammel bil er ikke noe problem overhode, så lenge man har en vedlikeholdt bil med avgassutstyret i orden.
 #451613  av Zepticon
 
Makk skrev:Kommer an på om dem er klar over reglene sine eller ikke, der er mange differensierte regler å enkelte overgangsregler, spesielt på importerte biler på 90 tallet.
Jaha? Sist jeg var på BT så hadde han en ganske enkel liste over kravene. Startet med Euro1 reglene fra 1992. Og så videre til Euro2 i 1996, og så videre. Alle biler som ble importert må følge det for å kunne registreres her, med unntak om flyttegods.
Har aldri hørt om noen differensierte regler så det må du finne underlag for?
 #451619  av ArildM
 
Om en 20 års gammel bil har eksempelvis 10% over kravene på CO er det vel ikke enden av verden? Og om bunnpanna er dekket av litt inntørka olje så ser jeg ikke helt undergangen i det heller? Og akkurat her er det STOR forskjell på verkstedene. Noen ser litt gjennom fingrene, andre finner flere feil enn bilen egentlig har.

Selv tørker jeg av feks bakakslingen på Carinaen min fra 74, den lekker ikke noe nevneverdig, men på et par år er det littegrann søl på bakakslingen. Et nyutdannet nepehode hadde sikkert villet kondemnere hele bilen pga dette, men siden jeg tørker av før hver eu kontroll er det aldri noe pes. Er dette rett eller feil? :) Jukser jeg? Burde jeg skamme meg over det? I min mening, NEI :)

Til syvende og sist bruker jeg verkstedet som vet finner de alvorlige feilene, men som ser litt gjennom fingrene på bagatellfeil.

Problemet synes jeg er at det blir forskjellsbehandlet, og at du som bileier må forholde deg til helt forskjellige krav alt etter hvilket verksted du er innom. Det er fakta f. Uansett hvor mye enn lovverket måtte være skrevet i stein, er det alltid forskjellige folk som både jukser lovverket med å finne flere feil, og motsatt folk som "jukser" ved å la en gammel bil som er trafikksikker men har tullefeil gå gjennom kontrollen....
 #451622  av Zepticon
 
ArildM skrev:Om en 20 års gammel bil har eksempelvis 10% over kravene på CO er det vel ikke enden av verden? Og om bunnpanna er dekket av litt inntørka olje så ser jeg ikke helt undergangen i det heller? Og akkurat her er det STOR forskjell på verkstedene. Noen ser litt gjennom fingrene, andre finner flere feil enn bilen egentlig har.
Hehe, nei, er neppe verdens ende, men selv en 20 år gammel bil burde ikke være noe over kravene. Sleit med min også, men bytta cat og da var den laaaangt under kravene:)
 #451623  av ArildM
 
Helt enig, en bil skal være i forsvarlig stand før du bruker den. Og det er jo det i bunn og grunn kontrollene burde gå ut på? Vi vil jo ha trafikksikre biler langs veiene.
Det bør ikke være noe problem å passere kravene om alt er i god stand :) Men samtidig er det i mine øyne for en bagatell å regne om det er såvidt utslag over grensene (husker ikke i farta hva grensen er i dette tilfellet). Bare synd loven i praksis ikke blir lik for alle når verkstedene varierer så mye :wink: :)